בטיול עם רכב חברה? זה עלול להגיע לפיטורים
זיוף מסמך ואפילו שימוש בנייד או ברכב שלא למטרה לשמה ניתנו - עלולים להיחשב להפרת אמון מול המעסיק ולהסתיים בפיטורים, לעתים אף תוך שלילת פיצויים. מה חשוב לדעת כדי שלא להיקלע למצב זה? מדריך
יחסי אמון בין עובדים למעסיקיהם, הם חלק בלתי נפרד מכל חוזה עבודה. עם זאת, לעתים עלולה להתעורר הפרת אמון מכוח נסיבות שלא תמיד ערים אליהן. על מרקם היחסים העדין של יחסי אמון אפשר ללמוד מפסק דין שהתקבל לאחרונה בבית המשפט העליון ובמסגרתו נדחתה עתירה שהגיש עובד נגד פיטוריו ממכון היהלומים הישראלי.
- לכתבות נוספות בערוץ קריירה
התובע שימש כסמנכ"ל תפעול במכון היהלומים וכאחראי על כח האדם והרכש במעבדה, תפקיד שכלל גם גישה למלאי היהלומים שהוחזק במקום. במסגרת זו רכש שקיות יהלומים עבור המעבדה ומסר קבלה לצורך קבלת החזר כספי.
חשבונית זו נשאה סכום נמוך מזה שביקש התובע להחזיר לו, משום שזו לא היתה החשבונית המקורית אלא חשבונית עבור רכישה אחרת שביצע באותה החנות. התובע ביקש מהפקידה בהנהלת החשבונות של המעבדה, להוסיף את הסיפרה "0" כדי להגיע לסכום המקורי ששילם עבור השקיות.
לכאורה, הוא לא ביצע עבירת מרמה כלפי מקום עבודתו, משום שביקש החזר על סכום הקניה שלו - ואפילו מעט פחות: התובע ביקש החזר עבור סכום של 780 שקל, בהשוואה לעלות רכישה של 866 שקל. עם זאת, מאחר שאותו עובד נשא במשרה המחייבת מידת אמון מקסימלית הוא זומן בעקבות זאת לשימוע ופוטר מעבודתו. התביעה שהגיש נגד פיטוריו, נדחתה בבית הדין האזורי לעבודה ובבית הדין הארצי.
כעת, גם ניסיון של התובע להפוך את ההלכה בבית המשפט העליון – נדחה על הסף ונקבע כי אכן מדובר בפגיעה באמון בין העובד למעסיק. "העותר לא ביקש לרמות את מעסיקו", צוין בפסק הדין. "עם זאת התנהלותו של העותר היא התנהלות חמורה שאין לתת לה גושפנקא... בית הדין האזורי עמד על כך שהעותר היה עובד בכיר במעבדה אשר לו גישה למלאי היהלומים המוחזק בה, וכי בנסיבות אלה עליו חובת נאמנות מוגברת".
מקרה קיצון
פרשה זו הינה דוגמה למקרה קיצון, בו אדם בכיר עשה פעולה פלילית לכאורה. גם אם מדובר בטעות או ברשלנות - ברור שהאמון שהיה לו מול המעסיק נפגם בצורה בלתי הפיכה.
עובד, בכל דרג, לא יכול לשנות מסמך על דעת עצמו, קל וחומר כאשר הוא מערב עובדים נוספים שאינם קשורים לעניין או למקרה שבו הופר האמון - למשל פקידת חשבונות במכון שקיבלה לידיה את החשבונית ותיקנה אותה (שלא כדין).
לצד זאת, העידן המודרני וההתפתחויות הטכנולוגיות, יוצרים אף הם שפע של מצבים שמסכנים את יחסי האמון בין העובדים למעסיקיהם. כך למשל, אם עובדים מכניסים בשוגג וירוסים בעת גלישה באינטרנט, מעבירים מידע פנימי למייל אישי, או משחררים אמירה חפוזה ברשתות החברתיות.
גם שימוש בציוד שסופק על ידי מקום העובדה שלא לצורך שלשמו הוא ניתן - עלול להיחשב להפרת אמון. כך למשל, אם עובד משתמש בנייד של העבודה כדי להירשם להגרלה או להצביע לתכנית ריאליטי, או עושה שימוש ברכב שלא למטרות עבודה, כאשר נהלי העבודה אוסרים זאת.
