שתף קטע נבחר
 

הקרב על המסך: ערוצי חדשות בארץ ובארה"ב

CNN היה הערוץ שסלל את הדרך למהפכת הטלוויזיה החדשותית, אך בשנים האחרונות הוא מדשדש אחרי FOX. ובישראל: ערוץ 2 מוביל, ערוץ 10 יהפוך כנראה לערוץ חדשות, וערוץ 1 יעבור ארגון מחדש. ומה ההבדל בין הצופים הישראלים והאמריקנים? סקירת שידורי החדשות

כשטד טרנר הקים ב-1980 את רשת CNN , הוא ראה לנגד עיניו איך הוא ממציא את החדשות מחדש. CNN היה הערוץ הראשון בארה"ב ששידר חדשות ואקטואליה 24 שעות ביממה. הוא היה רשת החדשות הגלובלית הראשונה בעולם ורשם על שמו את ה'פטנט' של הברייקינג ניוז. בזמן קצר עקפה ה-CNN ערוצי חדשות ותיקים ממנה במדד אחוזי הצפייה והפכה למלכה הבלתי מעורערת של ערוצי החדשות בטלוויזיה האמריקנית, תואר שהחזיקה בו כ-16 שנה.

 

כתבות נוספות בערוץ הכלכלה

 

בשנת 2000 החל המגדל שבנה טרנר להתנדנד, ומאז לא החזיר לעצמו את בכורתו. שנת המיליניום סימנה את התפשטות שידורי הריאליטי בטלוויזיה, והיתה השנה בה רשת החדשות FOX NEWS, שקמה 4 שנים לפני כן כחברת בת של תאגיד החדשות של רופרט מרדוק, החלה לנגוס בעוצמה באחוזי הצפייה של ה-CNN. תהליך זה התעצם עד שעקפה אותה לפי דירוג נילסן המקובל באמריקה.

 

ב-2005, כבר היה ברור ששידורי החדשות מאבדים גובה ונרשמה צניחה בשיעורי הצפייה שלהם בעיקר בקרב צעירים וכן לאור נסיקתה של המדיה הדיגיטאלית, אינטרנט וסלולר, שהפכו לאמצעי התקשורת הזמינים והנוחים.

 

היום כבר ברור לחלוטין שהעולם הדיגיטלי כובש יותר ויותר מקום בהעברת חדשות, ובכל זאת המדיום הטלוויזיוני עדיין שולט בכיפה, וחטיבות החדשות מקבלות מקום של כבוד בכל רשת טלוויזיה שמכבדת את עצמה. הקרב על אחוזי הצפייה ממשיך, אך אינו על איכות החדשות, גם אם ערוצי החדשות יצהירו על כך, אלא על המספרים, אותם מדדים שנמדדים בכל יום ומעידים כמה בתי אב צפו בערוצי החדשות השונים של הטלויזיה האמריקנית לאורך היום, ובעיקר בשעות הפריים טיים, 20:00 עד 23:00.

 

ירידה בצפייה ברשתות החדשות

נכון להיום יש שלוש תחנות חדשות מרכזיות בטלוויזיה האמריקנית: CNN, FOX NEWS ו- MSNBC, רשת החדשות של NBC. על פי דירוג נילסן, ב-2013 איבדו רשתות החדשות צופים רבים, כשהמפסידה הגדולה היא MSNBC, שהפסידה 24%. פוקס הפסידה 6% מצופיה הקבועים ו-CNN איבדה 13%. בסופו של יום, מספרים אלו, שמתפרסמים מדי יום ביומו, קובעים את תוכניות השידורים, מה ימלא את הרצועות השונות ואת שכרם של הטאלנטים, שמרוויחים בארצות הברית שכר שנע בין מאות אלפים עד מיליוני דולרים בשנה.

 

לאחרונה פורסמה כתבה בניו יורק טיימס שהעמידה בכותרת את השאלה: איך ג'ף צוקר, נשיא ה-CNN, מתכוון לעצב אותה מחדש? זו הוכחה למצבה הקשה עד נואש של ה-CNN ובכישלון המתכונת הישנה של הרשת. בכתבה מוצג צוקר כמי שמוביל את הרשת לדרך חדשה: הוא מפטר עובדים ומקצץ בהוצאות, תוך שהוא מנסה לשמור על רשת שרלוונטית גם לעידן הדיגיטלי. צוקר אמנם שם דגש על ברייקינג ניוז, אבל הן מכסות רק שניים עד שלושה סיפורים מרכזיים בכל יום במקום הדו"ח הכוללני שהיה מקובל טרום כניסתו לתפקיד.

 

מלחמת איילס VS צוקר

בשנים האחרונות ניטש מאבק מר בין CNN לבין FOX NEWS, ששוברת שנה אחר שנה שיאים של אחוזי צפייה ומובילה ללא עוררין את הטבלה ע"פ מדד נילסן. האחראי להצלחה המטאורית של פוקס ניוז הוא נשיא ומנכ"ל הרשת, רוג'ר איילס, שנכנס לתפקידו ב-2005. 

