בואו לשאול את צוקרברג הכל
מנכ"ל ומייסד פייסבוק, הרשת החברתית הגדולה בעולם, מזמין את 1.35 מיליארד הגולשים לכתוב לו שאלות. הוא לא יענה על הכל, אבל מבטיח שיגיע לכמה שיותר במשך שעה. הנה השאלות שלנו
הלילה בחצות (שעון ישראל) יתקיים בפייסבוק אירוע "שאלות ותשובות עם מארק" שבו מנכ"ל ומייסד הרשת החברתית, מארק צוקרברג, יענה על שאלות הגולשים למשך כשעה.
צוקרברג מזמין את הגולשים לכתוב שאלות בתגובות לסטטוס שפירסם וכותב "הצביעו לשאלות שאתם רוצים שאשיב עליהן באמצעות לייק (...) אני אנסה להגיע לכמה שיותר שאלות".
בדיווח האחרון של פייסבוק, מסרו מהרשת כי חברים בה 1.35 מיליארד אנשים - מספר שזהה בערך לאוכלוסיית סין, המדינה עם הכי הרבה תושבים. נכון לשעות הצהריים, התפרסמו כ-9,000 תגובות לסטטוס של צוקרברג, שמתראיין לתקשורת מדי פעם, אך זו הפעם הראשונה שהוא מקיים מפגש ישיר עם הגולשים.
אתם מוזמנים עד חצות להכניס את השאלות שלכם בשפה האנגלית בקישור הזה, או להצטרף לשאלות שאנחנו פירסמנו על העמוד של המנכ"ל, של אחת מהחברות המשפיעות בעולם. אלו השאלות שלנו:
1. איך מחליטים מה לצנזר? למה תמונות הנקה לא לגיטימיות ועמודי שנאה דווקא נשארים?
כמעצמת אינטרנט, פייסבוק צריכה לשמש כשוטר וכצנזור, כדי שאנשים לא יעברו על החוק. ויש חוקים שונים במדינות שונות: מה שמותר בארה"ב למשל, עשוי להיות אסור בישראל, ובגרמניה אולי יש עליו מגבלות. לאחרונה, למשל, נחשפנו לעובדה שפייסבוק הסתירה מגולשים ישראלים תוכן שעסק בהכחשת שואה ברשת החברתית, בגלל חוקים מקומיים.
ואם הסיבוך הזה לא מספיק, פייסבוק מנסה לשמור על רגשות של כולם, כך שאף אחד לא ייפגע. אם קשה להתמודד עם חוקים של מאות מדינות (שבתוכן גם לא תמיד החוקים אחידים), אי אפשר בכלל להתמודד עם רגשות של יותר ממיליארד איש. תמיד מישהו יפגע. או שמאה אלף יפגעו.
אם מישהו יפגע מתמונות הנקה, פייסבוק תאסור עליהן. אבל אז המניקות נפגעות - ואז פייסבוק משנה את המדיניות. אם מישהו מדווח על דראג-קווינס, פייסבוק תחסום להן את הפרופיל, אבל אז תתחרט ותשנה את המדיניות שלה.
מצד שני, עמודי שנאה לא יימחקו. כך למשל קרה בצוק איתן - עמודי שנאה לישראל נשארו למרות תלונות של גולשים ישראלים. פייסבוק מנסה להסביר שלא כל מה שפוגעני הוא אסור. אז הנה ההזדמנות של מארק להסביר מה בדיוק מותר ומה אסור, איך קובעים את זה, ומי שם את פייסבוק לקבוע את זה.
2. למה אני לא יכול לבחור מה אני רואה בפיד?
הפיד עשוי מאלגוריתם מסתורי. וזה בסדר. בדיוק כמו שאנחנו לא יודעים בדיוק איך גוגל מוצאת בדיוק את מה שאני צריך, כך פייסבוק יודעת (או חושבת שיודעת) מה בדיוק אני רוצה לקרוא מהחברים שלי. זה אחד הסודות המסחריים שלה שהופך אותה לייחודית. אלא שכאשר חוקרים את זה, מגלים שאפשר לקבל למשל לייקים לעמוד חסר משמעות, למרות שפייסבוק מנסה למנוע את זה. אז אולי האלגוריתם לא מושלם.
כך או כך, לפעמים פייסבוק גורמת לנו לפספס סיפורים, ולחברים שלנו לפספס סיפורים שלנו. למה אי אפשר לבחור מה מוצא חן בעיני ומה לא כדי לקבל פיד עדכני? אפשר להגיד לפייסבוק על סיפור מסוים שלא רוצים לראות אותו, אבל תהליך הלמידה הזה לא באמת משפר את הפיד.
3. למה אי אפשר לחפש בפיד, ולמה אי אפשר לחזור למקום שבו הפסקנו לקרוא?
בפייסבוק אי אפשר לחפש סטטוס שכתבנו או שמישהו אחר כתב. באפליקציה לפעמים הפיד בורח או קופץ ואי אפשר לחזור למקום שבו עצרנו ותיבת ה-Other לא עקבית.
יש עוד שלל תלונות ובאגים שהתלוננו עליהם, וחלקם אכן תוקן. אבל כאחת מהאפליקציות הפופולריות, שאנחנו ניגשים אליה מספר פעמים ביום, עדיין יש הרבה מה לתקן.
4. למה הצעירים עוזבים אתכם?
יותר ממילארד גולשים זה נהדר. והרשת החברתית Ello, למרות ההייפ סביבה, לא תזיז את פייסבוק מהמקום הראשון. כנראה בשנים הקרובות אף אפליקציה או רשת לא תזיז את פייסבוק שממשיכה להיות יציבה ומצליחה.
מצד שני, זוכרים את ICQ, פרנדסטר, מייספייס ועוד רבות וטובות? מתישהו העולם יתקדם, ימצא רשת חברתית טובה יותר, ישנה את הקונספט של רשת חברתית, ימאס לאנשים מהרעיון הזה, או שתתתרחש פדיחה טכנולוגית שאי אפשר יהיה לתקן. הכל יכול לקרות. בינתיים, סדק אחד בוול של פייסבוק הוא עזיבה של בני נוער. אם פייסבוק לא תמצא דרך לתקן את זה, הסדק הקטן הזה עשוי להפוך לשבר רציני.