הם נזרקים עלינו מכל פינה בקליפים ובהופעות והתמונה ברורה - 2014 היא שנת הטוסיק. מפרדי מרקורי ועד ג'יי לו, גם במבט לאחור מתגלה שהאחוריים תמיד היו בפרונט. יצאנו למסע בזמן וחזרנו עם סקירת הישבנים המוזיקליים
גדולים כעצומים, רובם ככולם של נשים, מחוברים לשועלות מוזיקה ותיקות או לאחרונות הרקדניות שנעות ומנענעות, לאורך פלוס-מינוס שלוש דקות, את כל מה שנותר להן עוד להציע. ישבנים, רבותיי, ישבנים לַפנים, נטולי בושה, עיוורים לביקורת ההחפצה ועירניים היטב למוטו הוותיק והנדוש "סקס מוכר", הם שגרמו לנו להפנים כבר מזמן - שנת 2014 היא השנה הגדולה של הישבן.
מתחת לכל ביקורת. מיילי סיירוס, ביונסה וניקי מינאז'(צילום: ספלאש ניוז וצילום מסך מתוך יוטיוב)
הסקס הרווחי הזה הספיק השנה לחתוך, להשהות ולהציג במלוא הדרם את ישבניהן של כמעט כל כוכבות הפופ העכשווי בשלל וידאו-קליפים, הופעות, כתבות, תמונות אינסטגרם וטקסי פרסים נחשבים. זכינו להכיר מקרוב את החצוף של ריהאנה,
את המלכותי של ביונסה,
את הנערי-אפילפטי של מיילי סיירוס
שלא מפסיק לטווַרֶק עוד
מהשנה שעברה וכמובן - את הגדול והגאה של ראפרית השעה ניקי מינאז', שהועלה על נס בקליפ לשירה "אנקונדה".
הליריקה חגגה את תפארתו, התקריבים הארכניים לא הותירו מקום לדמיון וחבורת רקדניות הליווי, כמו גם הראפר דרייק, שביקשו אותו לעצמם נענו בשלילה, כי היי, מינאז' כאן בשליטה! (ולא, חלילה, סוללת המנהלים הגבריים שמאחוריה, שתרמו מניסיונם הענף בתחום לעיצוב דימויה הציבורי). כך, בנגיסת בננה מסרסת אחת, הבהירה מינאז' לכולם שהיא כוהנת הישבן החדשה.
כוהנת הישבן החדשה. ניקי מינאז' בטקס פרסי MTV בחודש שעבר(צילום: רויטרס)
ואז - היא חזרה: החודש נחת "Booty", שירה החדש של ברוכת הישבן הוותיקה ג'ניפר לופז, כשהוא מלווה בקליפ התערטלות שאין בו יותר מדי פנים, רק ישבנים, שמתחלפים בקצב מסחרר. הנה הישבן של ג'יי לו, הנה הוא שוב, עכשיו הוא הפוך, עכשיו בחשיפת יתר (תרתי משמע), והנה זה של איגי אזליה שמתארחת בשיר בשורות בודדות שהנן ביחס הפוך לכמות השוטים להם זוכה גם ה"ביג ביג בוטי" שלה.
יש לך ישבן גדול, וזה הכל. ג'יי לו ואיגי אזליה
אז לג'יי לו ואיגי אין כמעט ראשים אבל מי צריך אותם בכלל על רחבת הריקודים? לנשים יש משימה, שרה לופז, שהיתה מחלוצות שיח הישבן הגדול אי שם בשלהי הניינטיז. כעת עליהן למהר ולתפוס להן גבר, להביא אותו למרכז הרחבה ולתת לו את מה שהוא רוצה. אחרי הכול - יש לו יום הולדת היום. מזל טוב, ג'ניפר, בלי שהתכוונת הצלחת להיות הסנונית הראשונה לתחושת המיצוי מהחזית האחורית שנפתחה השנה בתרבות הפופ. כי אם מהקליפ של מינאז' עוד היה ניתן לחלץ איזושהי אמירה דהויה על הפנמת דימוי המיניות הנשית כשולטת, הרי שאצל ג'יי לו יש רק תחת לשם התחת, וזה, למעשה, כבר באמת מעניין את התחת.