 

ע"פ הנתונים, ב-2013 משכה פוקס יותר צופי חדשות מאשר שתי המתחרות הגדולות שלה (MSNBC ו-CNN) גם יחד. סיפור שיכול להעיד על כוחו המפלצתי של איילס הגיע מפי אחד ממקורביו, שסיפר כי לפני 6 שנים פנה איילס לרופרט מרדוק, הבוס שלו, ואמר ששמע שהניו יורק פוסט, בבעלותו של מרדוק, שוקל לתמוך במועמדותו של ברק אובמה לנשיאות. איילס איים להתפטר בשל כך. מרדוק שמע, נבעת והציע לו חוזה חדש גבוה יותר משכרו שלו: ב-2009 קיבל איילס שכר של 23 מיליון דולרים בשנה.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

CNN אמנם משדרת היום למיליארד וחצי אנשים בעולם ב-212 מדינות, ועדיין ידועה כרשת ההולכת ומשתבחת בדיווח ניטרלי של חדשות עולמיות, אלא שאם ב-2009, שנת השיא שלה, עמדו אחוזי הצפייה בה על ב-1.34 מליון צופים, ב-2014 הצטמק המספר ל-771 אלף בלבד.

 

כתוצאה מהנתונים, החליט ב-2010 לארי קינג האגדי, מגיש תוכנית האירוח בפריים טיים של ה CNN במשך 25 שנה, להתפטר. לפי הנתונים שפורסמו באותו זמן הוא הפסיד 50% מהצופים ב-2010 לעומת 2009. את קינג החליף פירס מורגן, שפוטר לפני כחצי שנה בשל נטיותיו השמאלניות וכן בשל שיאי רייטינג שליליים הנשנים וחוזרים של תוכניתו. השפל היה 50 אלף צופים בלבד בשכבות גיל 25-54. במקביל, ב-FOX NEWS רשמו ביל אוריילי וגלן בק (לשעבר CNN) גידול שנתי של 28% ו-50%(!) בהתאמה.

 

המלחמה מתעצמת בימים אלו, כי המדדים מורים שנשיא CNN צוקר, שנכנס לתפקידו לפני כ-20 חודשים, מתחיל להביא תוצאות. לפי הכתבה בניו יורק טיימס, הוא מחדש בכך שהוא מערב חדשות מתפרצות עם סדרות מקוריות, ומשקיע משאבים רבים בפעילות דיגיטלית. הדרך להחזיר עטרה ליושנה ולעקוף מחדש את FOX NEWS עוד נראית רחוקה, אבל סימנים מוקדמים של הצלחה כבר קיימים, והם הולכים וצוברים תאוצה.

 

ב-CNN נרשמה עלייה במספר הצופים בתכניות היום והפריים טיים גם יחד, ברבעון השלישי של השנה לעומת התקופה המקבילה ב-2013. מגמה זו ייצבה את הרשת במקום השני מבין רשתות החדשות בכבלים, כשהיא עוקפת את MSNBC בצופים בגילאי 25-54. ללא ספק 2015-2014 הן שנות המבחן של CNN, מה שיחייב את FOX NEWS לעמוד על המשמר. מי שעשויים להרוויח מהקרב הזה הם קהל הצופים.

 

ומה בישראל?

על פי ועדת המדרוג, ב-2013 צפו בחדשות 2 בכל ערב נתון 650 אלף צופים, בחדשות 10 צפו מדי ערב 233 אלף צופים, ובערוץ הראשון צפו ב"מבט" 125 אלף  צופים בלבד. למרבה הפלא, למרות נתונים ידועים אלו, תקציב חטיבת החדשות בכל ערוצי החדשות הטלוויזיונים בישראל דומה, ואף צפוי לגדול ב-2015 לטובת חטיבת החדשות של הערוץ הראשון.

 

עבור 2014, חדשות 10 קיבלו אישור ממועצת הרשות השניה 67 מיליון שקל, ואם הערוץ לא ייסגר, הרי שהם צפויים לקבל עוד 40 מליון שקל. חדשות ערוץ 2 קיבלו אישור לתקציב של 90.5 מיליון שקל, גידול של 2 מיליון לעומת השנה הקודמת, זאת בגלל חדשות הלילה שנוספו השנה. גם תקציב החדשות של הערוץ ה-1 עומד ב-2014 על 95 מיליון שקל, זאת מתשלום האגרה ומכספים ייעודיים שמועברים אליו מהממשלה.

 

יונית לוי - חדשות 2 מובילים (צילום מסך) (צילום מסך)
יונית לוי - חדשות 2 מובילים(צילום מסך)

שנת 2013 בכלל היטיבה עם חדשות 2. הם נהנו מממוצע הרייטינג הגבוה ביותר בעשור האחרון, עם ממוצע של 23.6% למהדורה המרכזית. הם גם הרחיבו את הפער למול חדשות 10, שרשמה ממוצע שנתי של 9%, ומבט של הערוץ הראשון רשמה רייטינג שנתי ממוצע של 5%. המשדרים הנצפים ביותר היו בערוץ 2 המהדורה המרכזית בערב הבחירות, שרשמה נתון רייטינג ממוצע של 44.7% בקרב משקי בית יהודיים, והסערה הדרמטית שפתחה את החורף שעבר. הסערה הביאה ל"אולפן שישי" שיא רייטינג של 25.3%, הגבוה מאז עלתה לאוויר, וגם "שישי" בערוץ 10 רשמה גם היא את הנתון הגבוה ביותר שלה, 9.2%.

