Ello מנסה להרוג את פייסבוק
יותר ויותר אנשים מקבלים הזמנה ומצטרפים לרשת החברתית החדשה והלוהטת - בצורה לא מתאמצת. עוד מוקדם לומר אם היא תחליף את פייסבוק. כרגע אבל אפשר לספר שהיא יפה יותר ואפשר להעלות לשם פורנו. אתם עוד שם?
שמש חדשה זורחת בשמי הרשת. קוראים לה ,Ello וכולם תוהים האם היא בדרך להרוג את פייסבוק.עוד אין תשובה, כלומר, היא מציעה חבילה יפה יותר של עיצוב מינימליסטי אופנתי, הגדרות פרטיות קלות להבנה, מרחב נקי מפרסומות ומקום שההורים שלכם עוד לא גילו. מה שהיא לא מציעה זה אנשים. בינתיים. אולי הם יבואו. אולי לא. בינתיים יש המון באז ותקשורת חיובית. המון.
***
הצוקרברג הפעם הוא פול בודניץ (Paul Budnitz). יזם, אמן, משקיע, שהקים יחד עם חברים רשת אקסלוסיבית לאחר שנמאס להם מהפרסומות והתנועה בפייסבוק. לאחר שנה בה הרשת הזו צמחה לכמה עשרות, ושמועות מפה לאוזן גרמו לדרישה גוברת להכנס אליה, עלתה באוגוסט השנה גרסה ציבורית.
העלייה למייפלואר הזו נעשית באמצעות בקשות מהמנהלים, או הזמנה של חברים שכבר נמצאים בה. על פי דברי אנשי Ello לניו יורקר, יש להם 35 אלף בקשות בשעה. כמה פרופילים נפתחו כבר ברשת הזו? הם מסרבים לספר. האם הם היו מופתעים? נראה שכן.
המעצב טוד ברגר אמר שלא היה להם שום מושג שהדברים "יתפוצצו ברשת" בצורה הזו. "כמות התנועה שאנחנו מקבלים היא לא צפויה ולא התכוננו אליה", הוא אמר לגרדיאן ביום שני שעבר. "אנחנו לא רוצה לומר שזה מוציא אותנו מהמשחק שלנו אבל זה כן. זה שיטפון".
מלחמת הרשתות
אם יש מאפיין אחד בולט לרשת הזו ניתן לומר שהיא אנטי פייסבוק. כך לפי המניפסט שהיא פרסמה. זה הולך ככה:
"הרשת החברתית שלך נשלטת על ידי מפרסמים.
כל פוסט שאתה משתף, כל חבר שאתה מכיר ולינק שאתה מקליק עליו נמצא במעקב, מתועד ומעובד למידע. מפרסמים קונים את המידע כדי שהם יוכלו להראות עוד מודעות. אתה המוצר שנקנה ונמכר.
אנחנו מאמינים שיש דרך טובה יותר. אנחנו מעזים. אנחנו מאמינים ביופי, בפשטות והשקיפות. אנחנו מאמינים שהאנשים שיוצרים דברים ואלו שמתשמשים בהם יחיו בשותפות.
אנחנו מאמינים שרשת חברתית יכולה להיות כלי מעצים לא כדי להונות, לכפות לתמרן, אלא מקום ליצור, לחגוג את החיים.
אתה לא מוצר".
לנאום הזה, שבמפתיע לא כולל את הגבעות המוריקות של ג'ורג'יה, מצטרף גם המודל הכלכלי הצנוע של החברה. הם לא מחפשים להתעשר. לא מאוד. הכסף שכן יגיע, כי בכל זאת צריך לאכול - ממשתמשים שרוצים פיצ'רים. נניח דולר להחלפת תמונת רקע, 2 דולר לפתיחת קבוצה וכדומה. "אם ניצור פיצ'ר שתאהב באמת, תוכל לתמוך ב-Ello באמצעות תשלום של סכום כסף קטן (…) בעשותך כן, אתה תומך בעבודה שלנו ועוזר לעשות את Ello טובה יותר ויותר".
