שתף קטע נבחר
 

רכבת ישראל: הרכבות מושבתות, העיצומים מחריפים

הרכבת בין תל אביב לירושלים שוב נתקעה, נוסעים עברו לאוטובוסים אך לחלקם לא היה מקום. מקורות ברכבת: יש יותר מדי תקלות. במקביל מחריף ועד עובדי הרכבת את העיצומים

בעיות התחזוקה ברכבת ישראל אינן פוסקות. בימים האחרונים מחריפה בעיית מערכי הרכבת בין המרכז לירושלים, וגם היום (ב') נאלצים נוסעים בקו החשוב לעבור לאוטובוסים שייקחו אותם ליעדם, לאחר שהתגלתה בעיה במערכת הבלימה של הרכבת בדרכה מירושלים לתל אביב. ברכבת אומרים כי 120 נוסעים עברו למספר אוטובוסים שהמתינו להם, אך לכמה עשרות נוסעים לא היה מקום. אוטובוסים נוספים שהוזנקו למקום לא הגיעו בזמן, והנוסעים נאלצו לנסוע במוניות. גורמים ברכבת ישראל: יש בעיית טיפול בתקלות במערכי הרכבות, ורק אחוז קטן מהמערכים הקיימים עדיין עובד כשורה. במקביל הודיע היום ועד עובדי הרכבת כי הוא מחריף את העיצומים, משבית את סקטור הפקידים ומשגיחי הבטיחות, ומונע שירות לקבלנים חיצוניים.

 

  • עובדי הרכבת מחריפים עיצומים - לא יבדקו כרטיסים

 

מה קורה עם תחזוקת הקרונות? (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
מה קורה עם תחזוקת הקרונות?(צילום: אלכס קולומויסקי)

 

גורמים שונים ברכבת, החל בבכירים בהנהלה וכלה בנהגי קטרים ואנשי תחזוקה, מודים זה זמן מה כי מערכי ה-ic3 הפועלים על הקו בין תל אביב לירושלים, מתקשים לעמוד במשימה. על בעיות התשתית שהובילו לצורך לוותר על שימוש רכבות אחרות בקו זה, נכתב בעבר כבר פעמים רבות, אלא שאיש לא צפה את חומרת הבעיות העולות כיום. המערכים שהפגינו גם בעבר שרידות נמוכה יחסית, הופכים ללא שמישים בקצב מהיר, ולטענת מקורבים לנושא, למעלה מ-50% מהמערכים הרלוונטיים כבר אינם בשימוש זמן רב עקב בעיות תחזוקה קשות.

 

באופן טבעי, האצבע המאשימה מופנית כלפי החברה המתחזקת, אלסטום. בחברה עצמה אמרו היום ל-ynet כי "אלסטום פועלת עפ"י חוזה בתיאום מלא עם רכבת ישראל ובתנאים מורכבים, תוך השקעת מאמצים ומשאבים להבטחת רמת התחזוקה ובטיחות הרכבות ברמה הגבוהה ביותר, תחת סטנדרטים בינ"ל מחמירים הנהוגים כיום בענף הרכבתי, כפי שהיא עושה מזה שנים רבות בעשרות אתרים ברחבי העולם".

 

כך או אחרת, כמות הבעיות וחומרתן נראית כגדלה מדי יום. ברכבת שיצאה הבוקר מירושלים התגלו בעיות במערכת הבלימה, וחשש לביטחון הנוסעים הביא לעצירתה המלאה בבית שמש, לאחר שנעשו מספר ניסיונות לתיקון חירום בדרך. אלא שגם תקלות שאינן קשורות לבטיחות אלא לתחזוקה שוטפת בסיסית, גרמו כבר לעצירות בלתי מתוכננות והשבתה מלאה של הקו למשך זמן רב. למשל חוסר בדלק. גורמים ברכבת טוענים כי גם לכך אחראית התחזוקה הלקויה, המקבלת לעיתים ביטוי במחסור בזמן. "הצורך להשמיש רכבות במהירות, והעובדה שיש להשתמש באותו מערך שוב ושוב מבלי לבדוק ולתחזק אותו כראוי עקב מחסור בקרונות, גורמים לתקלות מביכות כאלה", אומרים שם.

 

כדאי להזכיר כי התקלה הטכנית לא הייתה היחידה שפגעה בציבור הנוסעים הבוקר מעיר הבירה לשפלה. לאחר שעצרה הרכבת הוזמנו מספר אוטובוסים כדי לקחת את 120 הנוסעים שעל הרכבת, אלא שמסתבר כי לא לכל הנוסעים היה מקום. אוטובוסים נוספים שהוזמנו בוששו להגיע, ולכן נאלצה הרכבת להזמין מוניות במקום. בסך הכל עוכבו הנוסעים זמן רב, שאף הוא יכול היה להיחסך עם התארגנות ראויה. גורמים בהנהלת רכבת ישראל אמרו היום ל-ynet כי "סוגיית התקלות במערכי הרכבות לירושלים וממנה נמצאת בטיפול יסודי וצופים שתוצאותיו יורגשו בקרוב.

 

וכאילו התקלות במערכי הרכבות אינן מספיקות, הודיע הבוקר ועד עובדי הרכבת על החרפת העיצומים בהם פתח. החל מהבוקר לא יורשו פקידי ופקידות הרכבת לעבוד, משגיחי הבטיחות ישבתו מעבודתם, קבלנים חיצוניים העוסקים בתשתית ופיתוח לא יקבלו כל סיוע, וכל זאת בנוסף לאי בדיקת כרטיסי נסיעה והשבתת בית הספר למקצועות הרכבת שכבר הוכרזו ובוצעו. בוועד העובדים אומרים כי בדעתם להמשיך ולהחריף את העיצומים עוד ועוד, עד להשגת הסכמה עם הנהלת הרכבת.

 

ניקה שימחוביץ', יו"ר ועד עובדי הרכבת, אמר אתמול כי "הממונה על השכר והנהלת הרכבת עשו יד אחת במטרה לשבור את העובדים ולהפריט את הרכבת. לא ייתכן שעל ניהול כושל של הנהלת הרכבת ועל הפרטה פרועה - עובדים ישלמו מחיר. אנחנו נמשיך בעיצומים עד שההנהלה והממונה יתעשתו ויבינו שהצעדים חד צדדיים הם לא ישיגו דבר".

 

ברכבת ישראל אמרו בתגובה כי השביתה גורמת ל"פגיעה כלכלית לעובדי הרכבת שאינם מבצעים את עבודתם, בשל הוראות הועד". עוד אמרו כי ועד עובדי הרכבת מוחה על החלטת הממונה על השכר, אשר התייחס לשימוש העובדים במוניות בנוסף לקבלת הוצאות רכב, בניגוד להסכם עבודה שנחתם ב-1994. "ההוצאה למוניות עולה לרכבת ישראל כ- 16-24 מיליון שקלים בשנה או כ-100 אלף שקלים ביום. הנהלת רכבת ישראל החלה בטיפול בנושא זה לפני למעלה משנה, אולם בעקבות התנגדותו של ועד העובדים, הובא הדבר לפתחו של בית הדין לעבודה"

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי
רכבת ישראל
צילום: אלכס קולומויסקי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים