אחרי ההאטה בקיץ: זינוק של 10% ברכישות לקראת החג
היקפי הרכישות לקראת החג מזנקים, גם בהשוואה לתקופה המקבילה בשנים קודמות. בכיר באחת מחברות כרטיסי האשראי: "אנחנו רואים התאוששות משמעותית, אך ספק אם זה מחלחל גם לעסקים הקטנים שנפגעו בעקבות המלחמה ביולי-אוגוסט"
ערב החגים הישראלים מרבים בקניות ובחברות האשראי מצביעים על גידול משמעותי בהיקפי הרכישות גם בהשוואה לתקופה המקבילה בשנים קודמות. מדובר בגידול של יותר מ-10% בהיקפי הרכישות בכרטיסי אשראי, בהשוואה לשאר חודשי השנה.
- רוכשים בחו"ל? אל תמהרו לשלם בשקלים
- תתפלאו: נשים מחליטות מה עושים עם הכסף
- רמת החיים עלתה? איך לא שמנו לב / טור אישי
גם בחברת שב"א (שירותי בנק אוטומטיים) המפעילה את ממשקי התקשורת בין בתי העסק לחברות האשראי ולמעשה חולשת על כל העסקאות בכרטיסים, מציינים כי חל גידול של יותר מ-10% בהיקפים במהלך השבועיים האחרונים.
על פי נתוני חברות האשראי, אחרי האטה משמעותית בהיקפים בקיץ, בגלל מבצע צוק איתן, היקפי הרכישות הגדלים בספטמבר צפויים למתן את הפגיעה בענף.
באופן מסורתי, הרבעון השלישי של השנה (יולי- ספטמבר) נחשב רבעון חזק בחברות האשראי, גם בגלל היקפי הקניות הגדולים במהלך הקיץ וגם בגלל הקניות לקראת חגי תשרי, אולם השנה, כאמור, בגלל מבצע צוק איתן חודשים יולי-אוגוסט היו חלשים ביחס לשנים קודמות.
"התקופות שלקראת החגים וחודשי הקיץ נחשבות חזקות בהשוואה לשאר החודשים. השנה חודשי הקיץ, יולי-אוגוסט היו חלשים והמלחמה פגעה בהיקפי הרכישות ובעיקר בעסקים קטנים", אומר ל-ynet בכיר בענף כרטיס האשראי.
לדבריו, "לקראת החגים אנחנו רואים התאוששות משמעותית וגידול בהיקפים. הרבעון השלישי נחשב חזק ואני מקווה שלמרות מה שקרה בקיץ, תקופת החגים תמתן אותו. אנחנו מקווים שזה ימשיך הלאה ונעבור את המשבר הזה בהקדם. הבעיה היא שהרבה עסקים קטנים, במיוחד בדרום, מתקשים להתאושש מהמלחמה. ספק אם ההתאוששות הזו תגיע במהירות גם אליהם. לוקח להם הרבה יותר זמן להתאושש מכל שינוי לרעה".
על פי נתוני חברות כרטיסי האשראי, בחודש יולי נרשמה ירידה של כ-3% בהיקפי הקניות. אמנם בתחילת אוגוסט, נרשם שיפור מסויים בהיקפי הרכישות, על רקע הפסקת האש, אך בעקבות חידוש הלחימה בהמשך החודש, גם באוגוסט ניכרת ירידה.
היקפי הקניות בכלל חברות האשראי עומדים בממוצע בחודש על כ-18 מיליארד שקל, והענף מציג מדי שנה צמיחה הנעה סביב 7%. עם זאת במהלך השנה יש חודשים "חזקים" יותר. חודשי החגים וחודשי הקיץ מתאפיינים לרוב בביצועים חזקים, אך השנה, כאמור, יולי-אוגוסט חלשים משמעותית בהשוואה לשנים קודמות.
הירידה בעסקאות בתקופה זו בלטה בעיקר בקרב עסקים באזור הדרום, שם גם השינוי השלילי ברכישות חד יותר. כך לדוגמה במהלך החודש הראשון מאז החלה המלחמה בדרום, נרשמה ירידה של כ-8% בהיקפי הרכישות בישובי הדרום, בעוד בגוש דן והשרון הירידה נעה סביב 3%-4%.