הכי בודדים: הכירו את דור ה-Z
הם גולשים מהסלולרי - ולא מהמחשב, רוצים להיות הכי מיוחדים - אבל לא מרגישים בודדים ומנסים ככל יכולתם להיות חלק מקבוצה. מומחים מעריכים שמדובר בדור האחרון שעוד ניתן לחיזוי. ערוץ 20 מציג את המאפיינים של דור ה-Z
מה מאפיין את בני הנוער של היום?
נהוג לחשוב שדור המדיות החברתיות וויתר לחלוטין על הפרטיות שלו, אך כאשר שואלים את בני הנוער, מבינים שלא כך המצב. בסקר שערכו Teenk לקראת כנס שיווק לבני נוער של איגוד השיווק הישראלי העידו 76% מבני הנוער (גילאי 14-18) כי הגנה על פרטיותם ברשת חשובה עד חשובה מאוד. 49% מבני הנוער אף ציינו כי היו מוכנים לשלם עבור תוכנה או אפליקציה שתעזור להם לשמור על הפרטיות. לדברי הנשאלים, יש להפריד בין "להיות בציבור" לבין "להיות ציבורי": חשוב להם להיראות ברשת כי זה חלק מהמשחק החברתי, אולם הם עדיין רוצים לבחור מה הם חושפים ובעיקר למי הם חושפים.נתון נוסף שמשנה את התמונה ביחס למעקב אותו הורים יכולים לבצע אחרי פעילות הילדים ברשת מעלה תמונה מדאיגה. 70% מבני הנוער בגילאי 14-18 שהשתתפו בסקר העידו כי הם גולשים בסלולרי יותר מבמחשב, לעומת 7% בלבד שהעידו כי הם גולשים במחשב יותר מבסלולרי.
יניב ויצמן, מנכ"ל Teenk אשר עומד מאחורי הסקר, טוען בראיון לערוץ 20 כי "הבשורה היא שהתחלף כאן הדור. דור ה-Y פינה את מקומו לדור ה-Z. אם אנחנו מעוניינים להישאר רלוונטיים עלינו להכיר את בני הנוער החדשים. בני 12 של עכשיו הם דור של חמישה מסכים לעומת שני מסכים, דור יותר ריאליסטי". לדבריו, אם הדור של כוכב נולד רצה רק להתפרסם, דור ה-Z הוא "פחות שטחי", כהגדרתו.
מחוברים יותר, בודדים יותר
על אף שבני הנוער של היום הם מחוברים ביותר, הם גם נחשבים לדור הבודד יותר. מדובר ב"דור בהזמנה אישית" - כיוון שבלחיצת כפתור ניתן היום להתאים כל דבר שירצו לצרכים האישיים שלהם: מרמת החשיפה של פוסט בפייסבוק, קניית בגדים ואוכל בהזמנה אישית ועד תוכניות טלוויזיה ומוזיקה.
כמו כן, שלא כבעבר, יש לדור ה-Z רצון עז להיות שונים ומיוחדים ואף לקבל הכרה על כך. "אנחנו נתקלנו בקונפליקט פנימי שיש לבני הדור הנוכחי, כאשר מחד יש את הצורך הטבעי מהצרכים הראשוניים של בני האדם - הצורך להשתייך לקבוצה. אך מאידך, על מנת לממש את הרצון של "להיות מיוחד", קיים חיפוש בלתי פוסק של הדבר הבא ומתפתחים כל העת תחומי עניין נישתיים", מוסיף ויצמן.
צפו בדיון שהתפתח בערוץ 20
15 שניות של תהילה
"הערצה" איננה נחלתה הבלעדית של דור ה-Z, אולם ניכר שינוי באופי ובמושאי ההערצה. בעוד שבדורות קודמים בני אדם נערצו על סמך כישורים מסוימים, תרבות הריאליטי צימחה דור של סלבריטאים "ללא כישורים". ההערצה של סלבריטאים "מן השורה" מתבטאת הרבה יותר בעניין בחייהם הפרטיים של המוערצים: לאיזה מסיבות הם הולכים, איזה בגדים הם לובשים ועם מי הם מסתובבים.
החיבור לרשת מעודד זאת ומאפשר לסלבריטאים לספק למעריצים את הצרכים שלהם, כך שהמעריצות של ג'סטין ביבר בכל העולם יכולות לראות את ה"סלפי" שהוא צילם בעודו במיטה בבוקר. מעבר לתרבות הריאליטי, גם הרשתות החברתיות כמו פייסבוק, יוטיוב ואינסטגרם, מצמיחות אנשים "רגילים" למעמד של סלבריטאים וקיימת התחושה שכל אחד יכול להפוך למפורסם בין לילה.
נוי והדר קרקו, תאומות בנות 16 ממושב גינתון, פעילות בתעשיית הבידור מגיל שש. הן הספיקו להשתתף בקמפיינים ל"סולוג" ול"גלי", להשתתף בקלטות הילדים של 'הדוד חיים' ובסדרה 'מרי לו', ולהנחות פינת ייעוץ לנוער בערוץ הילדים.
במהלך השנתיים האחרונות החלו נוי והדר לפתח ערוצים ישירים משלהן לקהל. הן החלו לתקשר עם הקהל בעיקר דרך עמוד הפייסבוק וערוץ היוטיוב שלהן, והפכו לתופעת רשת ולמובילות חברתיות בקנה מידה ארצי. יש להן למעלה מ-85 אלף חברים פעילים בפייסבוק והן זוכות לחשיפה ממוצעת של למעלה מ-140 אלף ילדים ובני נוער מדי שבוע.
"מאז שהאייפון נכנס הדור שלנו נשאב לטכנולוגיה הזאת ובגלל שאנחנו גדלים בטכנולוגיה הזאת סביר להניח שכל מה שנעשה בחיים שלנו יסבוב סביב זה" מסבירה נוי ומודעת לעובדה כי התופעה סביבה ואחותה היא מטורפת".
הדר מוסיפה כי, "ההבדל בינינו לדור הY זה שהדור שלנו מושפע מכל מה שקורה בעולם. הדור הקודם פחות היה מחובר למה שקורה סביב. עכשיו הסבתות רוצות להתנהג כמו דור ה-Z שנכנסים לפייסבוק ולאינסטגרם ואני בטוחה שעוד חמישים שנה נצחק כולנו על האייפון של היום".
ההתפתחות הטכנולוגית המהירה מהווה קרקע פורייה גם לשינויים מהירים בתפיסות חברתיות, פוליטיות, כלכליות וסביבתיות. יש המעריכים כי דור ה-Z הוא הדור האחרון הניתן לחיזוי, כאשר בעתיד ההאצה הטכנולוגית תביא לשינויים משמעותיים בפרקי זמן מתקצרים. דוגמאות לכך ניתן לראות בהתפתחויות טכנולוגיות כמו הפייסבוק והווטסאפ ששינו את פני החברה באופן משמעותי בשנים בודדות: הן הצליחו לשנות את דרכי התקשורת הבין אישית מצד אחד ובנוסף, לעורר מהפכות חברתיות ששינו סדרי עולם.