נופלים ברשת - תופעה מתפשטת
"אם אנחנו מבחינים שהילדים שלנו צילמו ילדים אחרים במצב מביך או אינטימי, ונראה כאילו מטרתם היא לפגוע, צריך לדבר איתם ולהסביר להם את ההשלכות של מעשה כזה. זכרו, מאחורי כל קבוצת וואטסאפ לעגנית וקבוצה פוגענית נמצאים ילד או ילדה אומללים שמתקשים להתמודד עם המעמסה". יאיר קויפמן קורא לסדר
לאחרונה התפרסמו ידיעות מדאיגות רבות על מקרים של בריונות רשת. מקרים כמו המקרה של אותה מורה אומללה שתלמידים צפו בתמונות עירום שלה ואף הפיצו אותן בניהם, הפצת תמונות אינטימיות של נערות בלי ידיעתן ועד להשמצות קשות והכפשות בין בני נוער וילדים ברשת.
הנזקים שנגרמו לקורבנות הם קשים מנשוא, החל מהמורה שכמעט ופוטרה מעבודתה וכלה בנערות שעתידן ובריאותן הנפשית נפגעו בעקבות השפלתן ברשת. התופעה הזו לא רק שאינה נעצרת, להיפך, היא רק הולכת ומתפשטת, ועכשיו ניתן למצוא את הניצנים שלה גם בקרב תלמידי בית הספר היסודי. אותם צעירים גולשים באינטרנט, נמצאים ברשתות החברתיות בדיוק כמו המבוגרים אך בניגוד למבוגרים, אין להם את הידע כיצד להבדיל בין טוב לרע.
לצערנו, לא נעשה מספיק כדי להסביר ולהטמיע בקרב בני הנוער את הסכנות הטמונות בשימוש ברשת והתופעה המסוכנת הזו עוברת מתחת לרדאר. חשוב לזכור שכל ילד שתמונתו הופצה הופך להיות למטרה ללעג בקרב חבריו, כך גם במקרה של המורה. מעשה קונדס שכזה עלול להרוס חיים שלמים בעקבות התפוצה הרחבה ברשתות החברתיות ולרדוף את האנשים, שחומרים עליהם הופצו ברשת, עד לחייהם הבוגרים, עלינו לשים לזה סוף!
חייבים להתייחס לסימנים
לאלימות ברשת אין הגדרה מוחלטת, היא יכולה להיות פוסט או הודעה שנועדו ללעוג, תמונה אינטימית שמופצת, והיא יכולה להגיע גם לחרמות ברשת. האלימות הזו גורמת לילדים לתופעות קשות, תופעות שעלינו לשים לב אליהם כהורים וכמחנכים. חייבים להתייחס לסימנים כמו ירידה במצב הרוח, התבודדות, ירידה במשקל או מנגד עלייה דרסטית, היעדרות מחוגים ולא להתעלם מהם. התוצאות עלולות להיות קשות מאד ולהגיע אפילו עד לכדי פגיעה עצמית.
התוצאות עלולות להיות קשות מאד ולהגיע אפילו עד לכדי פגיעה עצמית
אין הכוונה שצריך לעקוב אחרי ילדיכם במשך כל היממה, אך יש לנטר את השימושים שהם עושים בטלפונים החכמים ובמחשב. הילדים שומרים במכשירים הללו תמונות, שבמקרים רבים הן אינן הולמות, חשוב לברר איתם מה המשמעות של התמונות הללו ומה הן עושות ברשותם. אם אנחנו מבחינים שהילדים שלנו צילמו ילדים אחרים במצב מביך או אינטימי, ונראה כאילו מטרתם היא לפגוע, צריך לדבר איתם ולהסביר להם את ההשלכות של מעשה כזה. זכרו, מאחורי כל קבוצת וואטסאפ לעגנית וקבוצה פוגענית נמצאים ילד או ילדה אומללים שמתקשים להתמודד עם המעמסה.
התפקיד שלנו בתור חברה הוא לנסות להימנע מהיסחפות אל תוך העולם החטטני הזה, ובטח שלא להעביר הלאה את יצר החטטנות הזה. בימינו, כל תמונה יכולה להגיע לתפוצה רחבה של אלפי אנשים ברגע, התמונות האלה, שבשבילנו הם עוד שנייה אחת של צפייה יכולות לפגוע בחיים של אחרים פגיעה קשה שתלווה אותם לאורך שנים רבות.
במערכת החינוך חייבים להבין שהעולם של התלמידים כיום סובב סביב פעולת ה-"צלם ושגר". לכן, יש להסביר להם את ההשלכות בכל דרך אפשרית, בשיעורי חינוך, הפעלות, הצגות וכו'. בסדנאות שאנחנו מעבירים, אנחנו מנסים לגרום לתלמידים להבין את ההשלכות של מעשיהם.
להציב מראה להשלכות של המעשים
פעם, אחרי אחת הפעילויות שלנו, ניגשה אלי ילדה ששלחה תמונה שלה לאתר מפורסם בכדי להשתתף באודישן. האתר השתמש בתמונה שלה לכתבה על זנות בקרב נערות צעירות. אחרי שהנערה ראתה את הפרסום, היא אמרה לי שהיא לא יצאה מהבית במשך שבועיים ולא הפסיקו לשלוח לה הודעות, אף אחד לא קרא באמת את ההבהרה שלתמונה "אין קשר לכתבה". לכן, צריך להעביר מסר לתלמידים שהפצת תמונה משפילה יכולה להביא עימה כאב גדול למצולם בה.
אנחנו צריכים לשים את הילדים בסיטואציה הזו ולהציב מולם מראה להשלכות של מעשיהם. להעביר מסר ברור שלכל פעולה שהם עושים יש השלכות, שלפעמים יכולות להיות הרסניות. ואם הם יודעים על מישהו שמבצע מעשים כאלה הם חייבים לפנות למבוגר אחראי שיעזור להם לעצור את זה.
אל תטמנו את ראשיכם בחול והיו מעורבים יותר. רבים מבני הנוער, ובפעמים רבות גם המבוגרים בסביבתם, אינם יודעים כיצד והאם להגדיר את החוויה שעברו כהטרדה והשפלה ועל כן חסרים להם כלים להתמודדות עמה. תפקידנו הוא להעניק להם את הכלים הללו ולסייע להם להשתמש בהם, רק כך נוכל למנוע מילדינו להפוך בעצמם לקורבנות.
- יאיר קויפמן, בעלים ומנחה סדנאות בחברת "מציאות אחרת"
בנושא התנהגויות סיכוניות בקרב בני נוער ויוצר הסרט עטור הפרסים "אבודים לרגע".