לא רק מילקי: רוצים גם הוזלה במחירי הרכב
בקבוצת פייסבוק חדשה שכבר קיבלה 10 אלף לייקים, יש דרישה משר התחבורה ישראל כץ להוריד את מחירי הרכב בארץ. "הוא הבטיח שיעשה מהפכה אבל כולם גוזרים קופון על חשבוננו", אומר יואב גוטנרייך, יוזם המחאה
עוד לא נרגענו ממחאת המילקי ומהשוואת המחירים בין ישראל לברלין, וכבר החלה מחאה חדשה. בשבוע שעבר נפתחה קבוצת מאבק חדשה בפייסבוק הקוראת לשר התחבורה, ישראל כץ, לפעול להורדת מחירי כלי הרכב החדשים שנמכרים בישראל. תחת הכותרת "גם לי שר התחבורה חייב כסף", מעלים הגולשים השוואות מחירים בין כלי רכב שנמכרים בארץ, לבין אותם הדגמים שנמכרים מעבר לים במחירים זולים בעשרות ולפעמים אף מאות אלפי שקלים.
מאחורי הדף שעלה לאוויר ביום שישי האחרון, וקיבל כבר קרוב לעשרת אלפים לייקים, עומד יואב גוטנרייך (36), איש מחשבים מתל אביב. לדבריו, במהלך ביקור שערך לאחרונה בחו"ל, הוא נחשף לפערי המחירים הגבוהים בין המכוניות בישראל לבין מכוניות חדשות שנמכרות בשאר מדינות העולם. "בהתחלה חשבתי שפערי המחירים הם בסוכנות אחת שאליה נכנסתי במקרה", אומר גוטנרייך, "אבל ככל שהמשכתי להסתובב בסוכנויות רכב בחו"ל ראיתי שלא מדובר בסוג רכב או בדגם אחד. פשוט כל המכוניות החדשות בישראל יקרות יותר".
אף שמחירי הרכב הגבוהים אינם באשמתו היחידה של שר התחבורה כץ, בחר גוטנרייך להעמיד דווקא אותו כאחראי העיקרי, מתוקף תפקידו המיניסטריאלי. "יש כאן אמנם גם אחריות של שר
האוצר יאיר לפיד בגלל ענייני המיסוי, אבל השר כץ התחייב לפני שנה וחצי שיבצע מהפכה שתוזיל את המחירים, וכשר התחבורה עליו לדרוש מהממשלה להתערב בנושא הזה. ההרגשה היא שכולם גוזרים קופון על חשבוננו, ומבדיקה שעשיתי המדינה מכניסה יותר מ-30 מיליארד שקל רק מקניית כלי רכב חדשים".
איש יחסי הציבור אלעד סאסי עוזר לגוטנרייך בקידום המאבק מבחינה תקשורתית. מאז שעלה הדף לאוויר משתפים הגולשים מחירוני כלי רכב חדשים שנמכרים בישראל, לעומת מחירם מעבר לים. כך לדוגמה, מוצג מחירון של ג'יפ רוביקון שנמכר בארצות הברית ב-120 אלף שקל, לעומת המחיר בישראל שהוא 320 אלף שקל. דוגמה נוספת נוגעת לכלי רכב דו-גלגליים. באתר של הונדה מוצע אופנוע CBR250R למכירה ב-17.5 אלף שקל, בעוד בארץ עולה אותו דגם קרוב ל-43 אלף שקל.
מלשכתו של שר התחבורה נמסר בתגובה: "השר כץ יזם עם תחילת כהונת הממשלה את חוק רישוי שירותי רכב, שיוביל לתחרות ולהוזלת מחירים בענף הרכב, המוסכים והחלפים, בלי קשר לסוגיית המיסוי, שהיא באחריות משרד האוצר. החוק עבר בממשלה פה אחד ובכנסת ברוב של 67-0. החקיקה הייתה אמורה להסתיים לפני שנה וחצי, אולם יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת לא עמד בהתחייבותו ומעכב את החוק. השר כץ פועל בימים אלה, בתיאום עם ראש הממשלה ושר האוצר, להעביר את החוק מוועדת הכלכלה לוועדה מיוחדת, שתסיים את הליך החקיקה במהירות. השר כץ מברך על היוזמה שתסייע לזרז את חקיקת החוק והתחרות".