ת"א מתחדשת: מגדל, חניות ואמפיתיאטרון
ועדות התכנון אישרו 3 תוכניות מרכזיות במחוז ת"א: פינוי-בינוי שיכלול הקמת מגדל בן 42 קומות למגורים, תעסוקה ומלונאות בשכונת נחלת יצחק; הסבת מגרשי תעשייה לטובת מקומות חניה ומבני ציבור בשכונת פלורנטין; ופיתוח החלק הצפוני של פארק אריאל שרון שיכלול אמפי, שבילי אופניים ואזורי פיקניק
התחדשות עירונית בתל-אביב: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז תל-אביב אישרה אתמול (ב') להפקיד להתנגדויות הציבור תוכנית פינוי-בינוי בשכונת נחלת יצחק בתל-אביב, הכוללת הקמת מגדל מגורים בגובה 42 קומות שישמש למגורים, תעסוקה, מסחר ומלונאות. כעת יינתנו לציבור כ-60 יום להגיש התנגדויות, עד לדיון הבא על אישור התוכנית.
כותרות נוספות על תל-אביב בערוץ הנדל"ן :
- אכזבה לתושבים: עוד קומות למגדל בנווה צדק
- דרום תל-אביב: 14 דירות בשכירות מפוקחת
- ת"א: פטור משכ"ד במעונות ללוחמי צוק איתן
- כאוס בטאבו בת"א; ירושלים וחיפה בדרך
על פי התוכנית, מגרשי התעשייה יפונו ולמעשה יאוחדו למגרש אחד, שבו יתאפשרו שימושים מעורבים של תעסוקה, מסחר, מגורים ואפשרות להמרת שטחי מגורים ותעסוקה למלונאות, כמו גם שטח ציבורי. כמו כן, ניתן יהיה להמיר עד 25% מסך שטחי הבנייה מייעוד של תעסוקה לייעוד למגורים.
המגדל צפוי יכלול כ-40 אלף מ"ר בסך הכל, מתוכם כ-28 אלף מ"ר לתעסוקה, כ-1,500 מ"ר לשימוש ציבורי, כ-1,650 מ"ר למסחר בקומת הקרקע ועד 9,000 מ"ר לבניית 100 דירות בקומות העליונות, אשר 20% מהן יהיו דירות קטנות ו-10% יהיו מיועדות לשכירות. בכך, מרחיבה התוכנית את הרחובות עמק ברכה ויגאל אלון, ומעגנת שטחים פתוחים ומעברים פתוחים לציבור, לצד נטיעת עצי צל במדרכות.
את התוכנית יזמה הוועדה המקומית תל-אביב, ועל תכנונה הופקד אדריכל דורון צפריר ממשרד פרחי צפריר אדריכלים. לדברי עפרה אברהמי, מנהלת הפרויקט מטעם משרד חושן ניהול פרויקטים, "התוכנית גובשה כך שלא תסכל את האפשרות לקירוי נתיבי איילון בעתיד. המבנה תוכנן להפנות למרחב הקירוי חזית מסחרית פעילה, ולהתאים את מפלס המסחר למפלס הקרוי".
עוד הוסיפה אברהמי, כי בימים אלו בוחנת עיריית תל-אביב אפשרות לקירוי חלק גדול מנתיבי איילון והפיכתו לפארק עירוני, שיקשר בין שני חלקי העיר מצדי הנחל. "בתוכנית זו הוכנסו לראשונה הנחיות לתכנון המגדל, אשר יאפשרו את יצירת החזית המערבית שתפנה לפארק", היא מוסיפה.
פלורנטין: מגרשי התעשייה יוסבו לחניונים
בתוך כך, אישרה הוועדה המחוזית להפקיד להתנגדויות הציבור תוכנית נוספת של עיריית תל-אביב-יפו, הפעם בשכונת פלורנטין בדרום העיר. התוכנית כוללת יצירת שטחים פתוחים, הקמת מבני ציבור, בניית מקומות חניה לאופניים ולאופנועים וכן חניה תת-קרקעית - בהיקף כולל של 12 דונם במגרשים מפוזרים ברחבי השכונה.
