סוד הביטחון העצמי: כך תמצאו עבודה חדשה
איך תצליחו להרשים את המראיין שמולכם, ולא פחות חשוב - כיצד תשתחררו ממחשבות תבוסתניות בשלב חיפוש העבודה המתיש? אבישי מתיה נותן כלים לחיים טובים יותר, שגם יזניקו את הקריירה שלכם
פיטרו אתכם? נמאס לכם מהבוס? החלטתם לשנות כיוון? חיפוש עבודה חדשה יכול להפוך לתהליך מעצים של התפתחות אישית, שבסופו נמצא את התפקיד שאותו אנו רוצים באמת.
עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו
מהכתבות הקודמות בסדרה:
שקרים לבנים: למה אנחנו מזיקים רק לעצמנו?
למה לחכות למשבר בחיים כדי לעשות שינוי?
איך תרוויחו המון כסף? הכל בראש שלכם
צעד ראשון: מה אתם רוצים לעשות?
בשלב ראשון, רשמו לעצמכם מה אתם באמת רוצים לעשות - האם להישאר באותו תפקיד או אולי להחליף מקצוע. הכל מתחיל בגישה לחיים. אם הגישה שלכם היא "הכל אפשרי", אז יצמחו במוחכם רעיונות, ייפתחו בפניכם דלתות ויגיעו אליכם הצעות. אם תבחרו בייאוש, התוצאות יהיו בהתאם.
צעד שני: כתיבת קורות חיים
השלב השני הוא כתיבת קורות חיים. לפני שאתם מתעסקים בעיצוב הגרפי, שימו לב לדמות המשתקפת מהרזומה שלכם. האם מדובר באדם מצליח ובטוח בעצמו, בכישוריו וביכולותיו, או במי שחושש שאין לו מה להציע? אם, למשל, אתם "מנפחים" את קורות החיים בעזרת עיסוקים ועבודות שאינם קשורים למקום שאליו אתם שואפים להתקבל או לעיסוק שאליו אתם מכוונים, קחו בחשבון שהאדם המיומן שקורא את הרזומה שלכם יבחין בפחד שמנהל אתכם ועלול לפסול אתכם מיד.
אם, לעומת זאת, אתם מפגינים ביטחון עצמי, שמשתקף דרך טקסט קצר, בהיר ומדויק שבו אתם מנסחים את כישוריכם, יכולותיכם והצלחותיכם, אתם עשויים להגדיל את הסיכויים שתזומנו לראיון.
צעד שלישי: לבחון גם את מקום העבודה
השלב השלישי הוא שליחת קורות החיים. לפני שאתם שולחים אוטומטית לכל מקום אפשרי, אני מציע שתבדקו אם אתם בכלל רוצים לעבוד שם: האם מקום העבודה מוצא חן בעיניכם? האם התפקיד מאתגר או הולם את מידותיכם? האם הוא קרוב למקום מגוריכם או שאתם עלולים למצוא את עצמכם תקוע בפקקים?
אל תוותרו על שום אפשרות ליצירת קשר: חברים, מודעות, חברות כוח אדם ו"ציידי כישרונות". אבל מה שחשוב לא פחות הן המחשבות שמלוות אתכם: האם אני מאמין בעצמי שהכל יהיה בסדר או מיואש כבר מראש? האם אני חושב שיהיה לי קשה למצוא או שאמצא בקלות?האם אני משדר תבוסתנות או הנהגה עצמית? כי את מה שאקרין החוצה יראו כולם.
צעד רביעי: להרשים את המראיין
השלב הרביעי הוא, כמובן, ראיון העבודה, יום המבחנים או סדנת המיונים. מי אתם הולכים להיות שם? איזה אדם יפגוש המראיין? אתם יכולים להכין את עצמכם לבד או בעזרת מאמן שיסייע לכם לנקות חסמים רגשיים, אבל השורה התחתונה היא זו: מי שתהיו בזמן הריאיון חשוב יותר ממה שתגידו שם.
איך תגרמו למראיין להתרשם מכם? מדוע יתייק דווקא אתכם בזיכרון שלו? מה ייתן לכם יתרון יחסי על פני המתמודדים האחרים? קודם כל, רצוי שתבינו שאין לכם שליטה מוחלטת בתוצאות, מאחר שאינכם מכירים את המראיין ואינכם יודעים מה שיקוליו. לכן, אין סיבה שתטרידו את עצמכם במחשבות כמו "מה הוא חושב עליי?". אל תתעסקו בו, אלא התמקדו בעצמכם. אותו אינכם יכולים לנהל, ואת עצמכם כן. וככל שתהיו קרובים יותר לעצמכם, יותר מי שאתם, הסיכוי שתמצאו משהו שמתאים לכם רק יגדל.
רושם ראשוני יכול להטות את הכף לטובתכם. לכן, עוד לפני הראיון, אני מציע לכם לבחור ארבע תכונות מקדמות, חיוביות, מגדילות, שעמן אתם חשים בנוח: אסרטיבי, חד, בהיר, נינוח, נעים, נדיב, סבלני, אכפתי, קשוב או כל תכונה אחרת שמבטאת את מי שאתם באמת.
אנא, שננו אותן היטב וזכרו להיצמד אליהן, לא משנה מה יקרה בחדר. אם תשמרו על התכונות הללו בעקביות, גם אם המראיין קצר רוח, תוקף אתכם, קוטע את דבריכם, מרים את קולו או שואל שאלות מרגיזות, אתם תשקפו לו אדם קר רוח שנעים להיות בחברתו.
אם תתקבלו, מה טוב. אך גם אם לא, הרושם הטוב שעשיתם עשוי להיחרט בזיכרונו. אולי יתאכזב ממי שלקח במקומכם ויחפש לו מחליף, אולי יחליט להציע לכם תפקיד אחר באותו ארגון, אולי ימליץ עליכם לחבר או למכר שמחפש עובדים. הוא הרי כבר ראה שאתם מתפקדים היטב במצבי לחץ ולמד שאינכם קורסים תחת ביקורת.
אם יצרתם עמו יחסים, יש סיכוי שבעתיד זה ישתלם לכם. אז צאו לדרך. תאמינו בעצמכם, והכל יסתדר.
הכותב הוא מאמן למנהיגות ולתקשורת