שתף קטע נבחר

 

הושגו הסכמות: הופסקה השביתה בנתב"ג

עובדי רשות שדות התעופה החלו בשיבושי הטיסות ללא הודעה מוקדמת, על רקע החלטת משרד האוצר לקחת חצי מיליארד שקל מתמלוגי הרשות. בהתערבות יו"ר ההסתדרות הופסקה השביתה

חוזרים למסלול: יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, התערב הערב (א') במשבר בנמל התעופה ולאחר שהושגו הבנות עם יו"ר הוועד, פנחס עידן, הופסקה השביתה. בדקות האחרונות חוזרת הפעילות בנמל לסדרה ולעבודה מלאה, אחרי קצת יותר משעתיים שבהן לא היו טיסות.

 

לטענת עידן, אנשי משרד האוצר הבטיחו שיחתמו על הסכם עם העובדים, אולם בכל פעם דחו את החתימה עד אשר לוועד לא נותרה ברירה אלא לפגוע בפעילות בשדה. "כל פעם מבקשים עוד אורכה ועוד אורכה ועוד יום ועוד יומיים", אמר ל-ynet. "המתנו עוד מלפני החגים, הבטיחו גם שיחתמו איתנו ביום שישי ולא חתמו. מהבוקר אני רודף אחריהם למרות שאני לא צריך לעשות את זה. רק בעקבות השיבושים ובעזרת יו"ר ההסתדרות הגענו להבנות".

 

היום בצהריים, ללא הודעה מוקדמת, החלו עובדי רשות שדות התעופה בשיבושים בנתב"ג. בסביבות השעה 17:00 התקיימו אסיפות הסברה לעובדים. בעקבות זאת, קיימים שיבושים בפעילות בשדה התעופה וטיסות יוצאות מתעכבות. במהלך ההשבתה עוכבו 14 טיסות.

 

 "הסבלים שובתים ולא מאפשרים טיסה של ארקיע לברצלונה", כתב גולש במייל האדום של ynet. הרקע לשביתת הפתע הוא החלטת משרד האוצר לקחת חצי מיליארד שקל מתמלוגי רשות שדות התעופה. העובדים טוענים כי הם חוששים שהדבר יפגע בבטיחות הטיסה, בשירות ובציבור העובדים.


גם בנמל אשדוד פתח ועד העובדים בשביתת פתע, ובמסגרתה השביתו את מערכת המחשוב של מערך המכולות בנמל. בוועד טוענים כי הרקע לשביתה הוא החלטת מנכ"ל נמל אשדוד, יצחק בלומנטל, להשעות את מזכירת ועד עובדי המִנהל, מיכל לוגסי, מהשתתפותה בוועדות קליטת עובדים של הנמל. בהנהלת הנמל טענו מנגד כי לוגסי לא הושעתה. "השבתה פרועה זו גורמת לעיכובים חמורים בעבודת הנמל ולתורים ארוכים של משאיות ממתינות", נמסר.

 

לפני שלושה שבועות הכריזה ההסתדרות על סכסוכי עבודה ב-11 חברות ממשלתיות. המהלך נובע מאישור שהעניק הקבינט החברתי-כלכלי להצעת ההחלטה להנפיק מניות של חברות ממשלתיות בהיקף של 15 מיליארד שקל. בנוסף, הכריזה ההסתדרות גם על סכסוך עבודה ברשות שדות התעופה, בשל החלטת משרד האוצר להטיל תמלוגים על רווחי הרשות, בהיקף של חצי מיליארד שקל.

 

נתב"ג. מתנגדים לתמלוגים (צילום: איתי בלומנטל) (צילום: איתי בלומנטל)
נתב"ג. מתנגדים לתמלוגים(צילום: איתי בלומנטל)
 

על פי התוכנית הרב-שנתית שהגה מנהל רשות החברות הממשלתיות במשרד האוצר, אורי יוגב, 

תנפיק מדינת ישראל מניות מיעוט של חברות ממשלתיות ותמכור אותן בבורסה לציבור הרחב. הנפקת מניות המיעוט תותיר את השליטה בחברות הללו בידי המדינה, אך תאפשר לגייס סכום של כ-15 מיליארד שקל שישמש לצמצום החוב החיצוני של הממשלה ותגביר את הפיקוח החיצוני על החברות הממשלתיות.

 

בהצעת התקציב לשנת 2015 נכלל סעיף שקובע כי החל מהשנה הבאה, ולמשך שלוש שנים, יוטלו תמלוגים על הכנסות רשות שדות התעופה בשיעור של 12.5% מההכנסות שאינן מאגרות. הכוונה בעיקר להכנסות מהשכרת שטחי מסחר בשדות התעופה. על פי הערכות האוצר, עד כה הצטברו ברשות הכנסות בהיקף של 2.4 מיליארד שקל, והכנסותיה צפויות לגדול בכ-600 מיליון שקל מדי שנה. במסגרת תקציב המדינה מציעים באוצר להטיל תמלוגים על הכנסות אלו ולקבוע כי הרשות תעביר את כל

התשלומים בגין התמלוגים הצפויים בשלוש השנים הקרובות בתשלום חד-פעמי בשנת 2015, שגובהו כחצי מיליארד שקל.

 

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "לאור מדיניות הממשלה לא להעלות מיסים, ומתוך רצון לעמוד במסגרת ההוצאה שנקבעה, הוחלט למצות את המקורות מתוך המשאבים הממשלתיים. רשות שדות התעופה מחזיקה בקופת מזומנים של למעלה מ-2.5 מיליארד שקל. משיכה של כחצי מיליארד שקלים מקופת רשות שדות התעופה אין בה בכדי לפגוע בחוסנה של הרשות או באמצעי הפיתוח שלה, ובוודאי שלא בעובדים ובתנאי עבודתם.

 

העובדים עושים שימוש ציני וכוחני בצורכי הציבור ופוגעים בקהל הטסים לחוץ לארץ על מנת לקדם אינטרסים שלהם שאינם רלוונטיים כלל לנושא זה. משרד האוצר פועל מול רשות שדות התעופה וועד העובדים מזה כשבוע, במטרה למצוא פתרונות המוסכמים על כל הצדדים. זו שביתה פרועה שלא הוכרזה כדין מראש ומשקפת את ההתנהגות חסרת האחריות של העובדים".

 

מתן צורי השתתף בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים