חוזרים, אבל... המשבר שעברה "מצב האומה"
דווקא אחרי שהפכה להצלחה, שובה של "מצב האומה" למסך הוטל בספק בגלל סכסוך בין ליאור שליין למנהלי רשת. מה גרם לעימות ומה הקשר לשכר המשתתפים? רגע לפני שהיא חוזרת: מאחורי הקלעים של המשבר בהפקה
אבל קברניטי רשת, הזכיינית המשדרת, סירבו להצעה. טענתם היתה שהם מפסידים כסף בכל מקרה בגלל המצב הביטחוני וביטול של תוכניות, ולא יכולים להרשות לעצמם להקצות משאבים נוספים לצילומי פרקים מיוחדים של "מצב האומה". התשובה הזו יצרה משבר ביחסים: ביטול התוכנית עמד על הפרק בעקבות חילופי דברים קשים בין שליין לבכירים ברשת, אך בסופו של דבר הצדדים הצליחו להתעלות מעל הכעסים. ולראיה – העונה השמינית צפויה לעלות בעוד כשבועיים.
כיום "מצב האומה" נחשבת לתוכנית מצליחה – אף שהיא לא משודרת בשעות הפריים טיים הראשונות, אלא בפריים שני בלבד, היא סיימה את העונה הקודמת עם ממוצע של 23.3 אחוזי רייטינג. ההתחלה, לעומת זאת, היתה קשה. כיום לשליין יש עמדת מיקוח מול המנהלים, אבל בתחילת הדרך הוא נזקק לעזרתם - והם סיפקו לו גב בימים קרים.
בשלוש העונות הראשונות התוכנית לא נחשבה להצלחה וממוצע הרייטנג שלה היה 16 אחוזים. למרות זאת מנכ"ל רשת אבי צבי החליט להמשיך ולשדרה בטענה שהוא מאמין במוצר - החלטה שבדיעבד התבררה כנכונה. בהמשך התוכנית הצליחה לצבור יותר ויותר קהל ואף הגיעה לכותרות, אם בגלל בדיחות על השואה שגררו ביקורת מצד מבקר המדינה יוסף שפירא, ואם בשל בדיחות על נשים שגגרו מחאה מצד ארגוני נשים. בנוסף, החלה התוכנית לארח קומיקאים מהשורה הראשונה - גם אנשי המתחרה "ארץ נהדרת" הגיעו להקריא פאנצ'ים על שולחנו של שליין.
גורם שעבד עם שליין בהפקה מספר על התנהלותו בכל הקשור לתוכנית. "הוא מגיע עם דרישות גבוהות, אצל ג'ון סטיוארט וג'יי לנו דורשים כאלה דרישות. הוא רואה עצמו כאיי ליסט. את התוכנית הוא רואה כתוכנית הבידור-סאטירה הטובה בישראל וככה הוא מתייחס אליה - הכל מא' ועד ת' עובר דרכו ובגלל זה היא ממשיכה לעונה שמינית".
האם העימות הכלכלי היה מוצדק? הטענות על הפקה יקרה מדי בשביל ימי "צוק איתן" לא היו מופרכות – רשת ושאר הזכייניות אכן הפסידו כסף בגלל השינויים בלוח המשדרים, שהביאו להקפאה ודחייה של הפקות או לוויתור על זמן פרסום. מצד שני – ביחס לתוכניות אחרות "מצב האומה" לא נחשבת לתוכנית יקרה במיוחד. עלות הפקת תוכנית אחת שלה היא 200 - 250 אלף שקל, בעוד שעלות הפקת תוכנית אחת של "אקס פקטור" ו"המירוץ למיליון" יכולה להגיע גם למיליון שקלים.
גם הפקת "ארץ נהדרת", שמבחינת הז'אנר דומה יותר ל"מצב האומה", יקרה הרבה יותר ומתקרבת למספרים של תוכניות הריאליטי - עלות תוכנית אחת שלה היא כ-700 אלף שקלים ויכולה להגיע גם למיליון שקלים בעקבות צילומי החוץ ושכר הטאלנטים הגבוה.
עם זאת, כל התוכניות הללו משודרות בלב הפריים טיים ו"מחזיקות" ערב שלם, בניגוד ל"מצב האומה" שמשודרת בשעות מאוחרות יותר, לרוב אחרי הפקת דגל של הזכיינית, דוגמת "The Voice".
על פי גורמים בתעשיית הטלוויזיה, עלות שכרו של שליין נעה בין 25 ל-30 אלף שקלים לתוכנית אחת. שאר חברי הפאנל, גורי אלפי, אורנה בנאי ועינב גלילי, מסתפקים בשכר נמוך יותר - בממוצע מרוויח כל אחד מהשלושה בין 12 ל-17 אלף שקלים לתוכנית.
המתחרים ב"ארץ נהדרת", אגב, מקבלים שכר גבוה יותר, שנע בין 20 ל-30 אלף שקלים לתוכנית. על פי גורמים בתעשייה, אסי כהן, שחוזר בעונה הבאה לפינה מיוחדת, הוא בעל השכר הגבוה ביותר.
"מצב האומה" צפויה לשוב למסך ב-20 בנובמבר לעונה שתכלול 20 תוכניות, כלומר נכון לעכשיו המחלוקות נותרו מאחור ואיתן גם המחלוקת הכלכלית. אבל ייתכן שהטלטלות שעברה הפעם, ימשיכו להכות גלים גם בעתיד - לשליין, נכון לכתיבת שורות אלה, אין חוזה לעונה נוספת.
"הפסקתי להתייחס לגורמים אנונימיים מאז ריב גדול שהיה לי עם החבר הדמיוני שלי, איתו הלכתי מכות בכיתה י"א בחצר בית-הספר", אמר שליין בתגובה לכתבה. "אנצל את המקום שאתה מקצה לי כדי לעדכן שנעשה הכל כדי שהעונה החדשה תהיה מצחיקה, מעניינת ואינטליגנטית".
מרשת נמסר בתגובה: "'מצב האומה' היא אחת מתוכניות הדגל של רשת. אנו נרגשים מעלייתה של העונה השמינית של תוכנית הסאטירה הטובה בישראל וממתינים בקוצר רוח , כבר זמן רב, לראות מה שליין, גורי, אורנה ועינב מכינים לנו. אנו מעריכים את הנחישות של שליין וחברי 'מצב האומה' לומר את דברם, ומעבר לכך אין לנו שום כוונה להתייחס להסכמים מסחריים לגבי שכר הטאלנטים או עלויות התוכן".