מיה וואסיקובסקה: "אני נהנית להתבודד"
השחקנית מיה וואסיקובסקה מעדיפה להתגורר בביתה שבערבות אוסטרליה - הרחק מוס אנג'לס, וגם נמנעת מהרשתות החברתיות. אחרי שצופים בה בדרמה של דיוויד קרוננברג "מפות לכוכבים", אפשר להבין למה. "יש פה הצגה מוגזמת של הוליווד. זאת התבוננות עצובה וטרגית", היא מסבירה בראיון
1,025,467,110 דולר - זה הסכום האימתני, שגרף "אליס בארץ הפלאות", העיבוד הראוותני של טים ברטון לספרו של לואיס קרול, ברחבי העולם. מיה וואסיקובסקה, כוכבת הסרט הפכה בזכותו לפרצוף מוכר, אבל במקום להשתמש בהצלחה העצומה בתור קרש קפיצה לכוכבות הוליוודית זוהרת טיפוסית, היא העדיפה להתמקד בסרטים איכותיים, לעתים דלי תקציב, ולעבוד עם במאים המזוהים עם קולנוע אמנותי ואף חתרני.
בארבע השנים שחלפו מאז המגה-להיט של ברטון, וואסיקובסקה הספיקה לעבוד עם גאס ואן סנט ("חסרי מנוחה"), ג'ון הילקוט ("ארץ יבשה"), פארק צ'אן-ווק ("סטוקר"), רודריגו גרסיה ("אלברט נובס") וג'ים ג'רמוש ("רק האוהבים שורדים"). "אני מניחה שזאת היתה החלטה מודעת להתרחק מבלוקבסטרים", התוודתה וואסיקובסקה, בראיון שנערך בפסטיבל קאן.
"בכל פעם שבמאי עם סגנון מיוחד מציע לי הצעה, קל לי להחליט שאני רוצה לעבוד אתו. אני ברת מזל, שיוצרים כאלה שולחים לי תסריטים ואלה מוצאים חן בעיני. זה מאוד נחמד, וכך יש לי גם הזמנות לראות איך הם עובדים וזה מאפשר לי ללמוד מהם. גיליתי למשל שאין דרך אחת לעשות סרט. לכל אחד מהבמאים יש דרך מיוחדת משלו".
מה כן יכול לפתות אותך, כדי שתואילי לעשות הפקה הוליוודית ענקית?
"אם יצוץ בלוקבסטר שאני אחשוב שהוא מעניין או חשוב, אז אני אסכים להופיע בו. אני פשוט רוצה לעשות את הסרטים, שאני הכי אוהבת. ויוצא שהם לא רחבי יריעה וגדולי תקציב. הסיפורים הטובים באמת נוצרים על ידי אינדיבידואלים בעלי תשוקה וחזון".
לרשימה הנכבדה של במאים יצירתיים, שמנינו קודם, מצטרף עכשיו גם דיוויד קרוננברג היהודי-קנדי ("היסטוריה של אלימות", "ארוחה עירומה"). וואסיקובסקה מככבת בסרטו החדש "מפות לכוכבים", שהשתתף בתחרות הרשמית של פסטיבל קאן האחרון, לצד ג'וליאן מור (שזכתה בפרס השחקנית המצטיינת בקאן), רוברט פטינסון וג'ון קיוזאק.
הסרט מגיע עכשיו לישראל, ולדברי וואסיקובסקה, "יש כאן אמירה מעניינת על הוליווד ותרבות הסלבריטאים. אני מגלמת סכיזופרנית שגופה ופניה מכוסים כוויות, שהשתחררה בדיוק ממוסד לחולי נפש ומנסה למצוא את המשפחה שלה בהוליווד, וגם מתחילה לעבוד כעוזרת אישית לענייני סידורים של כוכבת הוליוודית מתבגרת".
הסרט משקף את הוליווד, כמו שלך יצא להתוודע אליה?
"יש כאן הצגה מאוד מוגזמת של הוליווד, אבל ההצגה הזאת בהחלט מסתמכת על האמת. זאת התבוננות עצובה וטרגית. ממש לא זוהרת. היה כיף לעשות קומדיה מאוד שחורה שכזאת. דיוויד השתגע כאן למדי".
בסרט, יש לווסיקובסקה ופטינסון סצנת אהבים, ואתרי הרכילות כמובן שמחו להעלות תמונות שמנציחות את השנים מתנשקים בלהט. "דיוויד בוטח שבאנשים שהוא מלהק, ולנו היה בטחון בתסריט ובדרך שהוא מעבד ומביים", מתמצתת-חומקת וסיקובסקה את החוויה המשותפת, שהסעירה את מעריצות אדוארד הערפד מ"דמדומים".
אחרי שרואים את "מפות לכוכבים", אפשר להבין אולי למה וואסיקובסקה, שחוגגת בימים אלה יום הולדת 25, בחרה לא להשתקע בלוס אנג'לס, ומעדיפה שאוסטרליה מולדתה תהיה הבסיס למסעותיה בעולם. "אף פעם לא רציתי לעבור בקביעות לאמריקה", היא מגלה, "ולכן לפני שנה, עשיתי את ההחלטה לרכוש מקום משלי באוסטרליה ולהתיישב שם. אני אוהבת לחיות באוסטרליה, למרות שהטבע שם בלתי צפוי ותמיד משתנה. גדלתי במדבר ובערבות אוסטרליה, בהם נהגנו בילדותי לערוך טיולים. זה היה נהדר להעביר את הילדות בטבע, להיות חופשי ופראי. הייתי ילדת טבע.
