שתף קטע נבחר

למה EVENTIM לא מחזירה "עמלת הזמנה"?

המופע של סירק דה סוליי בישראל נדחה בשנה בגלל צוק איתן. צרכנים שביקשו את כספם בחזרה מתלוננים: חברת הכרטיסים לא החזירה לנו עמלת הזמנה ועמלות נוספות. החברה מסרה שהיא לא גובה דמי ביטול, וכל לקוח קיבל זיכוי, אך "חיובים נוספים אינם מוחזרים". המועצה לצרכנות: "העוסק לא רשאי לגבות דמי ביטול, לרבות דמי הזמנה והוצאות שונות"

12 הופעות של סירק דה סוליי היו אמורות להיערך בקיץ וכולן בוטלו בגלל "צוק איתן". למרבה השמחה, ההופעות ייערכו בקיץ 2015 ומי שהזמין כרטיסים, יכול לשמור אותם וליהנות מהמופע בקיץ הבא, אבל מה לגבי מי שלא יודע מה יעשה ואיפה יהיה בקיץ הבא, או יודע שלא יוכל להגיע להופעה בקיץ הבא? מסתבר שלא כל כספו יוחזר לו. חברת הכרטיסים EVENTIM (איוונטים) גבתה בנוסף לעלות הכרטיס, גם תשלומים, שלטענתה אינה מחזירה לקונים.

 

 

 

קונה בשם ארז סיפר ל-ynet שהזמין 4 כרטיסים בכ-284 שקל לכרטיס למופע שנדחה עקב המלחמה. "מי שביטל את הכרטיסים והעדיף שלא לחכות למופע שיתקיים בשנה הבאה, לקחו לו 5 שקלים 'עמלת כרטוס' לכל כרטיס וגם לא החזירו לי 10 שקלים עמלת הזמנה באינטרנט (לפי תגובת החברה: עמלת הזמנה בטלפון. מ.ק)", סיפר ל-ynet.

 

גם דן נתקל באותה גבייה. הוא כתב ל-ynet: "רכשתי, כרבבות אחרים, כרטיסים למופע של סירק דה סוליי, שתוכנן לאוגוסט 2014 ובוטל עקב מבצע צוק איתן. חברת EVENTIM, ששיווקה את המופע, פירסמה שקהל הרוכשים יקבל את כספו חזרה.

 

אלא שהחברה גזרה קופון של 25 שקל מההחזר, כך שלמרות ששילמתי 909 שקל על 3 כרטיסים, קיבלתי החזר של 884 שקל בלבד".

סירק דה סוליי באתר EVENTIM ()
סירק דה סוליי באתר EVENTIM

 

דן: הדפסתי בעצמי ואין לגבות על סליקה בנפרד

דן ניהל עם החברה תכתובת במייל. בהתכתבות כתב נציג החברה שהחברה לא מחזירה את עלות משלוח הכרטיסים ששולמה לדואר ישראל (15 שקל או בדואר אקספרס: 49 שקל מ.ק), או את עמלת ההזמנה ש"נועדה לאפשר את עלות ההחזר הטיפול מול חברות כרטיסי האשראי והבנקים". עוד כתבו לו כי: "כידוע אנו רשאים לגבות דמי ביטול והחזר כרטיסים, זאת ע"פ חוק ועל פי תקנון החברה, התקנון מופיע באתר החברה, מופיע כלינק בכל אישור הזמנה ומידע זה מופיע אף על כל כרטיס. למרות כל זאת - ללקוחות שהדפיסו את הכרטיסים בעצמם, אנו נשלח זיכוי על כלל סכום ההדפסה עד ה 1.9 וזאת בשל התחשבות במצב הלא קל של כולנו לאור מבצע צוק איתן".

 

דן טוען: "בתחילה טענו כי לפי החוק מותר להם לגבות סכום מסוים בביטול עיסקה, אך אני טוען שזה לא נכון לגבי עסקה אותה המוכר מבטל (במועצה לצרכנות מאשרים את טענת דן).

 

דן ממשיך: "עוד טענו שהם גבו את עלות משלוח הכרטיסים בדואר. זה לא נכון לגבי, כי בחרתי לקבלם אלקטרונית ולהדפיסם בעצמי. עוד טענו שהם גבו את עלות הסליקה, אבל בכל עיסקה באינטרנט יש מרכיב סליקה. לשיטתם, המוכר יכול לבטל עיסקה ולגבות סכום שרירותי על סליקה. בנוסף, טעננו שאת השירות של 'ביצוע קניית כרטיסים' קיבלתי, ולכן איני זכאי להחזר על שירות זה, אבל רכשתי כרטיסים להופעה ולא ל'שירות לביצוע קניית כרטיסים'. ממילא לא מצאתי דרך חלופית לרכוש כרטיסים להופעה, אלא רק דרכם". עוד אמר ל-ynet: "אני מאמין שיש להם ביטוח שאמור לכסות אירועים שכאלה".