אז מה הלאה? פטיש רגליים? האדרת ברכיים? באין היכולת לחזות את הטרנד הפרובוקטיבי הבא שזוממת זירת הפופ לגוף האישה, הבה נביט (שוב) לאחור ונסקור כמה "שירי ישבן" לדוגמה, שהיו פה לפנינו והביאנו עד הלום.
דסטניז צ'יילד - Bootylicious
"האם אתה ערוך להתמודד עם הג'לי הזה", שאלו ביונסה וחברותיה קלי ומישל בשנת 2001 ונענו בחיוב באיחור של למעלה מעשור. לצלילי הגיטרה של סטיבי ניקס וסימפולים מלהיטה "Edge of Seventeen" משנת 81', הפכה השלישייה את ה"בוטילישס" למושג שגור בלקסיקון תרבות הפופ (ואפילו לערך במילון אוקספורד!), זאת על אף שנביא המושג המקורי היה הראפר סנופ דוג, בשירו מ-1992, ''Fuck wit Dre Day (and Everybody’s Celebratin".
"בוטילישס", אם תרצו, הוא קודמו התמים והמרומז יותר של "אנקונדה" בתואר המנונן של נשות הישבן הגדול. בהשוואה לאימג'ים העכשוויים הקליפ תמים בהרבה, וכולל בעיקר נענועים ממרחק סביר וכמה טפיחות שובבות, אך בשעתו זה ממש הספיק כדי להכניס את אלבומן השלישי של הבנות, "Survivor", למקומות הראשונים בשלל מצעדים. זאת ועוד ב-2011 דירג ערוץ המוזיקה VH1 את השיר במקום ה-19 ברשימת 100 השירים הגדולים ביותר של שנות ה-2000.
סר מיקס א-לוט - Baby Got Back
ביום בהיר אחד ב-1992, ממרומי "הר הישבן" ולצד אינספור ישבנים של רקדניות אפרו-אמריקניות, הצהיר סר מיקס א-לוט על אהבתו לאחוריים גדולים כמו גם על הסלידה מישבניהן הרזים של הסופר מודלס התקופתיות, והפך באחת לאבי שירי ההלל לאחוריים. לא בכדי סימפלה מינאז' קטעים ממנו ב"אנקונדה", גרסתה הנשית-עכשווית ל"Baby Got Back".
בעוד שאצל מיקס אה-לוט אלו הן בקי הלבנה וחברתה הדברנית והלבנה גם היא שמביטות בתדהמה בישבנה של הרקדנית האפרו-אמריקנית נטולת הפנים - אצל מינאז' השחורה וגדולת הישבן, זאת היא שמישירה מבט לא מתנצל למצלמה ואומרת לכל הלבנבנות-רזות-הישבן ללכת לה%&^%*%. קשה לתאר עד כמה מוכרת פנינת MTV זו. נכון, הקליפ גזעני לפחות כמו שהוא וולגרי, אבל נסו לדקלם את שורת הפתיחה, "Oh my god, Becky, look at her butt!", בחדר עמוס אנשים ונראה אם תצליחו למצוא אחד שלא יצטרף להמשך.
קיי.סי. אנד דה סנשיין בנד - Shake Your Booty
חשבתם שרק ראפרים ואמני היפ-הופ אוהבים אחוריים? תחשבו שוב. להקת הדיסקו קיי.סי. אנד דה סנשיין בנד, ששירה "Shake your Booty" יצא ב-1976, ידעה כבר אז את ערכו של נענוע הישבן. השיר כבש את המקום הראשון ברשימת 100 השירים של מצעד הבילבורד באותה שנה והפך לימים לקלאסיקת ברזל של הדיסקו. אפילו פרנק זאפה הזכיר את השיר באלבומו "Sheik Yerbouti" מ-1979, שלעג בחסות כותרתו לז'אנר כולו.
קווין - Fat Bottomed Girls
"Fat Bottomed Girls", שירה הסוחף של קווין שיצא ב-1978 כסינגל יחד עם השיר "Bicycle Race" (ובהמשך באלבומה "Jazz"), מוכיח זאת גם בליווי בס, תופים וריפים חשמליים - נשות הישבן הגדול מניעות את העולם.
