בגרות בכלכלת ישראל: הזכאים והכסף
דירוג שיעור הזכאים לבגרות על פי יישובים מנציח את ההשקעה והחריצות של ראשי היישובים וצוותי החינוך, אך מדגיש בעיקר את ההשקעה הכספית. "שוב אנו נוכחים לראות כי מידת הצלחתו של תלמיד קשורה ישירות למקום מגוריו", אמרה מומחית
ערכים והשקעה, אמונה ועקשנות - ומעל הכול כסף, אלו אבני הדרך שעל בסיסן נסללת דרך הזכאות לבגרות בישראל. פרסום דירוג הזכאים על פי יישובים לשנת הלימודים תשע"ג חשף תמונת מצב מרירה שכולה הצלחה מבוססת כלכלה, ואנשי החינוך שדיברו מאוחר יותר עם ynet לא סתרו את המסקנות. חלקם הדגישו את ההשקעה האדירה בזמן, אחרים שיבחו את התהליך המורכב ואת הירידה לפרטים, אך בסוף כל ציטוט הסתתרה השורה הכספית - ועמה הדירוג בטבלת משרד החינוך.
לרשימת היישובים המלאה - לחצו כאן
"שוב ושוב אנחנו נוכחים לראות כי מידת הצלחתו של תלמיד בבגרות, וגם המשך עתידו האקדמי והתעסוקתי, קשורים באופן ישיר למקום מגוריו ולעיסוק של הוריו", אמרה חנה דורסמן, מנכ"לית עמותת "חינוך לפסגות". היא קראה להחלת שיטת תקצוב דיפרנציאלית משמעותית, "שתתמוך באופן מוגבר בתלמידים באזורי הפריפריה ותצמצם פערים חברתיים", והדגישה כי "חובה עלינו לספק הזדמנות שווה לכל תלמיד בישראל, בין אם הוא מרעננה או משדרות".
"כל תלמיד מצוין במקומו הוא"
"אמונה, שילוב ידיים והשקעה שמתועלת נכון", כך תמצתה יפעה עמית-שליאר, מנהלת בית הספר "דרכא-דנציגר" בקריית שמונה, את הדרך שהובילה את תלמידיה להישגים מרשימים בבחינות. בית הספר הגדול בקריה כולל 1,300 תלמידים. כ-200 נוספים לומדים בתיכונים הדתיים, בהם נתוני הבגרות גבוהים אף יותר, וכמה עשרות לומדים בתיכון "ברנקו-וייס". בתי הספר התיכוניים בעיר הם בבעלות רשת דרכא, מיסודה של קרן רש"י.
"ההשקעה היא בפיתוח, מסוגלות, הכשרה של הצוות ותגבורים. כל מה שהתלמיד והצוות צריכים", הוסיפה עמית-שליאר. "ברגע שאתה מחליט שאפשר, משלבים ידיים והשמים הם הגבול. המורים אוהבים ומשקיעים, כמחצית מהם בוגרי בית הספר. התלמידים ממופים באופן קבוע, ובסך הכול אנו מסתכלים על כל תלמיד כמצוין במקומו הוא".
לבד מהציונים, הדגישה המנהלת, מקפיד התיכון על ערכיות. "אנחנו עדיין עורכים מסעות לתלמידים כמו פעם, עם ציוד על הגב ובישול בשטח. מכינים לגיוס ולשנת שירות, ועושים את הדברים באהבה. מה שחשוב הוא שבמסדרונות בית הספר תלמידים ומורים מחייכים".
רשת "דרכא" בירכה את בתי הספר בקריה על הישגיהם והוסיפה כי היא השקיעה בשנים האחרונות יותר מ-18 מיליון שקל בקידום מצוינות אקדמית וערכית שם. "ההישגים מוכיחים כי במתן משאבים מתאימים וידע ניהולי ופדגוגי מעולה, ניתן לייצר חברה שוויונית המעניקה חינוך איכותי לכל ילדיה", נמסר מהרשת.
"מגיעים עד התלמיד האחרון"
טארק קדח, מנהל התיכון בכפר מנדא שרשם זינוק של יותר מ-20% בשיעור הזכאים, אמר כי השיפור נוצר על בסיס תוכנית יסודית ואמונה. "אני לא מופתע מהתוצאות. בישיבה הראשונה שלי מול הצוות, לפני שנתיים, אמרתי שאני כן מאמין בתלמידים, בצוות ובהורים".
לדבריו, "בכל הדו"חות דיברו על צוות המורים, ובחרתי להעצים אותם ולהביא אותם למיצוי הפוטנציאל. הם שותפים מרכזיים לתוכנית. ויחד עברנו לילות קשים עד שהגענו לכאן. אנחנו לא מפקירים תלמידים ומגיעים עד התלמיד האחרון. מבקרים בבתים ומשתפים את ההורים בעשייה". בבית הספר עצמו, הוסיף, "יש אווירה נוחה, תומכת ומעודדת. כולם מקבלים כבוד ואנחנו שומרים על 0% אלימות".
ראש מועצת עוספייה וג'יה קיוב, שהתיכון בתחומה רשם שיפור חד אף הוא, אמר כי "צריך לשמור על השקט במערכת. החינוך זוכה לתקציב הגבוה ביותר, התלמידים מקבלים סיוע פרטני ובתי הספר פועלים כאוטונומיה. הקשר בינינו לא עומד על תקציב, אלא על קידום התלמידים. התחלנו נכון, אבל זה לא מספיק, השלב הבא הוא ההשתלבות באקדמיה".
ראש מועצת שוהם (90.06% זכאות) גיל ליבנה אמר כי מערכת החינוך ביישוב היא "חזקה, איכותית ויציבה". לדבריו, שיעור נשירה נמוך "מעיד על כך ששוהם משכילה לשמור על כל תלמידיה כמעט בתוך מסגרת חינוכית. ההצלחה היא הודות לרוח החינוכית ביישוב, להשקעה בחומר ובתוכן ולמוטיביציה שמאפיינת את הקהילה החינוכית כולה".
ראש עיריית גבעת שמואל (86.64% זכאות) יוסי ברודני הוסיף כי הנוער בעירו "הוא מהטובים והמובילים בישראל, הן באחוזי הגיוס לצה"ל והן באחוזי הזכאות לבגרות, מה שמעיד על אוכלוסייה מצוינת שמחנכת לערכים ולמצוינות".
אנשי מועצת אבן יהודה (86.54% זכאות), שצעיריה לומדים בבית הספר "הדסים" של "ויצו", העידו על "מלחמה על כל תלמיד והשקעת משאבים רבים, לעתים גם כתוספת על תקציב משרד החינוך". לדברי מנהל מחלקת החינוך במועצה דורון שמחאי, "צוות פעולה מיוחד בודק מדי שבוע את צורכי התלמידים. כל בעיה מטופלת מיד, וכל ילד מקבל מענה.
"מדובר בהרבה כסף שאנו משקיעים. אנחנו נלחמים על כל תלמיד ואם הוא לא יעבור את מועד קיץ נמשיך להשקיע בו למועד חורף. אין אצלנו מקום לוויתורים. כל המערכות מגויסות, ובית הספר והמורים יודעים שאם הם יבקשו תקציב נוסף לתלמיד שמתקשה, הם יקבלו". ראש המועצה אבי הררי, שהעלה השנה את תקציב החינוך ב-17%, הביע גאווה בהישגי התלמידים ואמר כי "נמשיך להשקיע משאבים רבים למען חינוך ילדינו".