רבנים במקווה זה לא צנוע
נוכחותם של גברים בתוך בית הטבילה איננה מובנת, גם אם מדובר במלאכי אלוקים. האם ראיית אישה טובלת, צנועה יותר משמיעת אישה שרה? אני יודעת שיבוא יום, ובו יטבילו נשים את הנשים המתגיירות
חשיפת השערורייה של הרב שצילם מתגיירות בהיותן במקווה, הציפה מחדש את הדיון בדבר עירוב המינים במצבים אינטימיים שהצנעה יפה להם. כאשר מוסיפים למשוואה את יחסי המרות ומצב הנחיתות הבסיסי שבו נמצא הטובלת, אף מבלי לקחת בחשבון את ההיבט המגדרי, עולה חשש ממשי לניצול - גם מיני.
<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בעבר פנו נשים כגברים לקבלת טיפול רפואי אצל רופא ממין זכר בלבד. זה היה מובן מאליו, משום שלא הייתה אלטרנטיבה. כך היה גם ביתר התחומים, ואף בזה ההלכתי, ומילים כגון "מבוכה", "השפלה", או "בושה" לא היו רלוונטיות.
עוד דעות בערוץ היהדות :
- השתיקה הסלקטיבית של האימאמים/ הרב יואל בן-נון
- אני ויויאן אמסלם/ שרי דויד דיסקינד
- באין גואל: הבור האפל של הנשים השבויות/
שרה איינפלד
עם פתיחת העולם האקדמי לנשים, הבחירה ברופא כבר איננה ברירת המחדל. ישאל השואל, ובצדק: האיש אחד יחטא, ועל כל העדה תקצוף? האם דורות של רבנים יראי אלוקים ואוהבי ה' יוכפשו בשל פושע אחד?
ובכן, לא זו הנקודה. הסיטואציה הבסיסית היא הבעייתית, וחלילה לנו להטיל חשד ברבנים הנאמנים לבוראם ולמצפונם. רבים הפוסקים העוסקים בנושאים אינטימיים, המעידים כי בהיותם טרודים במלאכתם - לא האדם הפרטי עמד לנגד עיניהם, כי אם ההלכה בלבד, ויש אמת בדברים. אחרים טוענים, כי נורמות הצניעות והמוסר המקובלות בעולם הרחב רחוקות שנות-אור מאלו של העולם הדתי, ולכן אין לייחס פגיעות ורגישות יתר למתגיירות הנרגשות מעצם מעמד כניסתן לעם ישראל.
יום יבוא ונשים יטבילו נשים
ועדיין, נוכחותם של גברים בתוך בית הטבילה איננה מובנת, גם אם מדובר במלאכי אלוקים,
ולו משום לזות שפתיים. ומה אומרת על כך ההלכה? מתברר כי אין מדובר בהמצאה מודרנית-פמיניסטית, והשאלות הללו נשאלו בעבר הן ביחס לנחיצותם של דיינים באקט הטבילה (המנותק מתהליך קבלת המצוות), והן ביחס לכבוד הרבנים ולביזיון הכרוך בדבר (האם ראיית אישה טובלת צנועה יותר משמיעת אישה שרה?)
בכל אופן, בימינו נוכחת גם בלנית המדווחת לדיינים על הטבילה, ומצד שני, טבילה בחלוק איננה אופציה עבור נשים (יהודיות), שאינן חפצות לטבול בנוכחות בלנית. כיצד זה נאחז החבל בשני קצותיו?
אפשרות הטבילה לגיור בנוכחות אישה, עלתה בעבר על ידי הפוסקים, ואף בגמרא מוזכרת האופציה של החשבת טבילתה של גיורת לנידתה ללא ליוויו של גבר, כמובן, כטבילה לגיור (כל הנושא נדון בהרחבה במאמר "והאישה מטבלת את האישה" של הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי, ראש בית המדרש "מורשה"). לפני כשנה נפתחה לראשונה בהיסטוריה תוכנית ללימודי דיינות לנשים במדרשת לינדנבאום, וזכיתי להימנות עם קבוצה זו. אינני יודעת מה נכון לעשות כרגע, אך אני יודעת שיבוא יום, ובו יטבילו נשים את הנשים.
הדיון ההלכתי והעקרוני עמוק, וכולל ענייני השקפה ומחלוקות אידיאולוגיות שמעבר לפסק כזה או אחר. חשוב שנזכור, כי את מחירו של כל שינוי, כמו גם מחיר המצב הנוכחי, תשלם בסופו של דבר המתגיירת, שהיא החוליה החלשה. המקרה האחרון מלמד כי ראוי לדון בנושא על צדדיו השונים בכובד ראש, וללא נפנוף בסיסמאות.
- הכותבת היא מוסמכת לפסיקת הלכה מהמכון למנהיגות הלכתית ע"ש סוזי ברדפילד במדרשת לינדנבאום מבית "אור תורה סטון", ומכותבות השו"ת "מה שאלתיך אסתר, ותעש". ברטוב לומדת כעת במכון בתוכנית בת 10 שנים לדיינות בענייני גיור וגירושין