רגע לפני מבצעי החגים: המחירים בסופר עלו
כ"הכנה" למבצעי החג, הרשתות והספקים הציעו באוגוסט פחות מבצעים בסופר: בעוד שביולי, 25% מהמוצרים נמכרו במחירי מבצע, באוגוסט רק 18% מהמוצרים נמכרו במחירי מבצע. כיוון שמדובר באקט של העלאת מחירים לפני החגים, הצרכנים המשיכו לקנות פחות
המבצעים לראש השנה טובים? מסתבר שהרשתות, יצרני ויבואני מוצרי הצריכה, העלו מחירים רגע לפני ההוזלות של הקניות לחג: הם הורידו את רמת המבצעים בסופר באופן משמעותי, מ-25% מהמוצרים ביולי ל-18% באוגוסט, כך שהם בעצם דאגו שפחות מוצרים יימכרו במבצע רגע לפני עונת החגים רוויית המבצעים.
במזון, רמת המבצעים ירדה מ-23% מהמכר ביולי, ל-17% מהמכר באוגוסט. בטיפוח הבית חלה ירידה תלולה יותר: בעוד ש-33% מהמוצרים בקטגוריה הוצעו במחירי מבצע ביולי, רק 23% מהמוצרים בקטגוריה הוצעו במחירי מבצע באוגוסט. "ככל הנראה מדובר בירידה ברמת המבצעים לצורך עלייה לפני החגים", כתבו בדו"ח החודשי של נילסן. יחד עם זאת המחירים עדיין נמוכים יותר לעומת יולי 2013.
ירידה בקנייה באוגוסט: גם בגלל מועד ראש השנה השונה
במקביל נמשכת מגמת האטת הקנייה. השוק ממשיך להציג ירידות כספיות וכמותיות מתחילת השנה, שהחריפו באוגוסט. בנוסף להסבר הברור: המבצעים התמעטו, כך שהמחירים עלו והצרכנים קנו פחות יש לכך הסברים נוספים: ראש השנה חל בתחילת ספטמבר בשנה שעברה, כך שהקניות בשנה שעברה נערכו גם באוגוסט. בנוסף, יתכן ובשל מבצע צוק איתן, צרכנים דחו את הנופשים שלהם לסוף אוגוסט ולכן צרכו פחות.
בתקופה שבין ינואר-אוגוסט 2014, חלה ירידה במכר הכספי בשוק מוצרי הצריכה של 0.3% לעומת התקופה המקבילה ב-2013. בשנה המתגלגלת: אוגוסט 2013-אוגוסט 2014, יש ירידה של 1.2% במכר הכספי בשוק זה ובהשוואה של חודש אוגוסט 2013 מול חודש אוגוסט 2014: ירידה של 3%. אם משווים חודש שלם של אוגוסט 2014 לעומת 2013 (כי נילסן בדרך כלל בודקים חודשים לפי שבועות), הירידה אף תלולה יותר - של 6.8%.
משקאות חריפים, תה קר וקפה טורקי התייקרו
עולם המשקאות ממשיך להוביל את הירידות בצריכה גם באוגוסט, בעיקר בתחום המשקאות הקלים, תה קר, מיצים ומשקאות חריפים. ניכרת עליית מחירים במשקאות חריפים (השינוי במכר הכמותי עמד על 50% לעומת זאת השינוי המכר הכספי עמד על 30%) וכן בתה קר, מיצים ונקטר טבעיים, יינות, משקאות קלים, קפה טורקי. ירידת מחירים היתה בתה ואבקות להכנת שוקו, שלא עזרה לבלום את הירידה במכירות. מכירות הבירה עלו ומחירי הבירה לא השתנו. מחירי מים מינ רליים ובירה שחורה: ירדו, במקביל לעלייה במכירות.
הדבש התייקר רגע לפני החג
במזון היתה עלייה כמותית במכירות מוצרים חדשים שהושקו, כמו גם בחטיפים ועוגיות. היתה עלייה במכירות של 33% (כספי) ו-42% (כמותי) במעדני סויה בעקבות השקה של תנובה. גם המחיר ירד. לעומת זאת מחיר טחינה גולמית עלה וכך גם התייקרו תחליפי חלב לתינוקות וגבינות צהובות ומותכות. הוזלו: מלפפונים חמוצים, שמנת מתוקה (בפיקוח), קוסקוס וגבינות שמנת כולל גבינות דלות שומן.
מכירות הדבש ירדו מבחינה כמותית ב-11% וכספית ב-8%, מה שאומר שהרשתות ייקרו את הדבש רגע לפני החג.
במוצרים לבית: מכירות מוצרי ניקוי אמבטיה עלו ב-22% כספית וב-19% כמותית, מכאן שהיתה עליית מחירים לעומת זאת במוצרי ניקוי אסלה וניאגרה היתה עלייה במכירות הכספיות של 3% ובכמותיות של 14% מכאן שחלה ירידת מחירים.
המינימרקטים הפרטיים והערוץ החרדי ממשיכים במגמת הצמיחה. החרדיים מ-13% מהשוק ל-14.1%. והפרטיים מ-15% ל-15.9%.
הנתונים מגיעים ישירות מקופות קמעונאים ומשימוש במתודולוגיות בינלאומיות של נילסן לשיקוף קמעונאים שאינם משתפי פעולה. הם מכסים 97% מהשוק המבורקד (לא כולל מגזר ערבי), הכולל נתוני שוק מאורגן (רשתות שיווק ופארמים, כשקטגויית טיפוח הפרט לא כוללת את נתוני סופר-פארם) ונתוני שוק פרטי (רשתות שיווק עצמאיות ומינימרקטים פרטיים מבורקדים).