חורף כלכלי בכנסת: תקציב, מע"מ 0 ומשבר
פתיחת מושב הכנסת תתן את האות לדיונים על תקציב המדינה, שצפוי לעבור בראשית 2015. בוועדת הכספים מבטיחים לא להיות "חותמת גומי", אך לוח הזמנים הצפוף לא יעניק לח"כים זמן רב כדי לדקדק בפרטי החוק. גם חוק מע"מ 0, בעיצומה של תקופה רגישה פוליטית, יעמוד במרכז הדיונים
תקציב המדינה נמצא בראש סדר היום של ועדת הכספים, עם פתיחת מושב החורף של הכנסת בשבוע הקרוב, אבל ההיסטוריה מלמדת שאף ממשלה לא נפלה בגללו. ספק אם זה יקרה השנה, כשנגזר על הכנסת לאשר אותו בלוח זמנים מקוצר ומלחיץ. החוק מחייב את הממשלה להגיש את התקציב לכנסת עד סוף אוקטובר כדי שתדון בו לפחות 60 יום עד סוף השנה. אבל השנה, עקב המלחמה בעזה ואילוצים אחרים, אישר לה היועץ המשפטי לממשלה לקצר את התקופה ל-45 יום.
כתבות נוספות בנושא תקציב המדינה
- לפיד: "הישראלים מאבדים את האמון בשיטה"
- סלומינסקי: דיוני התקציב עלולים להתעכב
- פלוג: "התקציב לא ריאלי, הגירעון יהיה גבוה"
כלומר, התקציב יוגש בין ה-10 ל-15 בנובמבר, כך שהקריאה הראשונה במליאת הכנסת תתחיל כשבוע לאחר מכן. היא צפויה להימשך מעבר לשבוע המקובל, כי האופוזיציה תנצל עד תום את מרחב הזמן הזה להשתלחות במחדלי הממשלה. לפיכך, ועדת הכספים תקבל את התקציב לטיפולה רק לקראת סוף נובמבר, כשבמחצית דצמבר עליה לאשר אותו לקריאה שנייה ושלישית מה שיותיר לה בקושי 3 שבועות, שלא יספיקו אפילו לדיון שטחי בכל סעיפי התקציב וחוק ההסדרים.
סאגת תקציב המדינה
בנסיבות אלה קשה לראות את 2015 נפתחת עם תקציב מאושר כחוק. אמנם היו דברים מעולם, והחוק מאפשר למליאה לאשרו עד ה-31 במארס, אחרת הכנסת מתפזרת ויוקדמו הבחירות. יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) מודאג. הוא איננו מתחייב לאשר את התקציב לפני תום 2014, כי מה שגרוע בעיניו מפריצת לוח הזמנים זו העובדה שעד השבוע אין לכנסת תמונה שלמה וודאית ושלמה של התקציב. לדבריו, השרים שאישרו אותו ידעו כל אחד מה תקציב משרדו, אבל החלקים לא עושים את השלם.
מנתונים שפרסם האוצר חושש סלומינסקי שהתקציב לא מאוזן, מה שיאלץ את ועדת הכספים להחליט כבר בראשית 2015 על קיצוצים או העלאות מסים, להם לא ייתן את ידו. הוא גם מוטרד מהיעדרם של מנועי צמיחה בתקציב, וכן מאילוצי המשרדים להתחיל את 2015 ללא תקציב מאושר, על מנות חודשיות של תקציב 2014, שיקפיאו תכניות שונות. על רקע מצב זה, הצהיר סלומינסקי לאחרונה: "טועה מי שמצפה ממני לאשר תקציב בזמן קצר על רגל אחת. אנחנו לא נהיה חותמת גומי".
אם הקואליציה הקיימת אכן תפעל למען הישרדותה, אין כוח אופוזיציוני שיעצור את הרוב הקואליציוני בוועדת הכספים ובמליאת הכנסת, מלאשר את התקציב לפחות במהלך ינואר 2015. כוחה של האופוזיציה להרוויח זמן בתרגילים קנטרניים, כמו שנעשה עד כה בדיונים על השינויים בתקציב השוטף ובעיקר סביב חוק מע"מ אפס על דירות, יהיה מוגבל מאוד בדיוני התקציב.
למה אין עדיין ועדת תקציב?
בוועדת הכספים קיים נוהל ברזל מוזר אך מסורתי, לפיו מאשרים את הצעת התקציב במקשה אחת, מבלי לרדת לפרטים. אם חברי הכנסת בכלל יקבלו לעיון מוקדם את המספרים הלוטים כעת בערפל, הם יוכלו להציע תיקונים לסעיף תקציבי זה או אחר. מנהל ועדת הכספים, טמיר כהן, ירכז אותם בספר עב כרס שלא יגיע לשולחן הוועדה, אלא יעלה ישירות לאישור מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. בפועל גם שם מצביעים עליו במקשה אחת בשולי הדיון המרתוני, ובדרך כלל דוחים את השינויים המוצעים בהרמת ידיים עייפות שאפילו לא נספרות.
