איש הישר בעיניו יעשה: פערי גישות בזכר רבין
משרד החינוך העביר לבתי הספר בכל המגזרים שלל הנחיות והמלצות לקראת אירועי יום הזיכרון להירצחו של ראש הממשלה יצחק רבין. אלא שבשטח ניכר כי כמה מוסדות חינוך מתכוונים לעשות דין לעצמם: איפה מוותרים על טקס? היכן יתעלמו מההסתה שקדמה לרצח? ומי בחר לערוך טקס זיכרון בטיול לאילת?
"אנחנו לא נדבר על הסתה. צד אחד קורא לזה הסתה והצד השני קורא לזה אי הסכמה". יום הזיכרון ה-19 להירצחו של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין שמצוין היום (יום ד') בבתי הספר מנציח את פערי הגישות לנושא במערכת החינוך. בחלק מבתי הספר יוותרו על טקס מוסדי ובמקומות אחרים ידלגו על פוליטיקה ועל האמירות הקשות שהוטחו לעברו של רבין בכמה הזדמנויות לפני שנורה למוות. בין לבין נראה כי כמו בשנים קודמות יבחרו בכמה מקומות להתעלם כליל מאירועי 4 בנובמבר 1995.
עוד בחדשות:
חיסול בלב אשדוד: אדם נהרג בפיצוץ רכב
גלעד ארדן ימונה לשר הפנים במקום סער
חוזר מנכ"ל משרד החינוך שפורסם בימים האחרונים מדגיש כי יום הזיכרון להירצחו של ראש הממשלה רבין יצוין "בפעולות שבהן יועלו דמותו ופעילותו של יצחק רבין, בפעילויות שתוקדשנה לחשיבות
הדמוקרטיה בישראל ולסכנת האלימות לחברה ולמדינה". הסעיף, כך נכתב, חל על כל בתי הספר בכל הזרמים והמגזרים, אלא שבשטח המציאות לא תמיד תואמת את ההנחיות.
בניגוד להמלצת משרד החינוך, בבית הספר הממלכתי-דתי עשה חיל בהתנחלות אפרת לא מתכוונים לערוך טקס מוסדי, ואף לא ידברו על ההסתה שקדמה לרצח. המורים במוסד יימנעו מלהביע דעות פוליטיות שקשורות לנושא, אך יחד עם זאת יזכו התלמידים להשתתף בפעילויות שקשורות לתולדות חייו של ראש הממשלה המנוח.
סגנית מנהלת בית הספר, שרה ירון, ציינה כי השיח יתמקד בסובלנות ובקבלת האחר. לדבריה, "נציג בכיתות את קורות חייו של רבין ונדבר על תולדות חייו ופעילותו בארץ. בכניסה לבית הספר יוצב לוח שיציג את התחנות בחייו. נתמקד בעיקר בנושאים של סובלנות וסבלנות. צריך לזכור שמדובר בילדים ואנחנו, בתור מורים, לא מעבירים את הדעות הפוליטיות שלנו בשיעור, גם אן הן מנוגדות למה שרבין ייצג, אלא את העובדות".
ירון אמרה עוד כי "אנחנו לא מכניסים בשיח הזה נימה פוליטית, אנחנו מאמינים בהידברות, בהקשבה, בלקבל את דעתו של האחר, אנחנו נדבר על מה אסור לעשות, ועל כך שאי אפשר לקבל רצח של יהודי על ידי יהודי ובטח שלא על רקע של אי הסכמה פוליטית".
בבית הספר עומר בהתנחלות שקד ייערך טקס כמדי שנה. מירב נחום מרציאנו, מורה בבית הספר, אמרה כי "בית הספר שלנו דוגל בהכלת האחר ולרגע לא היה לנו ספק שעורכים טקס בבית הספר. תלמידי כיתות ט' מעבירים את הטקס לשאר התלמידים. בטקס מדברים על רבין האדם ועל פועלו, ומצד שני מדברים על הדמוקרטיה וסובלנות, ושיש דרכים להגיד את מה שאנחנו חושבים, אבל שאלימות זה מחוץ לתחום".
בבית הספר שאליו מגיעים ילדים מחמישה יישובים בצפון השומרון יתייחסו בטקס לאווירה הטעונה שקדמה לרצח. לדברי נחום מרציאנו, "אנחנו מדברים על המצב שהיה בארץ טרם הרצח, מדגישים שהאווירה הייתה אווירה של אלימות, שהשיא שלה היה הרצח. אנחנו לא נכנסים לפוליטיקה, התלמידים נולדו אחרי הרצח ואנחנו למעשה מקור הידע עבורם. יש כאלה שמכירים את יגאל עמיר ויש כאלה שלא, אנחנו מזכירים גם אותו, ועל כך שיסיים את חייו בכלא".
בהמלצה המרכזית שהעביר משרד החינוך למוסדות החינוך צוין כי יש לעסוק השנה בנושא "מה נזכור ואיך נזכור" ובמסגרתו ידונו התלמידים על "דמותו של רבין כמנהיג שהקדיש את חייו
לקידומה של מדינת ישראל, חשיבות קיומה של דמוקרטיה בישראל והלגיטימיות של הבעת עמדות ותפישות כחלק מעיצובו של זיכרון קולקטיבי ממלכתי".
משרד החינוך המליץ כאמור לבתי הספר לערוך טקס זיכרון מוסדי אולם תלמידי שכבת י"ב בתיכון אחד העם בפתח תקווה ייעדרו מהטקס שייערך במוסד. הסיבה: התלמידים יצאו הבוקר לטיול שנתי למשך שלושה ימים באילת. חוזר מנכ"ל מדגיש כי "אין לקיים טיולים או פעילויות אחרות שאינם קשורים ליום הזיכרון ליצחק רבין".
בתיכון הפתח תקוואי החליטו לקיים טקס חלופי במהלך הטיול בעיר הדרומית. במחוז תל אביב במשרד החינוך מסרו בתגובה לדברים כי "בחירת מועד יציאת התלמידים לטיול מוטעית ובניגוד להוראות חוזר מנכ"ל. יחד עם זאת יצוין כי הנהלת בית הספר תכננה מראש לקיים טקס לזכרו של יצחק רבין ז"ל במהלך הטיול. התנהלות בית הספר בנושא תיבדק על ידי מחוז תל אביב".
משרד החינוך הדגיש לקראת יום הזיכרון לרצח כי "במסגרת העיסוק בדמותו ובפועלו של יצחק רבין, יש להדגיש את היותו פטריוט יהודי וישראלי. יש להזכיר את עשייתו הרבה למען המדינה והעם במהלך מסלול חייו. יש לספר על שירותו הארוך בצה"ל ועל תפקידו כרמטכ"ל שהוביל לניצחון במלחמת ששת הימים ולאיחודה של ירושלים".
כפי שקרה בפתח תקווה, נראה כי בבתי ספר נוספים יהיו כאלה שלא יוכלו לעמוד בשלל ההנחיות של משרד החינוך המתייחסות ליום הזיכרון. גם בגימנסיה הרצליה בתל אביב לא מתכוונים לערוך טקס מוסדי. בפתח המוסד הוצבה בימים האחרונים תערוכה שכוללת תיאורים של ליל הרצח בכיכר מלכי ישראל. "אי אפשר להתעלם מהתערוכה, כל מי שמגיע חולף על פניה", סיפר מנהל התיכון זאב דגני.
לדברי דגני, תוכן השיח בכיתה תלוי מאוד במחנך: "אני בהחלט יכול לראות מחנך שמדבר על רבין כאיש צבא, כרמטכ"ל, כגיבור וכמנהיג, ומנגד מורה שידבר על רצח של ראש ממשלה ושל רעיון, של דמוקרטיה, של סיכוי לשלום, הסתה. יש בבית הספר מורים שתפישותיהם שונות משלי, ואני מעודד את שני הצדדים". דגני ציין עוד כי בארבע השנים האחרונות לא מתקיים בבית הספר טקס רשמי: "התחושה הייתה שזה יותר משמש את המעטים שמשתתפים, מאשר את הרבים שמפנימים".
"הגבול הדק שבין חופש הביטוי להסתה"
בתיכון מעיין שחר במועצה אזורית עמק חפר יפתחו את היום בשיעורי מחנך. בהמשך ייערך טקס שבו ייקחו חלק כל תלמידי בית הספר. "בטקס אנחנו נדבר על יצחק רבין כראש ממשלה, מי הוא היה, אנחנו נדבר על רצח ראש ממשלה, פגיעה בדמוקרטיה ופגיעה בתהליך השלום", סיפר מנשה לוי, מנהל בית הספר, "לאחר הטקס נתחלק לקבוצות כשתלמידי י"ב שעברו הכשרה לכך ינחו קבוצות של תלמידים מהשכבות הנמוכות וישוחחו איתם על הנושא של פגיעה בדמוקרטיה, הגבול הדק שבין חופש הביטוי להסתה".
כל שעות הלימודים בתיכון יוקדשו לפעילות שמתייחסת לרצח רבין. "התלמידים מבינים את המסרים", אמר לוי, "הם שואלים שאלות, מתעניינים, אלה תלמידים ערכיים מאוד. אנחנו מדברים איתם על פוליטיקה, ואנחנו חושבים שזה נכון לעשות את זה. כמובן שאנחנו מציגים את כל גוני הקשת הפוליטית".
מנהל אולפנת צביה בהרצליה, ברוך פרייזן, מניח כי כמה בתי ספר יתעלמו מציון יום הזיכרון לרבין. לדבריו, "אני מניח שמדובר באנשים שהגיעו לנקודה שבה הם מרגישים אחרת ביחס לרבין ופועלו, ועל כן יבחרו להתעלם מהיום הזה. להגיד לך שזה נכון? אני חושב שלא. צריך לדבר על הדברים ברמה העקרונית ולא להיכנס לעניין הפוליטי".
במוסד שאותו מנהל פרייזן תוצב פינת הנצחה ובמהלך היום יתקיים שיח בכיתות. "אנחנו מדברים עם הבנות על מי היה האיש, ומה היו מעשיו", ציין המנהל, "חייבים בעיניי לעסוק באותה דמות שנקראת יצחק רבין. גם אם היה לנו ויכוח עם דברים שהוא הוביל – זה לא רלוונטי. אנחנו מנסים לקחת את הוויכוח,
את הקונפליקט, את חוסר ההסכמה, וללמד את הבנות כיצד מסתכלים על הדברים ממקום אחר, שאפשר לסיים ויכוח מבלי שתהיה הסכמה בין הצדדים".
פרייזן אמר עוד כי "הנושא של הסתה הוא בעייתי באופן הגדרתו. אנחנו מדברים על דרכי דיבור, על צורת התייחסות, היום העברתי שיעור שעסק בעוצמתן של מילים, על הכוח שיש למילים כמו 'אני אהרוג אותך". לדבריו, יש למקד את השיח בעולמם של התלמידות והתלמידים. "צריך להיכנס לעולם שלהן. הן לא מתעסקות בשאלות הפוליטיות אם ביבי ראש ממשלה טוב, אם זה בסדר שהוא בונה בירושלים, זה ממש עובר על ידם. מעניין אותן מה אמרו עליהן בפייסבוק, ולשם אנחנו מביאים את נושא ההסתה - כמה קל לצאת נגד קבוצה ולגרום עוול למישהו".