  

ההופעות נדחו בשנה? זה שינוי מהותי בעסקה

החברה מאפשרת כאמור לרוכשים לשמור את הכרטיסים להופעה שתיערך בעוד כשנה, יולי 2015. היא מדגישה זאת ובכך טוענת לכארה שהצרכנים שלא מעוניינים "לשמור את הכרטיסים" - הם המבטלים ולא ההפקה, שרק "דחתה" את ההופעות. זה לא נכון. ההופעות בקיץ 2014 בוטלו. גם אם יש להן מועדים חדשים - זה נחשב שינוי מהותי בעסקה.

 

דן טוען: "אינני יכול לנחש כעת מה יהיו תוכניותי בעוד שנה, ולכן בחרתי לא לנצל את ההצעה הזאת. נכון ש-25 שקל זה לא סכום גדול, אך ההתנהלות הזאת מרגיזה ומעוררת רצון ליצור שינוי. אינני מעוניין בכסף כמו שאני רוצה שהחברה לא תיהנה מגבייה בלתי מוצדקת.

 

גם במופע של ניל יאנג לא הוחזרו עמלות

הגבייה על השירותים הנלווים הללו, אגב, לא הוחזרה לקונים גם בעת ביטול המופע של ניל יאנג בישראל. שירי סיפרה ל-ynet: "הזמנתי דרך איוונטים והם גבו עמלת הזמנה של 15 שקל דרך האינטרנט. מילא העמלה הגבוהה, מילא העובדה שלקחתי הכרטיסים לבד - כשביטלו את ההופעה - הם שלחו הודעה ללקוחות שיחזירו עלות הכרטיסים ואת עלות ההזמנה, אבל בסופו של דבר החזירו רק את עלות הכרטיסים ולא את עלות ההזמנה. טלפונים, כולל צעקות לא עזרו".

 

המועצה לצרכנות: "הגדרת דמי ביטול בחוק - רחבה"

עו"ד אביטל פריזמונט – בוטון מהמחלקה המשפטית של המועצה להגנת הצרכן מסרה בתגובה: "חוק הגנת הצרכן קובע כי במקרה של ביטול עסקת מכר מרחוק, עקב אי אספקת השירות במועד שנקבע, או בשל הפרה אחרת של תנאי העסקה בידי העוסק - על העוסק להשיב לצרכן את מלוא התמורה ששילם בתוך 14 ימים מיום קבלת ההודעה על הביטול.

 

"העוסק אינו רשאי לגבות דמי ביטול במקרה זה לרבות דמי טיפול, או עמלת כרטוס, או דמי הזמנה. הגדרת 'דמי הביטול' בחוק הגנת הצרכן רחבה וכוללת הוצאות או התחייבות בשל משלוח, אריזה או כל הוצאה או התחייבות אחרת, שלטענת העוסק הוצאו על ידו או שהוא התחייב בהן בשל התקשרות בעסקה או בשל ביטולה.

 

"באירועים מסוג זה, נוהגים העוסקים לרכוש פוליסת ביטוח למקרים כאלה ואחרים וניתן להניח שנהגו כך גם במקרה זה, וראוי שיפוצו מחברת הביטוח ולא מהצרכנים.

 

"עוד ובנוסף, על פי חוק הגנת הצרכן, גביית עמלה נוספת על מכירת כל כרטיס (עמלת טיפול, עמלת הדפסה, עמלת הזמנה) מהווה הפרה בוטה של החוק המחייב הצגת מחיר כולל של השירות או המוצר וגם מההיבט הזה על החברה להשיב את מלוא התמורה ששולמה".

 

החברה: כל לקוח קיבל כספו חזרה למעט תשלומים נוספים

מחברת EVENTIM נמסר בתגובה: "מופע 'סירק דה סוליי' לא בוטל כי אם הועבר לתאריך אחר. למרות זאת כל לקוח שביקש לבטל את כרטיסיו קיבל את כספו חזרה במלואו - אוונטים לא גובה דמי ביטול מכל סוג שהוא ומבצעת את הנ"ל תחת ייעוץ ובקרה משפטיים.

 

"אוונטים גובה תשלומים נוספים מעת לעת במעמד רכישת כרטיסים ועבור שירותים שונים, וזאת על פי בחירת הלקוח, לדוגמא: עבור שירותי הזמנה של מענה שירות לקוחות (שרות טלפוני) נגבה סכום של 10 שקלים על כל כמות כרטיסים שהיא ובצורה חד פעמית.

 

"במקרה של אירועי 'צוק איתן' ולפנים משורת הדין כל לקוח שביקש לבטל את כרטיסיו קיבל/מקבל עד 30 יום מהביטול זיכוי על סכום הזמנה זה. חיובים נוספים כמו משלוח דואר או שליחים אינם מוחזרים כלל שכן גם שירות זה ניתן ללקוחות זה מכבר".  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים