האם 2,000 קציני בטיחות יהפכו לעובדי קבלן?
גורלם של קציני הבטיחות המועסקים באלפי מפעלים ומוסדות, יוכרע היום בוועדת הכלכלה: תחליט אם מעסיקיהם יחויבו להעסיק אותם כעובדים שכירים, או שיוכלו לשכור את שירותיהם כפרילאנסרים במעמד ארעי. קציני הבטיחות טוענים: שינוי דפוס ההעסקה יגביר את הסיכון לתאונות דרכים
ועדת הכלכלה אמורה לחרוץ היום (א') את גורלם של כ-2,000 קציני בטיחות המועסקים באלפי מפעלים ומוסדות שמחזיקים צי של יותר מ-10 כלי רכב. חברי הוועדה יחליטו האם מעסיקיהם יחויבו להבא להעסיק אותם כעובדים שכירים מן המניין, או שהם יהיו חופשיים לשכור במקומם קציני בטיחות עצמאיים-פרילאנסרים במעמד ארעי ודומה לעובדי קבלן.
- לכתבות נוספות בערוץ קריירה
בהחלטה זו תשלים הוועדה אישור של תקנות תעבורה חדשות שמסדירות רפורמה בתחום בטיחות הרכב, עליהן היא עובדת קרוב לשנה. לאחרונה, דפוס ההעסקה של קציני הבטיחות נהפך למוקד הוויכוח, סביב הטענה שיש לכך השפעה ישירה על בטיחות כלי-הרכב ועל מספר תאונות הדרכים הקטלניות שבהן מעורבות משאיות כבדות.
מדובר בתיקון שולי יחסית של התקנות הקיימות: במקום ה"חובה להעסיק" קצין בטיחות כעובד קבוע מן המניין, מבקש שר התחבורה שתחול על האחראי לצי הרכב "חובה להתקשר" עם קצין בטיחות כלשהו - כלומר בהסדר קבלני - לביצוע התפקיד בהתאם לסוג ולהיקף כלי הרכב שבניהולו ובאחריותו.
מאחר שבכל מקרה מדובר בהעסקת קציני בטיחות מקצועיים, מוסמכים ומורשים לפי חוקי התעבורה, אין זו הפרטה מהסוג הידוע והשנוי במחלוקת. הוויכוח שהתפתח בוועדה היה סביב השאלה אם נאמנות הקצין השכיר הכפוף למעסיקו הקבוע היא ערובה לרמת בטיחות גבוהה יותר של כלי הרכב שבפיקוחו, מזו של הקצין הפרילאנסר הכפוף למעסיקו הקבלני.
לסוגיה העקרונית הזאת לא ניתנה עד כה תשובה חד-משמעית. עם זאת, הוויכוח התפתח רק לאחר שהוועדה החליטה מלכתחילה, עוד בשנה שעברה, לדחות את הצעת הממשלה בנקודה זו. כלומר הותירה את החובה להעסיק קצין הבטיחות כעובד מן המניין תישאר בתקנות החדשות. אבל כאן ביקשה ח"כ איילת שקד (הבית היהודי) דיון והצבעה חוזרים, שיתקיימו בשבוע הקרוב.
קציני הבטיחות חוששים מאובדן פרנסה
שקד חותרת לאשר את התיקון שמציעה הממשלה, לא מעט משיקולים קואליציוניים. זאת לאחר שיו"ר הוועדה ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה) מהאופוזיציה עמד קודם על הנצחת דפוס ההעסקה הקיים. בינתיים הוא מחפש דרך ביניים ונתלה בטבלה, שנספחת להצעת הממשלה ושמסדירה את מכסת ימי העבודה הנדרשים לסוגים ולכמות מכל סוג של כלי הרכב בכל צי.ברוורמן מערער עכשיו רק על גודל המכסות המוצעות בתקנות החדשות. הן לא ריאליות בעיניו, על פני הדברים, בעיקר להבטחת פיקוח משמעותי על בטיחות המשאיות הכבדות. גם על מספרים אלה יתקיימו דיון והצבעה חוזרים אחרי שייקבע דפוס העסקת הקצינים. הבעיה בהצבעות הצפויות היא, שיכריעו בהן קולות 13 חברי הוועדה, שרובם לא השתתפו בדיונים.
