רוי ניסני: "זו הגשמת חלום"
נהג המירוצים הישראלי שהוזמן למבחנים בקבוצת הפורמולה-1 סאובר, בראיון מיוחד ל-ynet ספורט: "אתרגש עוד יותר לראות את השם שלי ליד דגל ישראל"
"אני מאוד מתרגש כרגע. כבר 15 שנה אני מתחרה על המסלול, וזו הגשמת חלום. אבל אתרגש עוד יותר לראות את השם שלי ליד דגל ישראל על מכונית הפורמולה-1", אומר רוי ניסני, נהג המירוצים הישראלי הצעיר, שזומן לנהיגת מבחן בקבוצת הפורמולה-1 סאובר.
הזימון הנדיר לנהגים בגילו, לנהיגת מבחן בסאובר השוויצרית, קבוצת פורמולה 1 וותיקה שאומנם לא זכתה באליפות הסבב, אבל גידלה כמה מהשמות הגדולים ביותר של ליגת המירוצים הבכירה בעולם, ה-NBA של הספורט המוטורי, כמו הפיני קימי רייקונן, הברזילאי פילפה מאסה, הפולני רוברט קוביצה והאיטלקי ג'יאנקרלו פיסיקלה.
ניסני, בן 19 מהרצליה, משרת כספורטאי מצטיין בצה"ל, וממשיך בסופי שבוע להתחרות באליפות הפורמולה-3 האירופית. הוא החל את דרכו במירוצי קרטינג, כשאת האהבה למירוצים ספג בבית. אביו חנוך (52), היה הישראלי הראשון בפורמולה-1, ושימש לפני עשור נהג מבחן של קבוצת מינרדי האיטלקית.
כבר חמש שנים שניסני ג'וניור מתחרה במירוצי פורמולה באירופה, וכעת קיבל את
גאווה ישראלית
רוי ניסני זומן לאימון בסאובר מהפורמולה 1
אודי עציון
הקבוצה השווייצרית סימנה את הנהג בן ה-19, שישתתף באימון מיוחד בשבוע הבא בוולנסיה. הוא עשוי לשמש כנהג המבחן של סאובר בפורמולה 1
"לא היה לי זמן לחגוג אבל קיבלתי הרבה פרגון מהנהגים כאן", הוא אומר בשיחת טלפון מהוקנהיים שבגרמניה, לאחר מירוץ נוסף. בשנים האחרונות רשם באירופה 9 פודיומים וארבע ניצחונות, אבל יצר לעצמו שם של נהג עקשן ולוחם. את החיבור לקבוצה השוויצרית עשה מהנדס המירוץ שלו שעובד גם עבור סאובר, והתרשם מביצועיו. "מדובר בפייטר, שנלחם כל הזמן לעקוף ולהתקדם, גם כשהדברים נראים חסרי סיכוי", הסביר. אתמול למשל זינק ניסני ממקום 11, וסיים שביעי.
הישראלי קיבל גם מחמאות רבות על הכושר הגופני שלו. "משמעת עצמית היא הצד החזק שלי, ואני מתאמן 5 פעמים בשבוע, 3-4 שעות ביום. נהג פורמולה חייב שרירים חזקים, בעיקר בצוואר, להחזיק את הראש מול כוחות הג'י. אלה מירוצים מאוד מתישים לגוף, מאבדים בהן 3 ק"ג מהמשקל, אז צריך להשקיע גם בסיבולת לב ריאה. הכושר מאפשר לי לתת במירוצים את הביצועים הכי טובים שאני יכול, להילחם ולעקוף. היום למשל עקפתי את אנטוניו פוקו, נהג באליפות שאותר כבר בידי פרארי. אני לא מוותר, האירופים נוהגים יותר עדין ממני".
בשבוע שעבר כבר ביקר במפעל סאובר בציריך שבשוויץ להתאמת הרכב והכיסא עבורו. "הרגשתי כמו בנאס"א, עם הטכנולוגיה והמקצוענות. יצאתי משם עם ספר בעובי 10 ס"מ רק כדי ללמוד על תפעול כל הכפתורים על הגה מכונית המירוץ".
ביום רביעי הקרוב יתייצב ניסני בוולנסיה שבספרד לנהיגת המבחן, שם תחכה לו הסאובר המצוידת במנוע פרארי. "מכונית פורמולה 1 חזקה פי 3 מהמכונית שבה אני מתחרה היום, עם קרוב ל-1,000 כוחות סוס לעומת 300 שאני מכיר. יש לה גם מבנה אווירודינמי הרבה יותר מתוחכם, עם הרבה יותר כוח הצמדה למסלול , שמאפשר לנהוג בה הרבה יותר מהר בסיבובים".
אחרי שיתרגל למכונית החדשה עבורו, ברור לניסני מה הוא צריך לעשות כעת: "אני מזכיר לעצמי שיש לי כבר 15 שנות ניסיון במירוצים. ברור שהזמנים שלי ישפיעו על המקום שבו אנהג בשנה הבאה". ניסני לא צפוי להתחרות בשורות סאובר בפורמולה-1 ב-2015, אך עשוי לקבל הצעה לשמש כנהג מבחן עבורה, מי שמסייע למהנדסים לפתח את מכונית המרוץ ומחליף את אחד הנהגים הבכירים במקרה שאינו כשיר. אפשרות אחרת היא שיישלח בידי השוויצרים להשתפשף במרוצים אחרים שבהם הם מעורבים, כמו אליפות ה-GP2, הבכירה ביותר אחרי פורמולה-1.
לפני שבועיים היה ניסני אחד מנהגי דור העתיד של הספורט המוטורי הישראלי שהשתתפו בפורמולה ירושלים, ונהגו ברחובות הבירה מול עשרות אלפי צופים. "זה היה מדהים לנהוג באירוע כאן בישראל, ואני מקווה שיהיו כאן גם מירוצי מסלול שאוכל להתחרות בהם. זו חוויה לנהוג צמוד לעיר העתיקה, ולראות את ההתרגשות של הקהל".
אבל מירוצי מכוניות אינם רק חוויה. בבית חולים ביפן נאבק על חייו כבר שבועיים נהג הפורמולה-1 האיטלקי ג'ולס ביאנקי, שנפצע באורח אנוש בגרנד-פרי המקומי בתחילת החודש. "כולנו בפורמולה-3 מדברים את התאונה של ביאנקי ומתפללים לשלומו. כולנו מבינים את הסיכון, אבל גם זוכרים שהתאונה של ג'ולס הייתה באמת נדירה, להחליק ולפגוע דווקא ברכב פינוי שעמד במקום לטפל ברכב אחר. מירוצי המכוניות הרבה יותר בטוחים מבעבר, רק אתמול החלקתי בגלל בעיה במתלה ב-180 קמ"ש ונכנסתי בקיר. הכנף הקדמית נשברה, אבל לא קרה לי כלום ויכולתי להמשיך באיטיות בחזרה למוסך. שכחתי מזה אחרי 10 דקות".
רוי ניסני
מומלצים