סיפור מדהים: ההנפקה הגדולה בהיסטוריה
חברת עליבאבא הסינית הונפקה השנה בבורסה האמריקנית ורשמה הצלחה מסחררת לאחר שגייסה סכום אדיר של 25 מיליארד דולר. האם עליבאבא תמשיך להדהים את המשקיעים והאם מדובר במניה עם עתיד ורוד במיוחד?
שנת 2014 תיזכר כשנה מוצלחת באופן יוצא דופן בשוק ההנפקות בארה"ב. אך ללא ספק, ההנפקה המשפיעה ביותר השנה היא זו של ענקית המסחר המקוון הסינית – עליבאבא, שהצליחה לגייס ב- 19 בספטמבר סכום מדהים של כ- 25 מיליארד דולר, לפי שווי חברה של 167 מיליארד דולר. זהו שווי גבוה יותר לעומת הנפקות ויזה והבנק לחקלאות בסין ובנוסף הנפקה זו הוכתרה כהנפקה הגדולה בהיסטוריה. אז מה בדיוק היה שם ועל מה כל המהומה?
לכתבות נוספות בנושא :
עליבאבא אחראית כיום ל- 80% מכלל המכירות המקוונות בסין. החברה פועלת באמצעות פלטפורמות מסחר שונות כגון – Taobao, Tmail, ו-Aliexpress כאשר חלק מהפלטפורמות משמשות למסחר במוצרים מסוג יד- שנייה בין צרכנים (בסגנון איביי) וחלק מהפלטפורמות משמשות למסחר בין עסקים לצרכנים ובין סיטונאים לקמעונאים. הסך הכולל של שווי הסחורות שהחליפו ידיים בקבוצת עליבאבא בשנת 2013 עמד על 248 מיליארד דולר – יותר מאשר באיביי ואמזון יחד. למחזור המכירות הזה תרמו 231 מיליון רוכשים פעילים שביצעו 11.3 מיליארד עסקאות.
המודל העסקי של עליבאבא מבוסס על יצירת התקשרויות בין קונים למוכרים. החברה גובה אחוז מסוים ממחזור המכירות באתרי האינטרנט של החברה וכן תשלום עבור שירותי פרסום ושיווק למוצרים שונים. בשונה מאמזון, עליבאבא אינה מתחזקת מחסנים עם מלאים ואינה מפעילה שירותי שילוח ע"י החברה. זו הסיבה העיקרית לכך שעליבאבא נהנית משולי רווח תזרימי גבוהים של 44%, זאת לעומת 29% ו- 5% ל- איביי ואמזון, בהתאמה.
אבל עליבאבא אינה עוד סיפור של עסק מאוד רווחי – היא סיפור מדהים על צמיחתו של מעמד הביניים בסין. נכון לסוף 2013 עמד מספר הרוכשים הפעילים באתר החברה על 231 מיליון איש, עלייה של 44.3% לעומת סוף 2012. יודגש גם כי בשונה מחברות מסחר מקוון אחרות, קצב הגידול במספר המשתמשים לא מראה סימנים של האטה. מגמה זו נתמכת בשיעור החדירה ההולך ועולה של הטלפונים הסלולאריים בקרב אזרחי סין. לשם המחשה, נכון לסוף 2013 19.7% מכלל המכירות של עליבאבא בוצעו באמצעות טלפונים סלולאריים, זאת בהשוואה ל- 7.4% בלבד נכון לסוף 2012. ככל שמספר מכשירי הסלולר בסין גדל – כך יותר צרכנים פוטנציאליים נחשפים לסגנון הצריכה המקוונת.
התגשמות חלום למשקיעים?
סיפור ההצלחה העסקי של עליבאבא תורגם להנפקת מניות שהייתה מוצלחת לא פחות. מחיר המניה הסופי, כפי שנקבע במכרז ההנפקה הראשונית ב- 18 בספטמבר, עמד על 68 דולר, לאחר שהחברה העלתה מספר פעמים את הטווח בעקבות ביקושים ערים למניה. כאשר המניה החלה להיסחר ב- 19 בספטמבר, שער הפתיחה כבר עמד על 92.7 דולר ושיקף רווח מיידי "על הנייר" של 36% למשקיעים המאושרים שהצליחו להשתתף בהנפקה הראשונית.
כיום, לאחר עליות המחירים בעקבות ההנפקה המוצלחת, נסחרת מניית החברה במחיר השווה לעשרים ושלוש פעמים מכירות שנתיות. לשם המחשה, כיום מניית עליבאבא יקרה פי שישה מהמתחרה איביי ופי שניים עשר מהמתחרה אמזון, על בסיס מכירות. מכאן נראה שמשקיעים צופים לעליבאבא עתיד ורוד מאוד ומוכנים לשלם עליו כבר היום.
אבל עתיד ורוד אין משמעו עתיד ללא סיכונים. הסיכון העיקרי בהשקעה במניית עליבאבא נעוץ ברגולציה בסין. משרד המשפטים בסין עלול להכריז על החברה כמונופול עסקי ובכך לאסור עליה לרכוש חברות מתחרות ולהצר את צעדיה – הן מבית והן מעבר לים. סיכון נוסף הוא המשך ההאטה בקצב צמיחת הכלכלה הסינית - אם החולשה במגזר העסקי תימשך, סביר שגם הצריכה הפרטית תיפגע. סיכון נוסף, מכיוון אחר, הוא סיכון תפעולי בצורה של תחרות עזה עם יריבתה מבית – JD.Com – החברה השנייה בגודלה בסין בתחום המסחר המקוון, שלאחרונה אף היא נרשמה למסחר.
ימים יגידו אם עליבאבא תגשים רק את חלומו של מייסד החברה, Jack Ma, או גם את חלומם של משקיעים רבים שהצטרפו לחברה בשלב ההנפקה.
המחבר הוא אנליסט מניות חו"ל במערך הייעוץ של לאומי