שתף קטע נבחר

 

הלו, ריקשה, תזוזי הצדה: מהפכה בכבישי הודו

בוחני רישוי שבכלל לא נכנסים למכונית, נהגים שלא יעצרו בשביל אף הולך רגל וכבישים שצריך לחלוק עם טרקטורים, גמלים ופרות: כבישי הודו הם המסוכנים בעולם, ועכשיו - סוף סוף - הממשלה מנסה להילחם בזה

השנה משפחתו של ראקש פילאי, עובד בנק, הגשימה חלום של שנים. אחרי שבמשך כל חייהם נסעו באופניים וקטנועים, הם קנו מכונית סוזוקי לבנה. לא הייתה חשיבות כלל לעובדה שאיש מבני המשפחה אינו יודע לנהוג במכונית. פילאי לקח מיד את הרכב לסיבוב בשכונה שלו בניו דלהי. הוא כמעט דרס שני הולכי רגל, שרט דלת מכונית בסיבוב, והתנגש בקיר כשניסה לנסוע ברוורס.

 

עוד חדשות בעולם :

 

"בהודו, החוק העיקרי עבור רוב הנהגים זה שאתה לא עוצר עבור אף אחד", מספר פילאי, בן 31. "מכוניות לא עוצרות להולכי רגל, והולכי רגל לא עוצרים בגלל מכוניות".

 

הודו היא בית לכבישים הקטלניים ביותר בעולם - תוצאה של נהגים נטולי הכשרה, היעדר אכיפה הולמת של החוק, דרכים שתחזוקתם לקויה ומכוניות שאינן עומדות במבחני הריסוק המודרניים.

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
על רקע העלייה במספר ההרוגים בתאונות הדרכים השיקה הממשלה החדשה פרויקט בן חמש שנים שמטרתו להפחית את מספר ההרוגים בכבישים בחמישית מדי שנה, חלק מתוכנית שאפתנית עוד יותר לחולל מהפכה בחוקי התנועה שקיימים בהודו מאז שקיבלה את עצמאותה ב-1947. כ-1.2 מיליון הודים נהרגו בתאונות דרכים בעשור האחרון, כלומר הרוג אחד בממוצע בכל ארבע דקות, ו-5.5 מיליון נוספים נפצעו.

 

בעוד שמספר ההרוגים בדרכים במדינות מתפתחות רבות פחת למרות העלייה במכירת כלי הרכב, בהודו גדל מספר ההרוגים בדרכים בחצי בעשר השנים האחרונות. הממשלה מציעה כעת להחמיר באופן משמעותי את הקנסות ואת עונשי המאסר בגין נהיגה מסוכנת. היא מתכוונת להקים רשות שתתמקד בבטיחות בדרכים, לאכוף תקנות מחמירות יותר בקרב יצרני המכוניות, ולהשתמש בטכנולוגיה, כמו למשל מבחני נהיגה אוטומטיים, כדי להפחית את השחיתות.

 

נהגים שייתפסו נוהגים במהירות גבוהה מהמותר או נוהגים תחת השפעת אלכוהול יוכלו להיקנס ב-800 דולר, סכום הגבוה פי עשרה מהשכר החודשי הממוצע, ויסתכנו אף בעונש מאסר. הקנס המקסימלי הנוכחי על נהיגה במהירות מופרזת הוא 16 דולר, והקנס על נהיגה תחת השפעת אלכוהול - 50 דולר.

 

כמו ארה"ב ב-1917

"זה לא עומד לשנות את הרגלי הנהיגה בן לילה, וכל הצלחה שהיא תהיה תלויה בהרבה עבודה של הממשלה כדי להבטיח שהחוקים האלה ייושמו", אמר פיוש טווארי, שהקים את קרן SaveLIFE שמטרתה להפחית את תאונות הדרכים, אחרי שבן דודו הנער נהרג בתאונה.

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

החוק החדש נולד בעקבות מותו של השר לפיתוח הכפר גופינת' מונדה בתאונה ביוני האחרון. מונדה, בן ברית קרוב של ראש הממשלה נרנדרה מודי, הוא האישיות הפוליטית הבכירה השלישית שנהרגה בתאונת דרכים מאז שנת 2000. החוק החדש, שאמור להיות מובא בפני הפרלמנט החל מהחודש, יהיה מבחן ליכולתו של מודי לזכות בהסכמה חוצת מפלגות, מפני שאין לו רוב בבית העליון של הפרלמנט.

 

במרכז רישוי בניו דלהי בשבוע שעבר נקרא פילאי לטסט שלו בכביש סואן ליד קניון. המבחן כלל נסיעה בקו ישר, השתלבות בנתיב, פניית פרסה, עוד אחת - ואז חזרה לנקודת ההתחלה. המבחן כולו נמשך כ-90 שניות. הבוחן, שעמד תחת מטרייה, כלל לא נכנס למכונית, ובמקום זאת ניסה לעקוב אחרי יותר מ-10 מכוניות ואופנועים שהשתתפו בטסט באותו הזמן.

 

הודו היא אחד משווקי המכוניות שגדלים הכי מהר בעולם. כשני מיליון מכוניות נמכרות שם מדי שנה. במדינה של נהגים חדשים, רבים מכללי ההתנהגות בכביש נגזרים מהאופן שבו אנשים הולכים. נהגים תופסים כל מקום שניצב בפניהם ולא שומרים כלל מרחק מהרכב שלפניהם. בכביש המהיר, אם נהגים מפספסים פנייה - הם עוצרים, חוזרים - ומנסים שוב.

 

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

מה שעוד מגדיל את הסכנה הוא העובדה שנהגים חולקים דרכים רבות עם גמלים, פילים, פרים, משאיות, טרקטורים ורוכבי אופניים. גם הולכי רכב נכנסים לכביש באין מפריע. זכוכיות שבורות, משאיות הפוכות ומכוניות מרוסקות בצד הדרך הן מחזה נפוץ.

 

ארגון הבריאות העולמי מעריך שהפחתת שיעור ההרוגים והפצועים בדרכים יכולה להוסיף שלוש אחוזים לתוצרת הכלכלית של הודו. למדינה יש

מספר נהגים נמוך ביחס לגודל האוכלוסייה - רק 41 נהגים לכל 1,000 איש. זה שיעור ששקול פחות או יותר לשיעור שהיה קיים בארה"ב ב-1917.

 

אבל מספר הנהגים צפוי לעלות. "למרבה הצער, אני מעריך שאנחנו לא עומדים לראות שינוי במספר ההרוגים בכבישים", אומר הרמן סינג מארגון Arrive Safe לבטיחות בדרכים. "קל יותר להעביר חוק מאשר לשנות את דרך המחשבה של אנשים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
ועכשיו כולם ביחד. מראה נפוץ בכבישי הודו
צילום: רויטרס
מומלצים