סנקציות
הסנקציה החמורה ביותר על הפרת אמון היא פיטורים. במקרה שבהפרת האמון יש גם טובת הנאה - הדבר עלול להיות אף כרוך בשלילת פיצויי פיטורים. לצד זאת, קיימות סנקציות פחות חמורות, למשל נזיפה, התראה, העברה לתפקיד אחר ועיכוב של קידום. הסנקציה הננקטת תלויה במקום העבודה ובעמדה של העובד. יש מקרים שמתחשבים גם בהיסטוריה האישית של העובד.
יש מקרים שעלולים להיות בעלי משמעויות פליליות, למשל זיוף חתימה, הדחה של עובד אחר לזיוף חתימה או קבלת טובת הנאה מגורם שלישי, שבעבורה פעל העובד באופן המנוגד לנהלי החברה ולמקובל בה והפר את אמון מעסיקו מתוך אינטרס זר.
אם יחסי האמון מופרים על רקע עבירות משמעת חמורות, המעסיק יכול להשעות את העובד, אך עליו להסתמך על מקור משפטי המסמיך אותו לכך בחוק או בהסכם קיבוצי או אישי. קודם להליך יש לאפשר לעובד להשמיע את עמדתו בנושא. אם התחום אינו מוסדר במקום העבודה, מומלץ לקבל סיוע משפטי.
במקרה של פתיחה בחקירה פלילית הקשורה במקום העבודה, המעסיק יכול להשעות את העובד עד תום ההליך, אך לא כאמצעי ענישה אלא כדי למנוע פגיעה נוספת במקום העבודה. בירור משמעתי ניתן לקיים רק במידה שהעובד גנב רכוש מהעבודה, כאשר התוצאה לא חייבת להיות כפופה לתוצאות החקירה המשטרתית או הליך הפלילי.
מלבד זאת, לפגיעה באמון עלולות להיות גם השלכות עתידיות. כך למשל, עובד בנק שייתפס בזיוף מסמך, לא יועסק שוב באותו התפקיד. כלומר, רמת האמון הנדרשת מפקיד בבנק גדולה יותר, ביחס למקצועות אחרים. ככל שהבכירות עולה מצפים ליותר.
טיפים
המשמעות של אמון, היא פשוט לא לשקר למעסיק. כדי שלא להיקלע בשוגג למצב של הפרת אמון יש לזכור, כי יחסי העבודה ככלל מבוססים על אמון וכי מספיק שקר אחד כדי להפר את האיזון. למעשה, יחסי עבודה הם חוזה בן הצדדים כאשר מרכיב האמון ביניהם הוא ראשון בחשיבותו. לפיכך, מומלץ להקפיד על העקרונות הבאים:
שקיפות ודבר אמת - היו תמיד שקופים אל מול המעסיקים. אם נעשתה טעות או שלא עמדתם במשימה - אל תנסו לחפות על כך או להסתיר, כי זה יהפוך לעניין של הפרת אמון.
"אמירת אמת" צריכה להיות הכלל הראשון במעלה של כל עובד והיא פתרון לכל התלבטות, כי אם נתפסים בשקר מאבדים הרבה יותר מאשר אכזבה או חוסר הסכמה בענייני עבודה.
כלל זה צריך להיות נר לרגליכם, לא רק כשמדובר בענייני עבודה, אלא גם בעניינים פרטיים. כך למשל, אם מעסיק יגלה כי ביקרתם בביתכם במקום להיות בפגישה עם לקוח כפי שדיווחתם - לא תוכלו להחזיר את הגלגל לאחור ותהיו חשופים לסנקציה. גם אם זו קלה ותסתכם רק בנזיפה או בהתראה - הרי שהיא תרשם בתיקכם האישי.
החזיקו בדף נהלים - העובד והמעסיק צריכים לדאוג כי ביחד עם הטלפון נייד או הרכב - יינתן גם דף נהלים המבהיר מה שמותר בשימוש במשאב. כך למשל, אם יש הגבלות על השימוש בנייד או חובת דיווח במקרה שהרכב נפגע בתאונה.
עו"ד נחום פינברג הוא מומחה לדיני עבודה ממשרד נ. פינברג ושות'