מניעות את העולם. עטיפת הסינגל Fat Bottomed Girls ו-Bicycle Race
השיר, שהאפיל עם צאתו למקום ה-11 בטבלת הסינגלים של בריטניה ולמקום ה-24 בטבלת הבילבורד האמריקנית, מתכתב עם עמיתו לסינגל בשורות כמו "Get on your bikes and ride", בעוד שהמנון הרכיבה הנצחי מתכתב עם זה האחורי במילים "Fat bottomed girls, they'll be riding today, so look out for those beauties, oh yeah". ההתכתבות בין השניים ניכרת היטב גם על עטיפת הסינגל. מאז צאתו הופיע השיר בסרטים שונים, זכה לשלל גרסאות כיסוי ואפילו לביצוע בסדרה "גלי".
ואם זו לא חותמת קלאסיקה, אז לא ברור מה.
וורקס אנ' אפקט - Rump Shaker
"zoom-zoom-zoom" ו"poom-poom", שרו וורקס 'אנ' אפקט ב-1992. מה לעזאזל הם רצו מחיינו? התשובה די ברורה, אחרי שרואים בחורה חצי עירומה מנגנת בסקסופון את הלופ המפורסם מפסקול הסרט "שאפט באפריקה", כספתח למסיבת נענועי ישבנים המונית על חוף הים. לבד מהיותו שיר ישבן מן המניין, מהווה "Rump Shaker" מסמך סוציולוגי נוקב בכיכובן של בנדנות ומצלמות עצומות.
אל.אל. קול ג'יי - Big Ole Butt
ישבניהן של כמה וכמה נשים מענטזים לפנינו בתלבושות אולד-סקול משגעות לצלילי מונולוג התנצלות כנה: "אני יודע שהבטחתי לשמור לך אמונים, אבל לטינה יש ישבן גדול, אז אני עוזב אותך". הקליפ הצבעוני שיצא ב-1989 וזכה להצלחה מתונה, נראה כמעט ילדותי אל מול ישבני ההווה. ועדיין, מקומו שמור בין הגדולים שבשירי הישבן, בעיקר בשל ישבנו של אל.אל עצמו, שזכה אף הוא בכמה שוטים מאדירים.
טרייס אדקינס - Honky Tonk Badonkadonk
תואר ממציא הכינוי הארוך ביותר לישבן הנשי הולך בקלות לזמר הקאנטרי טרייס אדקינס, ששר בשבחו ב-2005 כשהוא חמוש בכובע קאובוי ועשרות רקדניות מנענעות. השיר היה בעבורו ללהיט חוצה ז'אנרים, עם כניסה למקום השני בטבלת שירי הקאנטרי המובילים באמריקה ולרשימת 40 המובילים של בילבורד, הן בארה"ב והן בבריטניה. אחד מכותבי השיר ציין בראיון כי נכתב בשעה אחת בלבד, לאחר שהוא ושאר הכותבים צפו באישה רוקדת במועדון. מדובר בעובדה מפתיעה ביותר, נוכח השורה הפיוטית "ווהוו-ווי / סתום את פי / סתור לסבתך / היכן החוק? / צלצל לשריף / השם ירחם! / כיצד היא לבשה את מכנסיה מלכתחילה?"
דייס - Dazzey Duks
ומשיר קאנטרי-ישבני לשיר היפ-הופ שחגג ברוב הוד וישבן את מכנסוני הדייזי דיוקס הקצרצרים שהפכו לסמל בקרב צעירות דרום ארה"ב, היא בירת הקאנטרי. עם סימפולים כבדים מתוך "Planet Rock" של להקת אפריקה במבטה, הגיע שיר הנושא מתוך אלבום הבכורה של הצמד דייס למעמד פלטינה וזהב תוך חודשים ספורים מצאתו ב-1993, כשבסופה התברג למקום ה-16 ברשימת שירי השנה של בילבורד.
