שתף קטע נבחר

 

לרחף גבוה עם מציאות מדומה

לעוף כמו ציפור, ליפול כמו רכבת הרים, להתעמת עם פחדים ולהחליף גוף במציאות מדומה, חזון שהופך מוחשי מיום ליום: מה הטכנולוגיה מאפשרת לנו כבר עכשיו ורמזים לצורה בה היא תשנה אותנו בעתיד

כמו מטפס הרים, האנושות תמיד נמצאת בחיפוש אחר פסגות חדשות לכבוש. זה לא רק הריגוש שבטיפוס, אלא גם הרגע שבו הערפל מתפזר וניתן לראות אופקים חדשים פרושים אל האופק, שלא לדבר על התהומות שנפערות לרגלי האדם מוכה הורטיגו. גם לתהומות יש כוח משיכה. אחד ההרים האלה הוא המציאות המדומה, ששאיפות הטיפוס עליו מיוצגות היטב על ידי ההולו-דק של "מסע בין כוכבים", סדרה שהנחות היסוד שלה כוללות התקדמות אל אוויר פסגות מדעיות.

 

 

 

מציאות מדומה צנועה

נתיב הטיפוס המבטיח ביותר על ההר כרגע מגיע בפורמט צנוע יותר מזה של סביבות פסודו-פיזיות מלאות בסגנון ההולו-דק. אם מציאות מדומה היא האברסט, הרי שעדיין לא טיפסנו יותר ממאה מטרים מעל פני הרמה הטיבטית. לפחות נראה, בעיני האופטימיים, שהפעם יצאנו לדרך באמת ובתמים, לאחר שנסיונות ראשונים ליצירת חוויות מציאות מדומה בשנות התשעים נזרקו לפח עקב טכנולוגיה בלתי בשלה שהייתה אמורה להוביל אותנו לעולמות חדשים אבל הובילה בעיקר לכאבי צוואר ועיניים.

 

הפורמט הזה הוא קסדת המציאות המדומה, מוצר שפיתוחו מובל על ידי ה-Oculus Rift, טכנולוגיה שנרכשה לפני חודשים מספר על ידי פייסבוק: שני מסכי HD בקצב רענון גבוה, המורכבים על העיניים ויוצרים אשליה של סביבה תלת-ממדית מסביב למשתמש. כשהמשתמש מזיז את הראש, חיישני תנועה רגישים בקסדה מעדכנים את המבט לכל עין בהתאם.

 

 

 

אני מורפיאוס

לסוני יש פרוייקט מציאות מדומה דומה, בשם מורפיאוס; מיקרוסופט, על פי השמועות, מפתחת קסדה משלה. המוצר החדש ביותר שהוכרז בתחום הוא ה-GearVR, קסדת מציאות מדומה של סמסונג בשיתוף פעולה עם Oculus - למעשה גרסה ניידת של Oculus Rift שלא צריך לחבר אותה למחשב, רק לדחוף לתוכה את הסמרטפון, שמשמש גם כמוח וגם כמסך כפול, בערך חצי משטח המסך של הטלפון לכל עין. שליטה בחוויה, בינתיים, כוללת מלבד תנועות ראש גם משטח מגע שמותקן בצד המכשיר.

 

 

צילום: אריק אלון; עריכה: חמי גרא

צילום: אריק אלון; עריכה: חמי גרא

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

אסקפיזם, כמובן, יהווה חלק נכבד מהשימוש בטכנולוגיה החדשה, אבל הוא רחוק מלהיות ההבטחה היחידה שלה. גם כשדברים מתחילים בתחום הבידור, הניסיון מלמד שהם מתפשטים במהירות לשלל תחומים - הצבא ומעבדות אוניברסיטאיות כבר שקועים עד צוואר ב-VR, בעוד הפוטנציאל הענק בתחומים כמו חינוך, רפואה ומגוון של עולמות מקצועיים רק מתחיל ללבוש צורה קונקרטית.

 

בואו נביט בכמה הדגמות של הטכנולוגיה בפעולה, עד כמה שסרטוני יו-טיוב, שחסרים את העולם המקיף ב-360 מעלות ואת אפקט התלת-מימד, מסוגלים לעשות זאת. ברוב המקרים מדובר בהדגמות חינמיות שמגיעות מקהילת המפתחים ההולכת וגדלה מסביב ל-Rift: כל מי שרוכש את גרסת אב-הטיפוס של הקסדה, עכשיו במהדורה השניה שלה, יכול ליהנות מהן. בהדגמות בהן מעורבת חומרה נוספת, מחוץ לקסדה, לרוב מדובר במודלים מוקדמים מאוד של מוצרים שיגיעו או לא יגיעו אי פעם לשוק, וכנראה שלא תוכלו לרכוש אותם ברגע זה, אבל הם מצביעים על כיוונים דרכם מנסים המהנדסים, מקצועיים כחובבים, לחזק את מוחשיות ומלאות החוויה ולדחוק לתוכה יותר ויותר חושים וחלקי גוף.