לקראת ההצבעות המסכמות מפעילים לוביסטים על חברי הכנסת הללו לחצים מנוגדים. מצד אחד, בשם קציני הבטיחות הקבועים החוששים מאובדן פרנסתם הקבועה אם יוחלפו בקצינים עצמאיים - שהם זולים מעלות העסקתם הקבועה. מצד שני - בשם איגודי הקצינים העצמאיים הפועלים תחת הגג של איגוד לשכות המסחר, שם חוסים קבלני כוח אדם גם מענפים אחרים.
הראשונים טוענים ש"משרד התחבורה פועל באגרסיביות למען חברות קבלניות ודוחף את קציני הבטיחות הקבועים למעגל הניצול של עובדי קבלן". העצמאיים פועלים על בסיס חוק חופש העיסוק בטענה שהתקנות החדשות בעצם מעגנות את המציאות שנוצרה בשטח כאשר 54% מכלי הרכב מעל 10 טון כבר מקבלים שירותים מקציני בטיחות עצמאיים.
זהו נתון של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שגם הוצג בוועדה ונכלל קודם בעתירת העצמאיים לבג"ץ נגד משרד התחבורה - כדי לאלץ אותו לאפשר לאחראים על ציי הרכב להעסיק גם אותם במקום הקצינים הקבועים. המשרד הבטיח לבג"ץ לבחון את האפשרות במסגרת הרפורמה שתכנן בענף ואכן החליט לפתוח את השוק בתקנות הבטיחות החדשות.
הקשר שבין אופן העסקה לתאונות דרכים
לאחר הגשתן לאישור הכנסת, נאחזים הקבועים בנימוק שלדבריהם "משאיות המפוקחות על ידי קציני בטיחות קבלניים מעורבות פי 2 בתאונות קטלניות ונמצאו בהן כפליים תקלות בטיחותיות מאשר באלה המפוקחות על ידי קציני בטיחות שכירים. היו אפילו תאונות קשות שנגרמו בגלל תפקוד לקוי של קצינים עובדי קבלן שפועלים תחת לחץ עצום ואיומי פיטורים".
לעומתם טען מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי בוועדה כי "הבטיחות היא אמנם חוליה חלשה מאד אבל אנחנו לא רואים קשר מקצועי בין סוג ההעסקה לתאונות הדרכים. יש לנו עדויות של נהגים שכירים שפוטרו, כמו זה אחרי שהתעקש להחליף גלגל משאית יקר, או זה שסירב לאשר נסיעה לנהג עייף אחרי 36 שעות ללא מנוחה, להובלת חומר מסוכן מאשדוד לחיפה".
בפועל התברר בוועדה, כי אותם קצינים שפוטרו, נמנים היום על איגודי העצמאיים. עם זאת, הרשות לבטיחות בדרכים ציינה בוועדה כי למרות שבמחקרים "לא נמצאה מובהקות סטטיסטית" שתקשור בין ממדי התאונות להעסקת קצין הבטיחות, "עצם היותו של קצין הבטיחות חלק מהמפעל היא מרכיב משמעותי לתפיסת הבטיחות הנראית והנתפסת".
למשרד המשפטים, שגם הוא מאחורי התקנות, היה מה לומר בהקשר זה. הוא לא הסתפק בחוק המחייב מנהל צי רכב לקבל שירות רק מקצין בטיחות מוסמך ומורשה, והבהיר לוועדה כי בלי קשר לצורת העסקתו של הקצין, גם בעתיד "הוא יוצמד למפעל, יהיה לו משרד, ויהיה עליו פיקוח", וכל זה כש"עצם האחריות לבטיחות הרכב עוברת בתקנות גם למנהל המפעל".
כך או אחרת, היו"ר ברוורמן לא בטוח שיחול שינוי במצב גם אם הממשלה תצליח לאשר את העסקת הקצינים העצמאיים. הוא מתריע ש"התקנות לא מתגברות על חוסר יכולתו של משרד התחבורה לאכוף אותן כראוי. כל עוד אין בתקן שלו יותר מ-3-4 מפקחים על עבודת קציני הבטיחות ב-3,000 המפעלים והמוסדות בכל רחבי הארץ, זה יהיה גם להבא צחוק מהעבודה".