מטרת התוכנית היא להגדיל את מלאי המגרשים צורכי הציבור בשכונה, על ידי שינוי ייעודי המגרשים מתעשייה, מלאכה ומסחר - למבני ציבור. בשל אופיה הייחודי של השכונה שהוקמה בשנות ה-30 של המאה הקודמת, נקבע כי היתר הבנייה במתחם "אלוף בצלות" יחייב תיאום ואישור מחלקת השימור בעיריית תל-אביב-יפו.
"שכונת פלורנטין שימשה לאורך השנים כמרכז מסחרי של תל-אביב ואזור מלאכה ותעשייה זעירה, שמלווה במגורים ומאופיינת בבינוי צפוף, כאשר השכונה תוכננה עם מיעוט שטחים מבונים ופתוחים המיועדים לשימוש הציבור", הסבירו היום במשרד הפנים את ההחלטה. עוד הוסיפו כי "בשנים האחרונות עוברת השכונה הליך של התחדשות עירונית. בעקבות קידום התוכניות להתחדשות עירונית, התווספה בנייה חדשה למגורים, אשר הגבירה את הצורך בשטחי ציבור מבונים ופתוחים".
במסגרת התוכנית, ייבנה בית ספר חדש במגרש "מכבי צריפין" שבין הרחובות הרבי מבכרך ואליפלט ששטחו כ-5.5 דונם. במגרש שבין הרחובות הרצל והשוק, ששטחו כ-2.5 דונם, תוקם כיכר עירונית מעל חניון ציבורי תת-קרקעי. במגרשים הקטנים ישולבו שטחים פתוחים ומוסדות חינוך קטנים כמו גן, מעון, מועדון וכו'.
פארק אריאל שרון: ימנע הצפות בדרום ת"א?
עוד תוכנית שאישרה אתמול הוועדה המחוזית להפקיד להתנגדויות הציבור היא תוכנית "פארק אריאל שרון". התוכנית מתייחסת לתב"ע (תוכנית בניין עיר) הצפונית של הפארק וקובעת שינוי ייעוד של קרקע חקלאית בהיקף של 3,300 דונם, לטובת הקמת גני משחקים, בתי קפה, אמפיתאטרון, שבילי אופניים ואזורי פיקניק. התוכנית גובלת בכביש 1 מדרום, כביש 4 ממזרח ודרך 461 (בר-לב,דרך לוד) מצפון, וכן בגבולה הדרומי של העיר תל-אביב-יפו, בסמוך לפארק מנחם בגין.
במשרד הפנים ציינו היום כי "תוכנית זו היא הגדולה והמשמעותית ביותר למימוש חזון הפארק בכל התחום שמצפון לכביש מספר 1, וזאת על בסיס תוכנית הניקוז המאושרת הקובעת את עיצוב מפלסי הקרקע בתחום הפארק". עוד הבהירו כי פיתוח הפארק יאפשר את תוספת המסילה הרביעית בכביש מספר 1 ובנתיבי איילון, ויסייע במניעת ההצפות משכונות דרום תל-אביב.
מדובר בתוכנית המהווה המשך פיתוח פארק מטרופוליני לתושבי מחוז תל-אביב, שעל הקמתו החליטה הממשלה ב-2005. נזכיר כי בתחומו אושרו בעבר תוכניות הן להר חירייה והן לפארק המיחזור למרגלות ההר, כאשר חלקים נרחבים מהפארק שעל ההר כבר בוצעו בפועל. את התוכנית יזמה חברת פארק אריאל שרון ועל תכנונה הופקד אדריכל ערן לשם ממשרד סיטי בי אדריכלים.
"הפקדת התוכנית מהווה אבן דרך משמעותית בהוצאה מהכוח אל הפועל את חזון פארק אריאל שרון לצדק חברתי וצדק סביבתי", אמר בתום הדיון השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, "ההשקעה שנעשתה ושעוד צפויה להיעשות הפכה את ההר ממטרד סביבתי - למוקד המשמש לבילוי והנאה ונקודת מפגש לכל האוכלוסיות והמגזרים, גם מהמרכז וגם מהפריפריה, תוך שמירה על השטחים הפתוחים והירוקים בלב ליבו של גוש דן".
משה בורוכוב, מנכ"ל פארק אריאל שרון, הוסיף כי "ההפקדה מהווה עוד צעד משמעותי בהפיכת הפארק המטרופוליני הגדול בארץ למרכז בילוי ופנאי עבור כל תושבי מדינת ישראל בכלל ותושבי מטרופולין גוש דן בפרט".