 

רכבת הרים של מאה קמ"ש

נתחיל עם סימולציה של אחד ממסלולי רכבת ההרים הארוכים בעולם (1.4 קילומטרים), "הליקס", הנמצא בפארק לייזברג שבשוודיה. הסימולציה מאפשרת לחוות את מלוא המסלול, שבחלקים ממנו מגיעה הרכבת למהירות של מאה קמ"ש.

 

 

באלה הידיים

אולי שמתם לב להערות של המציג בתחילת הסרטון הקודם, שמתלוננות על חוסר הסנכרון בין המיקום של ידיו הוירטואליות לזה של ידיו האמיתיות, למיקומן במרחב הוא כמובן מודע גם בלי לראות אותן. כדי לפתור את הבעיה הזו ולאפשר אינטראקציה טבעית עם העולם הוירטואלי, פתרונות שונים, חלקם בפיתוח וחלקם כבר בשוק, עוקבים אחר ידי המשתמש, אם בעזרת מצלמה, כפפות או בקרי תנועה דמויי Move ו-Wiimote.

 

כאשר הידיים שלכם מתורגמות לתוך המציאות המדומה, זה מאפשר ליצור דברים כמו חדר אימון אבירי הג'די שלהלן:

 

 

בעיקרון, גרסאות עתידיות של הקסדות תוכלנה להכיל מצלמת עומק חזיתית עם שדה ראיה רחב, שתדע לזהות את ידי המשתמשים ולתרגם את מיקומן לתוך הסביבה המדומה כך שלא יהיה צורך באמצעי עזר חיצוניים.

 

ובאלה הרגליים

אנחנו לא יודעים אם זה יתפוס באותה מידה - דורש יותר מדי מאמץ - אבל מכשירים כמו ה-Virtuix Omni, המודגם להלן עוזר למפתח לחקור את עולם סדרת סאות'פארק, מאפשרים להכניס גם את הרגליים לפעולה ולצעוד, לרוץ ולקפוץ בתוך הסימולציה:

 

 

 

והנה כל המרכיבים שדיברנו עליהם עד כה משולבים יחדיו: ראשו, עיניו ורגליו של המשתמש מוצאים את עצמם בצרה משותפת בעולם מוכה זומבים.

 

 

 

לעוף גבוה

בואו נמריא. Ambient Flight מאפשר לחובש הקסדה לעופף מעל האלפים האוסטרים כציפור טרף. אין עדיין אפשרות לנופף בכנפיים, זו דאיה כל הדרך, אבל חכו לסרטון הבא.

 

 

כמובן שנסיונות מגושמים ראשונים להפוך את הטיסה הוירטואלית לחוויית ציפור מלאה, כולל כנפיים פיזיות ורוח בפנים, כבר קיימים. קבלו את Birdly, ושמישהו יגיד לבירדי שזמנו הגיע:

 

 

 

רוצים לטוס בעולם האמיתי? חברו מצלמות למזל"ט, שדרו את התמונות אל הקסדה ואתם מוכנים לחוויה חוץ גופית:  

 

 

אם נשאר לרגע בעולם הפיזי, התקנת שתי מצלמות או מצלמה מרובת עדשות, כמו כאן, מאפשרת לכם לחוות בזמן אמת מקומות בעולם בכל מוחשיותם השלושה-מימדית. רק מזג האוויר המקומי חסר. זה יהיה מדהים ברגע שפונקציונליות דומה תיתמך ב-Google Oceans ותאפשר צלילה תלת-ממדית בכמה מהאזורים התת-ימיים היפים בעולם.

 

הצבא צועד על מציאותו

צבא ארצות הברית וצבאות עולם ראשון אחרים משתמשים, כמובן, במציאות מדומה כדי לחסוך הרבה כסף בהכשרה ואימונים. אבל לטכנולוגיה יש שימושים גם בחלקים שונים לגמרי של הפעילות הצבאית ומסביבה. כאן, למשל, מודגם טיפול בחיילים שסובלים מהלם קרב; הקסדה עוזרת להעביר אותם לסביבות ומצבים דומים לאלה שגרמו לפגיעה הנפשית, רק ללא הסיכון ועם יותר שליטה במתרחש, צורת טיפול שנחשבת ליעילה ביותר.

