10,000 מכוניות של GM נקראות למוסך בישראל
קונצרן הרכב האמריקאי מגדיל עוד יותר את היקף הקריאות לתיקון של החודשים האחרונים, וכולל בו כעת כמות עצומה של מכוניות בישראל, חלקן בנות 17 שנים. החשש - כיבוי מנוע ומערכות עזר בטיחותיות תוך כדי נסיעה
מכוניות קונצרן GM נקראות למוסך. החשש: כיבוי מנוע תוך כדי נסיעה בגלל תכנון לקוי. אחת מקריאות התיקון הגדולות בהיסטוריה של עולם הרכב, מתנהלת זה חצי שנה בעיקר בארה"ב. מדובר בכשל תכנוני במתג ההתנעה במספר רב של מכוניות מתוצרת המותגים השונים בקונצרן GM, החל בשברולט וביואיק, דרך סאטורן, פונטיאק ועד קדילאק. מסתבר כי בקונצרן ידעו על הבעיה לפני כמעט עשור, אך התעכבו בטיפול בה מסיבות שונות, כספיות בעיקר. כעת מזמינה GM שוב כמות עצומה של מכוניות, וגם הפעם כדי למנוע סכנת כיבוי מנוע תוך כדי נסיעה - הפעם בגלל מגע אפשרי בין רגל הנהג למפתח.
ג'נרל מוטורס בצרות, והכל בגלל קפיץ קטנטן
GM בצרות - מספר "הרוגי הריקול" גדל ל-107
לדברי חברת UMI, יבואנית מותגי GM (למעט אופל) לישראל, מדובר ב-9,876 מכוניות מחמישה דגמים שונים ששווקו כאן ב-17 השנים האחרונות:
- שברולט אימפלה משנות הייצור 2000-2005
- שברולט מאליבו משנות הייצור 1997-2004
- קאדילק CTS משנת ייצור 2003
- ביואיק לוצרן משנות הייצור 2006-2011
- ביואיק לה-קרוס משנות הייצור 2006-2009
בהודעה הרשמית שפרסמה היבואנית נאמר כי "בתנאים מסוימים עשויה רגל הנהג לפגוע במפתח ולהעביר את המתג ממצב נסיעה. כתוצאה מכך המנוע עשוי לדומם את פעולתו". יש להזכיר כי כיבוי המנוע מנטרל את פעולת התגבור של מערכות בטיחותיות שונות, כמו הגה ובלמים. "על מנת למנוע האמור, הנחתה חברת GM להתקין למפתחות הרכב כיסוי חדש לראש המפתח, יחד עם זוג טבעות יעודי לעיגון השלט למפתח", לשון הודעת UMI. זמן העבודה לביצוע התיקון, לפי היבואנית, הוא חצי שעה.
יש להזכיר כי ביצוע קריאה לתיקון מחויב על-פי חוק. בעל רכב שלא יגיע למוסך לביצוע קריאת לתיקון אליה הוזמן, לא יוכל להעביר את רכבו בעלות, ולא יוכל לעבור את מבחן הכשירות השנתי (טסט).
פרשת מתג ההתנעה והריקול הענק
לפי תכתובות דואר אלקטרוני בין עובדי GM ב-2005, נחשף לכאורה כי הבעיות במתג ההתנעה של מכוניות GM היו מוכרות לרבים. אחד המהנדסים הודה כי הוא מודע לבעיה במתג ההנעה, ושעלות החלפתו תעמוד על 90 סנט - כשלושה שקלים - לרכב, או 400 אלף דולר בסך הכל. מנגד, עלות המשך ייצור החלק והחלפתו במקרים בהם לקוחות נתקלים בתקלה במסגרת האחריות, תעמוד על בין 10 ל-15 סנט בלבד. מכך ניתן היה להסיק כי עלות החלפת החלקים באופן יזום, תהיה יקרה יותר מתיקון הרכב באחריות. בדיון בסנאט נטען כי בכירי GM החליטו לא לבצע קריאה לתיקון לאחר שבדיקה פנימית מצאה כי עלות החלפת החלק תעמוד על 57 סנט למכונית, לא כולל עבודה.
במסמך נוסף שנחשף עונה אחת המהנדסות ב-GM כי היא "לא בטוחה שזה בסדר להמתין" עם החלפת החלק, ולמחרת היא נענית על-ידי מהנדס בכיר ממנה, כי GM תמשיך לייצר את החלק הפגום. אותו מהנדס אישר לבסוף בשנת 2006 את החלפת החלק, בלי להחליף את המספר הקטלוגי שלו - בניגוד לדרך הפעולה המקובלת במקרים כאלו. כשל זה מקשה כיום על איתור החלקים הפגומים והפרדתם מהחלק החדש והתקין.
לפי GM, הריקול במסגרתו יטופל המפתח, אינו קשור לריקול בו מטופל מתג ההתנעה.