סקר: מאיזה בתי חולים בארץ אנחנו הכי מרוצים?
סקר שערך משרד הבריאות בבתי החולים בארץ מעלה תמונה עגומה במיוחד לגבי שביעות הרצון שלנו מהם: שליש מהחולים דיווחו כי לא שיתפו אותם באפשרויות הטיפול העומדות בפניהם, 9% אושפזו במסדרון וכמעט 20% מהחולים לא נגעו באוכל שניתן להם. מטרת הסקר: לשפר את "חוויית המטופל"
הסקר בוצע על ידי משרד הבריאות ב-24 בתי חולים, כאשר בכל אחד מהם נשאלו כ-500 חולים שהשתחררו מאשפוז בחודשים מאי עד יולי. הנתון הכללי הוא בסך הכל בינוני ועומד על שביעות רצון בשיעור של 77% מהנשאלים, כלומר, כמעט כל מטופל רביעי לא מרוצה.
צוות האחיות קיבל את שביעות הרצון הגבוהה ביותר, עם 83% מהמטופלים.
עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו
חדשות בריאות נוספות:
נפטר קית' ברמן, מייסד ארגון ציוני; איבריו הצילו 4
צפו: לורן בת 19 גוססת - וממשיכה לשחק כדורסל
נס בלידה: יולדת עם תסחיף מי שפיר ניצלה ממוות
שביעות הרצון מרופאים עומדת על 81% ומצוות המחלקה על 80%. מתהליך השחרור מבית החולים 79% היו מרוצים, מהסביבה והתנאים הפיזיים רק 76%, ממתן המידע וההסברים 75% ומחווית האשפוז באופן כללי שביעות הרצון עומדת על 75% גם כן.
בתי החולים שקיבלו את הציונים הנמוכים ביותר נמצאים בדרום: יוספטל שבאילת, סורוקה בבאר שבע וברזילי באשקלון, קיבלו כולם רק 74% שביעות רצון. בשרון מדובר על 77% ובשאר המדינה 78%. הנתון הכללי הוא 77% שביעות רצון מבתי החולים בכל רחבי הארץ.
74% מהמטופלים שאושפזו במחלקות הפנימיות היו שבעי רצון, נתון נמוך לעומת המחלקות הכירורגיות, שם 78% היו מרוצים. משרד הבריאות כלל את שאר המחלקות במקשה אחת, ובהן ביחד 84% היו מרוצים.
9% מבין הנשאלים אושפזו במסדרון במשך השהייה שלהם בבית החולים, והם מפגינים שביעות רצון נמוכה באופן משמעותי - 65% בלבד, לעומת 78% מבין אלו שאושפזו בחדרים. כצפוי, רוב המאושפזים במסדרון היו במחלקות הפנימיות, 60% מהם.
רבע מהחולים: לא קיבלנו יחס אישי מהרופאים
הנתונים מראים גם שבמשרד הבריאות צריכים לדאוג משיתוף במידע ובקבלת ההחלטות של החולים. 23% מביניהם הרגישו שלא קיבלו יחס אישי במהלך ביקור הרופאים. 19% אמרו שהרגישו שהיו צריכים להתאמץ כדי לקבל מענה בטיפול ו-30% סבורים שההסברים שקיבלו לא היו ביוזמת הצוות. חמישית מהמטופלים הרגישו שהצוות לא היה מתואם לאורך הטיפול בהם, ורק 77% ידעו מהו השלב הבא בטיפול.
חמישית מהמאושפזים סיפרו שההסברים בשחרור מבית החולים לא היו מובנים להם. 30% אמרו שלא שיתפו אותם באפשרויות הטיפוליות שעומדות בפניהן, ורק 59% אמרו שכן הציגו בפניהם חלופות שכאלו.
גם התנאים הפיזיים בבית החולים זוכים לציונים לא גבוהים. רק 76% היו מרוצים מתנאי האשפוז, כאשר 48% לא היו מרוצים מהאוכל שהוגש להם, וחמישית אפילו לא אכלו אותו. 27% מהחולים אפילו אמרו שהצוות לא שמר על השקט בשעות בלילה. לעומת זאת, הניקיון בחדר ובשירותים זכה לציון גבוה, כש-89% היו מרוצים ממנו.
החולים שהביעו את אי שביעות הרצון הגבוהה ביותר היו הקשישים, עם 74%. התוצאות מצביעות על כך שנתון משמעותי המשפיע על שביעות הרצון הוא אפשרות הבחירה של בית החולים. 81% מהמטופלים שבחרו בית חולים היו מרוצים, לעומת 72% בלבד בקרב מי שלא בחר.
משרד הבריאות: שמים דגש על איכות
הנתונים מפורסמים לראשונה והוצגו אתמול (ד') בכנס החברה הישראלית לאיכות ברפואה. במשרד הבריאות מסבירים שהם מוצגים לציבור כחלק ממסקנות ועדת גרמן לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית, וכעת הם יבצעו התערבויות בבתי החולים כדי לשפר את חווית המטופל. הנתונים נבדקו כחלק מהניסיון לשפר את האיכות ואת השירות במערכת, במסגרתו הוקם מינהל האיכות במשרד הבריאות.
"חשוב לנו לשים דגש על שירות ואיכות במערכת הבריאות, וכחלק מהשקיפות לציבור, אנחנו מפרסמים את הנתונים ובהמשך נפרסם מדדי איכות נוספים", אמר פרופ' ארנון אפק, מנכ"ל משרד הבריאות. "הנתונים מלמדים אותנו שלציבור חשוב שישתפו אותו יותר בקבלת ההחלטות, וזה משהו שננסה לשפר בהמשך.
"הנתונים גם משקפים את העומס במחלקות הפנימיות. אני מעריך את העבודה בעומס הזה, אבל אין ספק שנצטרך לשפר זאת".
"האתגר שלנו הוא לשים את המטופל במרכז, מכיוון שמטופל מעורב שלוקח חלק בתהליך גם עוקב אחרי התוצאות ומשיג תוצאות טיפוליות טובות יותר. הרפואה צריכה להיות הרבה יותר משתפת ולא פטרנליסטית, ואנחנו מנסים לעבוד על כך", אמר פרופ' רן בליצר, יו"ר החברה הישראלית לאיכות ברפואה ומנהל מכון המחקר של שירותי בריאות כללית.