פשרה בייצוגית: 012 סמייל תשדרג מהירות
בתביעה ייצוגית בה נטען כי החברה מאטה גלישה ללקוחות בעת שימוש בתוכנות לשיתוף קבצים, נקבע כי תפצה את הלקוחות הרלוונטיים בשדרוג מהירות במדרגה אחת, למשך 9 חודשים. שדרוג התשתית יהיה על חשבון הלקוחות. התובעות יקבלו 250 אלף שקל ועורכי דינן: 750 אלף שקל
בפשרה בתביעה ייצוגית נגד 012 סמייל, בה נטען כי לא סיפקה מהירות גלישה מתאימה באינטרנט ללקוחותיה בעת השימוש בתוכנות לשיתוף קבצים, נקבע כי החברה תפצה את לקוחותיה בשדרוג מהירות הגלישה שלהם "במדרגה אחת". שווי הפיצוי ללקוחות: 8 מיליון שקל. שווי הפיצוי לשתי התובעות שהגישו את התביעה: 250 אלף שקל ולעורכי-דינן: 750 אלף שקל. בבקשה לתביעה, גובה התביעה עמד על 70,754,544 שקל.
התביעה הוגשה לבית-המשפט המחוזי מרכז. קבוצת התובעים הוגדרה כ"כל מי שהיה לקוח של החברה כספקית אינטרנט, בין 1 באפריל 2008, לבין מועד הגשת תביעה ייצוגית זו (מרס 2012) והשתמש באפליקציית שיתוף קבצים לפחות פעם אחת במהלך התקופה".
"החברה מתערבת תמידית ברוחב הפס"
המבקשות לתבוע, טענו כי 012 סמייל מודה באפליה לרעה של לקוחות המשתמשים בתוכנות שיתוף קבצים; כי ניהול הרשת על-ידי 012 סמייל מפלה בשל אופן השימוש (סוג התוכנה) ולא בשל כמות השימוש (רוחב הפס שצורך הלקוח); כי גלישה כוללת שימוש בתוכנות שיתוף קבצים; כי החברה יכולה לספק ללקוחותיה את מהירות הגלישה שהתחייבה לה, אך היא רוכשת רוחב פס נמוך מזה שהבטיחה ללקוחותיה; כי נעשתה מדידה ב"פרויקט גלסנוסט" שנטרלה גורמים נוספים ובהם גם את השפעת ניהול הרשת של המשתמש המשתף; וכי החברה מתערבת באופן תמידי ברוחב הפס המוקצה ללקוחותיה. בכך בעצם טענו לפגיעה בנייטרליות הרשת. נטען כי בכך החברה הטעתה והפרה את חובת הגילוי שלה, התנהגה ברשלנות והתעשרה שלא במשפט.
הבקשה לתביעה נתמכה בתצהיר של מנהל הנדסת רשתות IP ותמסורת של 012 סמייל, בו נטען כי החברה אינה מתחייבת למהירות מסוימת ואף הקבוצה, ככל שקיימת, אינה מעוניינת בכך. עוד נטען כי הטענה בדבר הפרת הרשיון בפעילות האינטרנט, צריכה להיות מופנית כלפי המפעיל הבינלאומי של 012; כי ניהול הרשת על-ידה מונע השתלטות תוכנות שיתוף הקבצים על מלוא רוחב הפס; כי גלישה זו פעולה שונה משיתוף קבצים; כי חוות הדעת מהווה תמצית בדיקה (גלסנוסט) שמומחה מטעם 012 סמייל לא נטל בה חלק; כי המבקשות לתבוע לא הוכיחו שנגרם להן נזק; וכי לא הוכח קשר סיבתי.
הסכם הפשרה: הטבה בשווי 7 שקלים לחודש
הצדדים סיכמו ביניהם, בשיתוף פרופ' יובל שביט, כי 012 סמייל "תפצה את לקוחותיה בדמות שדרוג מהירות הגלישה במדרגה אחת לכל כל לקוח שיודיע תוך 9 חודשים מהמועד הקובע, על רצונו בשדרוג כזה", כך לפי ספק הדין. "השדרוג יהיה חינם למשך 9 חדשים מיום מסירת הודעת הלקוח. לפי מחירון 012 סמייל, שוויו הממוצע של שדרוג במדרגה אחת ללקוח הוא כ–7 שקלים לחודש. שווי ההטבה לפי חישוב זה, יעמוד על סכום מקסימלי של 8 מיליון שקל. שווי ההטבה יחושב לאורך התקופה, לפי מספר הלקוחות שיבקשו את השדרוג, עד תום תקופת ההטבה. אם יתברר בתום תקופת ההטבה, כי ניצול ההטבה לפי החישוב לעיל לא הגיע ל-8 מיליון שקל תיתרם יתרת הסכום, מחציתה לעמותות לפי בקשת 012 סמייל, ומחציתה לעמותות לפי בחירת בא כוחן של התובעות. סכום התרומה המקסימלי לכל עמותה יהיה 100,000 שקל".
עוד נקבע כי 012 "תפעיל בקרה וניהול הנדסי לאינטרנט, באופן שיספק רוחב פס, שיענה על 98% מהביקוש המצרפי החודשי הכולל של לקוחותיה בשעות רגילות ו-95% בשעות העומס, לפי פרמטרים שפורטו בהסכם הפשרה". מדובר בפרמטרים עמומים למדי.
כמו כן נקבע כי ההסכם לא רלוונטי ללקוחות החברה דאז, שאינם לקוחותיה היום וכן ללקוחותיה היום שלא היו לקוחותיה אז.
נקודת תורפה: צריך לשדרג את התשתית
הצרכנים שישדרגו את המהירות (לתקופה מוגבלת כאמור, של 9 חודשים), יאלצו לשדרגה גם אצל ספק התשתית (בזק או HOT), מה שאומר שהשדרוג החינמי הזה בכל זאת יעלה להם כסף.
בהתאם להמלצות היועץ המשפטי לממשלה, נקבע כי: "יש ליידע את הלקוחות הקיימים על האטה אפשרית בזמן השימוש באפליקציות שיתוף קבצים. הודעה על ך תישלח ללקוחות בחשבונית החודשית. כן יש להבהיר במסגרת פרסום ההטבה את האפשרות שיהיה צורך בשדרוג תשתית הגלישה, שבעלותו ישא הלקוח".
012 סמייל לא תהיה רשאית להמשיך במתן ההטבה לאחר תקופת ההטבה ולגבות תשלום בעבורה, אלא אם כן תקבל על כך הסכמת הלקוח בכתב ומראש.