 

חוש הריח, בגלל השפעתו הרבה על מעגלים רגשיים במוח, חשוב במיוחד לטיפולים מסוג זה - והסימולציה של הצבא האמריקאי דואגת לניחוחות הנכונים (הרבה דיזל ואבק שריפה) "ידנית", מאחר ומכשירים לסינתזה של ריחות, הנמצאים בפיתוח במספר מקומות, עדיין רחוקים מלהוות פתרונות משביעי רצון.

 

 

 

שימוש תרפיוטי משמעותי אחר שקסדות המציאות המדומה צפויות למלא בו חלק חשוב הוא טיפול בחרדות ובפוביות. בעזרת ההתפתחויות האחרונות יהיה קל וזול מאי פעם לשחזר עבור מטופלים את פחדיהם באופן מוחשי, ברמות עוצמה נשלטות.

 

לנסוע בזמן

שימוש מבטיח נוסף, לצרכי למידה, בידור ואמנות, הוא סרטים תלת-ממדיים. הכוונה בכך היא לא לאפקט התלת-מימדי המוכר בלבד, אלא לסרט שמצולם ב-360 מעלות ומאפשר לכם לכל אורך הצפיה להזיז את המבט ולמעשה לביים את הסרט על פי זוית הצפיה שלכם, ולגלות עוד ועוד על המתרחש בו בכל צפיה חוזרת. לדוגמה של סרט כזה שנמצא בהפקה, בדקו את Condition One.

 

 

 

אם כבר דיברנו על למידה, איזו דרך יכולה להיות טובה יותר ללמוד היסטוריה מאשר לקפוץ יחד עם שאר תלמידי הכיתה והמורה, עם מדריך אנושי או ממוחשב, או סתם לבד, לתוך סביבות ואירועים מההיסטוריה? כמעט כמו ב-Timeline של מייקל קרייטון, רק בלי הסכנה שמקומיים חשדנים יוציאו אותך להורג בצורה המתאימה לזמנם ותרבותם.  Time Travelers היא סדרה של אפליקציות כאלו בפיתוח ל-Oculus, שהפרק הראשון בה יקפיץ אותנו לביקור במצריים הפרעונית.

 

 

 

לראות ניתוח

מלבד היסטוריה ומקצועות הומניסטיים רבים אחרים, ניתן לדמיין איך חקירה משותפת של סביבה וירטואלית יכולה להתאים לשיעורים מסויימים בתחומים כמו הנדסה, ביולוגיה, רפואה ואפילו פיזיקה ומתמטיקה. ביוני האחרון, למשל, הולבשו זוג מצלמות על המנתח הבכיר בניתוח החלפת מפרק הירך: מנתחים מתמחים יכולים עתה לחוות את הניתוח בתלת-מימד כאילו היו המנתח הראשי, בעוד לפני כן הסתפקו בהצצה מהצד:

 

 

העולם משתנה לנגד עינינו

Sightline והמשכו Sightline: The Chair הם שתי חוויות/ניסויים מעניינים. בעולם הפיזי - וגם ברוב העולמות הוירטואליים המחקים אותו - אנחנו רגילים שהעולם משתנה לפי חוקים קבועים. בנסיבות רגילות, אובייקטים לא מופיעים או נעלמים פתאום, ולא משנים גודל או צורה בלי סיבה טובה. אפליקציות Sightline מכניסות את משתמש Oculus Rift לתוך עולם שמרכיביו משתנים בכל פעם שלא מסתכלים עליהם.

 

 

עוד ניסוי, מעניין במיוחד לפסיכולוגים וטרנסווסטיטים, מאפשר למשתמשים "להרגיש" איך זה לחיות בגוף של בן/בת המין השני. התמונות מוצלבות בין שני המשתמשים, שנוגעים בעצמם באופן מסונכרן אבל רואים את ידיו וגופו של השותף/שותפה.

 

 

היי מה? אימה

אם יש משהו שהקסדות הללו יעשו היטב זה סרטי ומשחקי אימה, לא רק בגלל מוחשיות היתר של הראיה התלת-ממדית, אלא גם בגלל הבידוד של הראש עטוי המסכים והרמקולים, והעובדה שאין לאן לברוח מהמראות והקולות (אם לא לוקחים בחשבון את אפשרות הסרת הקסדה). נסיים בהדגמה של אחד ממשחקי האימה שמפותחים ל-Oculus, בשם Dreadhalls:

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים