תביעה: "השדה בהרצליה ייסגר ללא חלופה"
משתמשי שדה התעופה בהרצליה עתרו לבג"ץ כנגד שר התחבורה ורשות שדות התעופה, בשל ההחלטה לסגור את השדה בשנה הבאה ללא מתן חלופה: "מכה קטלנית לתעופה האזרחית"
מאות טייסים פרטיים ומסחרים, מדריכי טיסה, חניכים, מכונאים ובעלי חברות החברים בעמותת משתמשי שדה התעופה בהרצליה, הגישו לבג"ץ עתירה נגד שר התחבורה, ישראל כץ, ונגד רשות שדות התעופה בשל סכנה קיומית לפעילות התעופה בישראל. זאת נוכח סגירת שדה התעופה בהרצליה המתוכננת בעוד כחצי שנה, מבלי שנמצאה חלופה מתאימה.
לטענת העותרים משרד התחבורה ורשות שדות התעופה אינם מבצעים ומיישמים את החלטות הממשלה בעניין תכנון וקידום חלופה אליה תועתק פעילות התעופה האזרחית המתקיימת בשדה בהרצליה. זאת למרות שהתקבלו שתי החלטות מפורשות של הממשלה, הראשונה בפברואר 2009 (החלטת ממשלה 4463) והשנייה באוקטובר 2012 (החלטת ממשלה 5188) בהן הוחלט לקדם הקמת שדה אזרחי חלופי לקליטת הפעילות בהרצליה. הדבר לא בוצע כאמור והחלטות הממשלה לא יושמו עד למועד זה.
"אנו מצויים חודשים ספורים לפני תרחיש אפשרי של הפסקה מוחלטת של כל הפעילות בשדה תעופה הרצליה. זאת, מבלי שהתבצעו הפעולות לגביהן החליטה הממשלה בדבר קידום ותכנון שדה תעופה חלופי, כאשר נכון למועד הגשת העתירה לא קיימת חלופה שתאפשר את קיומן של הפעילויות החיוניות, המסחריות והאחרות המתקיימות בשדה משך עשרות שנים. מצב זה הינו בלתי מתקבל על הדעת מבחינת התעופה האזרחית בישראל בפרט ומבחינת מדינת ישראל כמדינה מערבית מודרנית ככלל", כותבים העותרים.
לפני מספר שבועות נערך דיון דחוף בועדת הכלכלה של הכנסת ובו קבע היו"ר ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן כי "לא ייתכן שיאפשרו כאן את גדיעת כל הפעולות של התעופה האזרחית בישראל".
שדה התעופה הרצליה הוא מרכז פעילות התעופה הכללית (General Aviation) של ישראל. תחת ענף זה מתקיימת פעילות חיונית ענפה, ובין היתר טיסות פרטיות,
לימודי טיסה והכשרת טייסים, טיסות במטוסים בינוניים (טיסות מנהלים), טיסות מסחריות לא סדירות, טיסות מסוקים, טיסות חקלאיות, טיסות צילום (לרבות לצרכי אכיפה), טיסות גשם, טיסות אמבולנס ועוד.
בנוסף. יותר מ-80% מתלמידי קורסי הטייס האזרחיים בישראל למדו והוכשרו כטייסים בשדה התעופה הרצליה. ללא בוגרי קורסי טייס אזרחיים אלה, המהווים את עתודת טייסי חברות התעופה האזרחיות בישראל, עלול להתרחש מחסור בטייסים אזרחיים בעתיד. יותר מ-90% מהמטוסים הקלים שבמדינת ישראל מתוחזקים בשדה התעופה הרצליה ובהם גם מטוסי טייסת הכיבוי.