סיסקו - Thong Song
כמו "Dazzey Duks", גם "Thong Song" לא עוסק ישירות בישבן אלא בפיסת הבד המזערית שמונחת עליו. הצדעת האר-אנ'-בי המדבקת של סיסקו לפריט הלבוש החביב עליו היתה לסנסציית פופ בראשית המילניום וגרפה ב-1999 ארבע מועמדויות לפרס הגראמי ושלל פרסים אחרים. הקליפ, כמתבקש, היה עמוס בישבנים עטויי חוטיני, ביניהם הדגים סולן להקת דרו היל צעדי ריקוד מרשימים שהרעידו את החוף.
אי.יו. - Da Butt
הקליפ לשירם של אי.יו, שיצא ב-1988 תחת חותמת בימויו (וגם קצת בכיכובו, לא עלינו) של ספייק לי, הוא דוגמה ניצחת לשיר על ישבן שמצליח שלא להיות וולגרי ולהציג גם כמה ישבנים גבריים לרפואה. ישבן לכל המשפחה ממש. השיר הופיע בפס-הקול לסרטו של לי, "School Daze", מה שהפך אותו ללהיט הגדול ביותר של הלהקה, עם כניסה למקום ה-35 ברשימת מאה הלהיטים של בילבורד באותה שנה.
מיסטיקל - Shake Ya Ass
בלהיטו שמוכר בעיקר בגרסת הרדיו הנקייה "Shake It Fast", מורה מיסטיקל לכל המנענעות באשר הן לשמור על עצמן (אולי מפניו?). הקליפ סליזי כמתבקש, והשיר, בו מתארח פארל וויליאמס שגם אחראי על הפקתו, האפיל בשנת 2000 למקום ה-13 ברשימת מאה הלהיטים של בילבורד. עם פזמון הצווחה הקליט בן שתי השורות, זכה השיר להופיע בשלל סרטי קולנוע, אך גם היה לנושא של תביעה הזויה בה הואשם הראפר בכך שגנב בו כמה ביטויים מחברת מחזיקי מפתחות.
אה טרייב קולד קווסט – Bonita Applebum
"היי בוניטה, אשמח להכיר אותך" שר הראפר המנומס קיו-טיפ לבוניטה בעלת ישבן התפוח, שלפי הסיפורים למדה עם החבורה בבית הספר התיכון. לצלילי סימפולים מתוך "Mathar" של הדייב פייק סט, "Daylight" של ראמפ, "Fool Yourself" של ליטל פיט וכמה נוספים, הוכיחו חלוצי ההיפ-הופ האלטרנטיבי מברוקלין עוד בשנת 90' שגם גברים נחמדים אוהבים ישבן גדול. שירם זכה לשלל התייחסויות וסמפולים בשיריהם של אמני היפ-הופ מובילים כג'יי זי (בשירו "I Know"),
הפוג'יז (בגרסת הכיסוי שלהם לשירה של רבקה פלאק, "Killing Me Softly with His Song")
ורבים נוספים.
ספיינל טאפ - Big Bottom
להקת הרוקנ'רול הפיקטיבית שהומצאה ב-1984 בסרטו של רוב ריינר והפכה לאמת לאמיתה, שרה אז בפס-קול הסרט בשבחו של הישבן הגדול. בראשית הניינטיז זכה השיר לקאבר לא צפוי של להקת הגראנג' סאונדגרדן, שביצעה אותו בהופעותיה ובהמשך כללה אותו גם בגרסה ההולנדית לסינגל "Rusty Cage" מ-1992. קבלו את הביצוע מתוך הופעת ספיינל טאפ בפסטיבל גלאסטונברי 1999, עם ג'ארוויס קוקר על הבס.
מייג'ור לייזר - Bubble Butt
מייג'ור לייזר, הפרויקט האלקטרוני של הדי ג'יי והמפיק המוזיקלי דיפלו, מארחים את ברונו מארס והראפרים מיסטיק, 2 צ'יינז וטיגה בשירם הישבני מ-2013. השיר הוא להיטם הגדול ביותר בארה"ב עד כה, עם כניסה למקום ה-56 במצעד 100 הלהיטים של בילבורד.
מתחת לכל ביקורת נמצא הקליפ המוגזם שליווה את השיר: חמש דקות שמרכזות את כל הסגנונות, הדימויים, התנועות וביקורות ההחפצה והגזענות שנקשרו לשיח הישבן העכשווי - והכל במקום אחד.