איפה הכי מסוכן לנשים לנסוע בעולם?
נשים בכל רחבי העולם דירגו את מידת החשש שלהן מהטרדות מיניות בנסיעה בתחבורה ציבורית. 6 מתוך 10 נשים הוטרדו בערי הבירה באמריקה הלטינית, פריז בתחתית הרשימה ובלונדון שוקלים קרונות לנשים בלבד
קרונות רכבת הומים ואוטובוסים צפופים ידועים ברחבי העולם ככר פורה להטרדה מינית, למקרי שוד ולאלימות. מחקר חדש שערכה קרן המחקר "ת'ומפסון" מבית סוכנות הידיעות רויטרס בדק את מידת תחושת הביטחון, או חוסר הביטחון, של נשים בתחבורה ציבורית ב-16 מהערים הגדולות בעולם. יותר מ-6,550 נשאלות ומומחים למגדר ולתכנון עירוני, שהשיבו על הסקר, דירגו את מערכת התחבורה הציבורית בבוגוטה בירת קולומביה כמסוכנת ביותר לנשים, ואילו את מערכת התחבורה הציבורית של ניו יורק שבארצות הברית כבטוחה ביותר.
עוד חדשות בעולם :
כוכב נופל: חלום החלל של ברנסון התרסק
אשתו של נשיא הקהילה היהודית בבואנוס איירס נורתה
בורקינה פאסו: שני קצינים טוענים שהם הנשיא
אך בוגוטה לא לבד. כל ערי הבירה באמריקה הלטינית שנדגמו כבשו את פסגת רשימת הערים המסוכנות ביותר לנשים המבקשות להתנייד בתחבורה ציבורית, עם נתון של 6 מתוך כל 10 נשים המעידות על הטרדות מיניות פיזיות בעת שימוש בה.
המשתתפות במחקר נתבקשו להשיב על שש שאלות בנוגע לתפיסת הבטיחות האישית שלהן בעת שימוש בתחבורה ציבורית. בין היתר נשאלו המשיבות אם הן חשות בטוחות לעשות בה שימוש בלילה, מה הסיכוי שיוטרדו מינית - מילולית ו/או פיזית, עד כמה הן בטוחות שהרשויות יטפלו בתלונה בנושא במקרה הצורך, ומה הסבירות שהסובבים יענו לקריאת מצוקה או יתערבו על דעת עצמם אם יבחינו בהטרדה מינית. בשאלות אלו השתמשה הקרן גם על מנת להפיק רשימות דירוג נוספות, ממוקדות נושא, של הערים שנבדקו.
הסקר, שכלל 16 ערים בסך הכול, 15 מערי הבירה הגדולות בעולם והעיר ניו יורק, קבע שהבירה הקולומביאנית שכבשה את הפסגה המפוקפקת ניצבת גם בראש הרשימה המדרגת את הערים שבהן נשים מפחדות במידה הרבה ביותר משימוש בתחבורה ציבורית לאחר רדת החשיכה. על פי נתוני האו"ם, בבוגוטה, שבה אין רכבת תחתית, מתגוררים כיום 9.6 מיליון תושבים.
"כל הנשים יודעות שלא בטוח באוטובוסים", אמרה פאולה ריס, קופאית בסופרמרקט בבירה הקולומביאנית. "כשהאוטובוס צפוף קל לגברים להתחכך בך ולמשש אותך - יש פה חוסר כבוד חמור לנשים", אמרה, והוסיפה כי "בנוסף, קיים סיכוי גבוה שיגנבו לך שם את התיק או את הטלפון הסלולרי ויטרידו אותך בשלל דרכים נוספות". מיד אחרי בוגוטה מדורגות ברשימה דלהי - הבירה השניה בגודלה בעולם עם 25 מיליון תושבים - מכסיקו סיטי בירת מכסיקו ולימה בירת פרו.
קו פרשת המים שהביא לדרישה הולכת וגוברת מצד תושבות דלהי להפקרת נוסעות התחבורה הציבורית בבירה ההודית על ידי הרשויות היה האונס הקבוצתי והרצח של הסטודנטית בת ה-23 באוטובוס בדלהי בדצמבר 2012.
מכסיקו סיטי, הבירה השלישית בגודלה בעולם עם 21 מיליון תושבים, דורגה במקום הגבוה ביותר ביחס לחשש של נשים מהטרדה מינית, פיזית או מילולית. 64% העידו שהן חוו סוג של הטרדה מינית בתחבורה ציבורית.
הסקר הראה קשר ישיר ובולט בין העצמה נשית, בין יכולתן של נשים ללמוד ולעבוד, לבין מידת הבטיחות האישית שלהן במערכת התחבורה הציבורית. מרי קראס, העומדת בראש צוות מחשבה של ה-OECD בנושא תחבורה ציבורית, אמרה שהיא מדואגת מכך שנשים חוששות להשתמש בתחבורה בכמה ערים גדולות, וקראה להתערבות הרשויות ברחבי העולם בהקדם.
"כשאין תחבורה ציבורית תדירה, אמינה ונגישה – הגישה להזדמנויות שוות ולמקומות עבודה נפגעת", אמרה קראס לחוקרי הקרן. "נשים נוטות להסתמך על תחבורה ציבורית יותר מגברים, בייחוד בכלכלות מתפתחות במדינות שבהן השכר הממוצע נמוך או בינוני-נמוך".
אף שברשימת הבירות הגדולות ביותר של האו"ם יש 20 מדינות, הסקר לא נערך בחמש מהן - קהיר, דוחא, קינשסה, טהרן ובגדד, זאת בגלל סכסוכים המשתוללים בחלקן ובשל קושי ליצור קשר ולהשיג שיתוף פעולה עם כמות מספקת של נשים בהן. עם זאת, הקרן תשאלה מומחים מקהיר, המדורגת הבירה החמישית בגודלה בעולם, ואלו דירגו את מערכת התחבורה הציבורית שלהם באופן שהיה מציב את קהיר בין חמש הבירות המסוכנות ביותר לנשים לנסיעה בתחבורה ציבורית.
ובחזרה לפסגה החיובית: בניו יורק לעומת זאת 3 נשים מתוך 10 שנסקרו העידו שחוו סוג של התעללות במהלך שימוש בתחבורה הציבורית ההומה של העיר. "אני גרה בניו יורק שש שנים. אני יכולה לומר שאני נוסעת ברכבת התחתית ובאוטובוסים באופן תדיר ולא זכור לי שום מקרה של הטרדה", אמרה שרה וויליאמס בת ה-34.
ומה באשר לפתרונות?
בעוד ערים רבות משפרות את מערך מצלמות האבטחה בתחנות הרכבת והאוטובוס ובתוך הקרונות, בטוקיו, המדורגת שנייה מבחינת בטיחות נשים בתחבורה הציבורית, אימצו כיוון אחר. כבר בשנת 2000 הושקו בעיר "קרונות לנשים בלבד" שסומנו בוורוד. ההחלטה גררה ביקורת ציבורית רבה, שכן במקום לטפל בתופעת ההטרדה עצמה, הושמו הנשים במעין בידוד. אזורים לנשים בלבד הושקו מאז גם בג'קרטה, בקואלה לומפור, בדלהי, בקהיר ובמנילה, ואילו בערים אחרות, בהן לונדון, שוקלים את המהלך בימים אלו.