הכול היה נראה אחרת לו התקיימה בכנסת ועדה לענייני התקציב, לצד ועדת הכספים, שהיו לה זמן וסבלנות להתעמק בפרטים. בעשורים האחרונים היו מספר ניסיונות סרק להקים ועדה כזאת, שנבלמו בלחץ האוצר. חברי האופוזיציה, שבכנסת הנוכחית תקפו את ההתנהלות בוועדת הכספים, יוכלו גם הפעם להרעיש שמים וארץ בדרישה לתקן את המעוות. אולם למעשה, הנורמה הקלוקלת הזאת לא הפריעה למפלגת העבודה בהיותה פעמיים בשלטון בשני העשורים האחרונים.
מה נותר לוועדת הכספים לעשות בתנאים הקיימים? יש לצפות שגם השנה היא תקדיש את רוב זמנה לחוק ההסדרים, שם היא יותר חופשית להתמקח, לשנות ואפילו למחוק. בניגוד לתקציב, אין מגבלת זמן לאישור חוק ההסדרים, שרובם תיקונים של חוקים קיימים. אבל הנטייה המסורתית היא להעביר אותו בחבילה אחת עם התקציב. שארית הזמן המוקדשת לדיוני התקציב מוגבלת לסקירות השרים על מה שעשו ויעשו במשרדיהם, מבלי לרדת למספרים. קצב הדיונים הוא בדרך כלל בין אחד ל-3 משרדים בישיבה אחת.
ומה יקרה עם מע"מ אפס?
ככל שתהליך אישור התקציב מוגבל בזמן ונראה כ"משחק מכור", השנה עלול חוק מע"מ אפס על דירות להגביר את שיבוש ההליכים ולוח הזמנים. ועדת הכספים אמנם אישרה את רוב סעיפי החוק לקריאה שנייה ושלישית, למעט 15-10 עניינים שהאופוזיציה ביקשה להכריז עליהם כ"נושא חדש". כלומר, נושא שלא נכלל בהצעת החוק שעברה בקריאה ראשונה. אישור ההכרזה הוא בסמכות ועדת הכנסת, הממונה על סדרי עבודת הבית. בניגוד לוועדות האחרות מיוצגות בה כל הסיעות ולהרכב זה השפעה על החלטותיה.
מה שיוכרז כנושא חדש חייב לעבור בקריאה ראשונה במליאת הכנסת ולאחר מכן לחזור לוועדת הכספים להכנה לקריאה שנייה ושלישית. מה שלא יוכרז, יחזור ישירות לוועדה לדיון ולהצבעה. בכל מקרה לאופוזיציה מזומן כאן פתח נוסף לסחבת, אלא אם האוצר או חברי הכנסת יבקשו למחוק את הנושאים שבמחלוקת מהצעת החוק. רק הסרת מכשול הנושאים החדשים תזרז את קבלת חוק מע"מ אפס שבעיני שר האוצר, יאיר לפיד, צריכה להקדים את אישור התקציב בכנסת וכפועל יוצא היא גם אחד התנאים להישרדות הקואליציה השבירה.
כך או אחרת, התנהלות הנפשות הפועלות בסוגיית הנושאים החדשים, בעיצומו של המשבר הפוליטי, יכולה לשקף את הכוונות הפוליטיות של סיעות הקואליציה כמו גם את הציפיות של האופוזיציה לשינויים בהרכב הממשלה. יו"ר ועדת הכנסת, שמחליט על מועדי כינוסה וסדר יומה, הוא גם יו"ר הקואליציה ח"כ יריב לוין (ליכוד), שכפוף לראש הממשלה. עצם העובדה שהוא לא נחפז עד כה לכנס את הוועדה, מחזקת את הדעה לגבי רתיעת נתניהו מקידום חוק המע"מ, עליה רמז במגעיו עם הסיעות החרדיות שעומדות מאחורי רוב הנושאים החדשים.
הדיון נקבע לשבוע הקרוב. בוועדת הכספים מעריכים כי אם הנושאים החדשים יחזרו לשולחנה, היא תקבע את גורלם לפחות תוך שבוע, שייגרע מהזמן הקצר אשר נותר לדיוני התקציב. בינתיים, באווירה הקיימת של התרוצצויות ושליפות פוליטיות, שבה עמימות תקציבית חסרת אחריות ותקדים מתווספת לעמימות ביטחונית ומדינית, ייתכן ותקציב 2015 יהיה האחרון שתאשר הכנסת הזאת.