 

אי אפשר השנה להתעלם ממבצע צוק איתן, במהלכו הקימו חדשות 2 את עמדת שידורי החוץ שלהם בפתח בסיס הקריה בתל אביב. נכון לימים אלו מבקשת חברת החדשות של ערוץ 2 לכסות את הגירעון שנוצר לה בגין שידורים אלו, בסך 10 מיליון שקל. היא טרם נענתה בחיוב או בשלילה ממועצת הרשות השניה.

 

מה יקרה עד סוף 2014? חדשות 2 ימשיכו, יש לשער, להיות המובילים, אם כי אחוזי הרייטינג לא ברורים. ערוץ 10 - אם לא ייסגר, יהפוך או יצמצם את ייצור התוכן הבידורי שלו ויהפוך לערוץ חדשות ואקטואליה, כלכלה וחברה. במתכונת החדשה תוביל חברת החדשות של ערוץ 10 את לוח השידורים.

תמר איש שלום. האם ערוץ 10 יהפוך לערוץ חדשות? (צילום: ענבל מרמרי) (צילום: ענבל מרמרי)
תמר איש שלום. האם ערוץ 10 יהפוך לערוץ חדשות?(צילום: ענבל מרמרי)

השינוי הגדול יגיע בשנה הבאה לערוץ הראשון, שמבט המיתולוגית שבו, שזכתה פעם ל-100% רייטינג, יושבת היום על משבצת של רייטינג מזערי, בסביבות 3%-4% למהדורה. החקיקה החדשה לסגירת הרשות אמורה להוביל להקמת תאגיד חדש לשידור הציבורי, שיכיל חטיבת חדשות מאוחדת, שתקציב החדשות שלה יעמוד על 160 מיליון שקל בשנה.

 

עליית רייטינג החדשות בעת חירום

בזמן מבצע צוק איתן, 50% ממשקי הבית צפו בשידורים. ערוץ 2 כבש את הצופים עם 24% רייטינג בממוצע, ערוץ 10 עם 12.7% בממוצע ומבט עם 3%. גם במהלך מבצע זה הסתבר שהרייטינג של חדשות ערוץ 10 נוסק בזמן חירום. במהלך צוק איתן החליטו בחטיבת החדשות של ערוץ 10 להתחיל בסדרת כתבות על איום דאע"ש. במהלך שידורים אלו האריכה חטיבת החדשות של ערוץ 10 את המהדורה ברבע שעה למול סיום המהדורה של ערוץ 2. באותם ימים זינק הרייטינג של ערוץ 10 למול ערוץ 2 וצומצם לכ-5%, כשבזמן רגיל עומד ההפרש על מעל 10% לטובת חדשות 2.

 

אם ב-2015 נוטים בארצות הברית לצמצם את מספר וזמני רצועות החדשות, בישראל דווקא מרחיבים אותן. כראייה, לעומת שיאי הרייטינג שסחפו פה החדשות בזמן צוק איתן ובכלל בזמני מלחמות וחירום, ב-1991 הפסידו תחנות החדשות באמריקה מליונים רבים של צופים בגלל סיקור מלחמת המפרץ. לעומת זאת ב-1994, משפטו של או ג'י סימפסון שבר שיאי צפייה, כש-95 מליון איש צפו במרדף אחריו.

 

"המגמה ההפוכה היא תוצאה של כדאיות כלכלית וגם אופי של צרכנים ואנשים אמריקנים וישראלים", מסביר גדי סוקניק, מגיש חדשות 2 בעבר ומגיש "לילה כלכלי" בערוץ 10 בהווה. "לחברת חדשות מבוססת יש הוצאות שוליות נמוכות, ולכן ערוץ 10 עכשיו עושה את מה שעשה ערוץ 2 לפניו. מרחיב את רצועות החדשות שלו וכך גם יקרה בערוץ הראשון. אמנם תוכניות בידור מושקעות מביאות רייטינג גבוה יותר מהחדשות, אבל עלויות ההפקה גבוהות.

 

"האמריקנים, נדמה, מעדיפים 'אקטואליה-בידוריזציה', כי אלו חדשות שלא דורשות מהם מעורבות ומאמץ שכלי, בעוד שהישראלים מבקשים להיות עמוסים בחדשות, כי אלו מספקות תשובה לחרדות האופייניות למדינה שלנו. הישראלים לא יכולים לסבול הרגשת ניתוק מהמציאות", טוען סוקניק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
לארי קינג לפני תוכניתו האחרונה ב-CNN. מה יעלה בגורל העורץ?
צילום: רויטרס
צילום: יח"צ רשות השידור
גאולה אבן. איך ייראה ערוץ 1 אחרי השינוי?
צילום: יח"צ רשות השידור
מומלצים