בטא
המערכת נמצאת בשלב הניסויי שלה ואין לה את כל מה שאתם צריכים. מה שיש כרגע הוא רשת שבה ניתן להעלות פוסטים ולהגיב.
בראש הדברים שאין, נמצאות האפליקציות ל-IOS ואנדרואיד, והגלישה היא עדיין דרך דפדפן - גם מהסלולר. עוד חוסרים: אי אפשר עדיין לשלוח הודעות פרטיות לחסום, להעלות יוטיובים וכתבות שיפתחו בפיד ויש באגים.
וגם אין כפתור לייק. לא נראה שמתוכנן. במקומו יופיע בעתיד כפתור Love אשר יישמש לסימון לקריאה בהמשך, וגם אנחנו רואים כמה צפו בתוכן שפרסמנו.
אופן השימוש ברשת הזו הוא לעקוב אחרי משתמשים שמעניינים אותנו שמתחלקים לחברים ו-Noise. רעש. החברים הם אלו שיופיעו בפיד שלנו כמו בפייסבוק בצורה גדולה ומפורטת. ה"רעש" הוא כל השאר - כלומר, זרם אינסופי של מידע שלפעמים יעניין אותנו ונוכל לראות אותו שם בצורה מצומצמת מסודר לרוחב (כמו חיפוש תמונות בגוגל).
אה, ומדיניות עירום, למי שמתעניין: נראה כי ישנה פתיחות יחסית לפורנוגרפיה. בכללים המקוריים הופיע "בלי פורנו, אנחנו יודעים כאנחנו רואים", אבל אחד המפתחים אמר בטוויטר ביום רביעי כי מדובר בנוסח ישן ושהם "פתוחים לתוכן לא בטוח לעבודה". הכללים אכן עודכנו מאוחר יותר, כך מדווח בגארדיאן, ותהיה מערכת שתחסום משתמשים שלא רוצים עירום בפיד שלהם.
שלום לפייסוק?
נשאלת השאלה, האם הרגנו את פייסבוק? האם הצלחנו לשתות את הים עד תומו?
אפשר לשאול שאלה אחרת. זוכרים את דיאספורה? בדיוק.
מדובר ברשת חברתית שעלתה ב-2010 והייתה אמורה להרוג כבר אז את פייסבוק. היא הציעה קונספט בו המידע נשמר על המחשב של המשתמש, וישנה הפרדה בין סוגי חברים. ובכן, כמובן שלא נראה שמישהו נשאר להפריד שם משהו. על הרקע הזה אפשר גם להזכיר את גוויית גוגל פלוס, שמציעה גם מנגנון חברים הרבה יותר הגיוני מזה של פייסבוק אבל לא הצליחה לתפוס תאוצה. בכלל.
***
העניין הוא כזה: בדיעבד לא תהיה שום בעיה להסביר למה דווקא Ello הצליחה. בדיוק כמו ההסברים למה פייסבוק הצליחה אי שם באמצע העשור הקודם על רקע רשתות דומות שנחנקו. זוכרים את פרנדסטר ומייספייס?
האם Ello באמת תצליח? יש לומר שהיא נשענת על יסודות אופנתיים מוצקים: העייפות מפייסבוק, דאגה הולכת וגוברת לפרטיות ומינימליזם עיצובי. אבל עדיין - זה ממש לא מבטיח כלום. מה שכן אפשר להבטיח שאם היא לא תעשה את זה היא לא תתקיים. כי שתי הרשתות, ככאלה שמציעות בפרקטיקה דברים כמעט זהים, אינן יכולות להתקיים יחדיו. לא באותו נפח. אה, ועוד משהו בטוח: בסוף משהו בכל מקרה יהרוג את פייסבוק. כי די, לא?