"אבי הוא פעיל למען הסביבה, ומעביר טיולי שדה לסטודנטים, אז למדתי בזכותו להדליק אש ולהיזהר מנחשים. הערבות מלאות סתירות. יש בהן הרבה יופי וחיים. עד היום אני יכולה לחוש בטוחה בחוץ בשדה, בו אתה יכול להסתתר או לברוח, מאשר להיות בבית, בו מישהו מאיים עליך".
בכלל, וואסיקובסקה מעדיפה להתבודד מזרקורי התקשורת ולא נוכחת ברשתות החברתיות. "אני מעריכה התבודדות, אני נהנית מלהתבודד, אבל יש קו דק בין התבודדות לבין להתנתק מהעולם ואז הנתק הופך להיות ללא נעים", היא חולקת את השקפת עולמה. "כיום אנחנו מסתמכים יותר מדי על אמצעי תקשורת ובלהתעסק עם העתיד, וקשה לחיות את הרגע. יש משהו משחרר להיות בסביבה שהיא נטולת כל האמצעים האלה, למשל בערבות באוסטרליה. אני לא מצייצת בטוויטר ואין לי חשבון פייסבוק".
וואסיקובסקה מעידה שהיא אוהבת בעלי חיים, "אבל עדיין אין לי גם חיית מחמד, בגלל שאני משוטטת המון בעולם, אבל יום אחד עוד תהייה לי חיית מחמד. בינתיים בנדודים, כדי להזכיר לעצמי את הבית והמשפחה שלי באוסטרליה, אני מסתובבת עם בובת דב לבן, שגורמת לי להרגיש בבית".
את לא סובלת באוסטרליה מהצקות הפאפארצי?
"לא ממש. הם לא מתעניינים בי, ואני יכולה להסתובב חופשי".
לעומת זאת, כשוואסיקובסקה מסתובבת בארצות הברית ובאירופה, הצלמים אוהבים ללכוד אותה ואת בן זוגה, הכוכב היהודי ג'סי אייזנברג ("הרשת החברתית"), משוטטים ברחובות. השנים הכירו לפני כשנתיים בצילומי "הכפיל", ומאז הם חולקים זוגיות, שמנסה להתמודד עם לוחות הזמנים העמוסים. הצמד נמנע מלשתף את התקשורת בפרטים על אהבתם, אבל אייזנברג שמח לדווח שהם בילו יחד בקיץ שעבר בפולין - לו יש שם קרובים ושורשים.
מסתבר כי גם מבחינת וואסיקובסקה מדובר בביקור שורשים - אמה שלה היא צלמת פולניה. "בילדותי גרנו שנה בפולין, בגלל שאמא קיבלה שם מלגה ואז חזרנו לאוסטרליה", היא מספרת.
מיה וואסיקובסקה מתופפת ב"רק האוהבים שורדים"
במהלך השנה הקרובה נראה את וואסיקובסקה בעיבוד ל"מאדם בובארי" וגם ב"רק האוהבים שורדים", סרט הערפדים של ג'רמוש. "לא דמיינתי אף פעם שאגלם ערפד וזה היה פאן", אומרת וואסיקובסקה. "ג'רמוש כל כך מתוק, הוא עובד בדרך שאף אחד לא עובד בה. הוא כאילו חותך ועורך את הסרט בראשו. יש חדר עריכה במוח שלו".
מבין כל הפרויקטים המעניינים, שהיא הספיקה לעשות בקריירה מעוררת התפעלות שלה, יש לוואסיקובסקה חיבה מיוחדת ל"בטיפול", העיבוד של HBO לסדרה של חגי לוי. היא התקבלה לתפקיד האמריקאי הראשון שלה, בזכות אודישן מצולם, והוטל עליה לעשות את הדמות שביצעה מאיה מרון בגרסה הישראלית. וואסיקובסקה גילמה את סופי - ספורטאית, נערה מתבגרת פיקחית ושנונה הסובלת מנטיות אובדניות, שנפצעה בתאונת דרכים ומגיעה לטיפול אצל הפסיכולוג גבריאל ביירן.
מיה וואסיקובסקה כסופי ב"בטיפול" האמריקנית
"כשהתקבלתי ל'בטיפול' הייתי בתחילת דרכי, בת 17, והיו פחות ציפיות ממני, והייתי פחות בלחץ", היא נזכרת, "הסדרה מסמנת תקופת זמן אחרת בשבילי. זאת אחת החוויות היותר מועדפות עלי עד כה. הקונספט של הסדרה מבריק ולשחקנים צעירים, זה מאוד נדיר למצוא חומרים כאלה בהוליווד, שמשקפים ככה את המציאות. 'בטיפול' היתה הזדמנות נדירה לחדור לעומק הדמות ולחקור אותה במשך תקופה. שמחתי לשמוע שחגי עשה לאחרונה סדרה חדשה באמריקה עם חלק מאנשי הצוות. וזה קול".