שתף קטע נבחר

קשר ישיר בין הדוקר בת"א לסרטוני דאעש

דאעש הכניסה את המזה"ת ואת העולם המוסלמי כולו לאמוק דתי אלים, שנותן אותותיו לא רק בהר הבית, אלא בכל מקום על פני הגלובוס שבו יש מוסלמים. הנחמה שאפשר למצוא טמונה דווקא בלקח שלמדו כוחות הביטחון עד כה

האינתיפאדה השלישית צוברת תאוצה, והיא גם מתנהלת במסלול המוכר: ירושלים, המגזר הערבי וישראל, יהודה ושומרון ועכשיו גם תל אביב. התבערה עוברת ממקום למקום וכל מוקד תבערה מזין ומלבה את המוקדים האחרים. כך היה באינתיפאדה הראשונה, אינתיפאדת האבנים; וכך גם באינתיפאדה השנייה, אינתיפאדת המתאבדים.

 

אבל בכל זאת ישנם הבדלים. האינתיפאדות הראשונה והשנייה פרצו כמעט בהתלקחות גדולה אחת, למן הרגע הראשון, בגלל אירוע אחד. האינתיפאדה השלישית פרצה למעשה במרס השנה והסלימה עד שהגיעה למצב כיום, שבו היא למעשה מתנהלת במלוא עוזה בירושלים, במגזר הערבי בישראל ובמידה פחותה יותר בגדה המערבית.

המחבל משכם, נור א-דין אבו חאשיה (18). על השלט כתוב: "אנחנו עם שיש לו תשוקה למוות כמו שאויבינו חושקים בחיים" ()
המחבל משכם, נור א-דין אבו חאשיה (18). על השלט כתוב: "אנחנו עם שיש לו תשוקה למוות כמו שאויבינו חושקים בחיים"


זירת הפיגוע בתל אביב (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
זירת הפיגוע בתל אביב(צילום: מוטי קמחי)
 

הסיבה שהאירועים ביהודה ושומרון הם החמורים-פחות לעת עתה, נובעת לדברי גורמי ביטחון מן העובדה שאבו מאזן דואג לכך שכוחות הביטחון שלו ימנעו התלקחויות גדולות. זה פוגם בתדמית שהוא מציג כלפי העולם וזה יכול לחבל בהישגים המדיניים שהוא שואף להם, כמו החלטת מועצת הביטחון שתכיר במדינת פלסטין בגבולות 67'. לכן פועלים מנגנוני הביטחון הפלסטיניים בצורה די נחושה כדי למנוע התפרעויות המונים ושימוש בנשק חם ביהודה ושומרון, אבל יידוי אבנים ובקבוקי תבערה והשלכת מטענים מתקיימים ומתגברים. השאלה כרגע היא כמה זמן יוכל אבו מאזן "לכבוש" את האינתיפאדה השלישית בגדה לעומת ההשראה המתירנית שהוא נותן להתפרעויות בירושלים.

 

סיבה נוספת שביהודה ושומרון האירועים עדיין לא יצאו משליטה היא העובדה שחמאס או ארגון פלסטיני אחר אינו יכול לפתח פעילות בירושלים ובגדה. זאת מסיבה פשוטה: הארגונים האיסלאמיסטיים רוסקו בשנה האחרונה בעקבות חטיפת שלושת הנערים מגוש עציון ורציחתם. ישראל כבר אינה נמצאת ברצועת עזה, כך שחמאס יכול להסית אך לא לייצר חגורות נפץ ולגייס מחבלים מתאבדים. זה נכון בינתיים אבל יכול להיות שבהמשך נראה גם תופעה של מאבק מזוין ומאורגן נגדנו במסגרת האינתיפאדה השלישית.

 

פיגוע הדקירה היום בתל אביב הוא המשך טבעי להסלמה המתמשכת באירועי האינתיפאדה השלישית. ההסלמה הזאת נובעת בעיקר מהתלהטות יצרים דתית, ממקרי הרג של יהודים וערבים, מהקלות הבלתי נסבלת שבה שוהים בלתי חוקיים נכנסים לישראל ומפרובוקציות מלהיטות יצרים מצד פוליטיקאים יהודים, פלסטינים וערבים ישראלים. במיוחד כדאי לשים לב לרקע הדתי של ההתפרעויות בירושלים, בשטחים הפלסטיניים ובקרב ערביי ישראל.

  

אמוק דתי אלים

הסיבה היא דאעש - שהכניסה לא רק את המזרח התיכון אלא את העולם המוסלמי כולו לאמוק דתי אלים, לא מאורגן אבל קטלני, שנותן את אותותיו לא רק בהר הבית, אלא גם בקנדה, בבריסל ובגרמניה. אין מקום על פני הגלובוס שבו יש מוסלמים שכרגע אינו נמצא בסערת רגשות דתיים, על אחת כמה וכמה אצלנו. יש קשר ישיר בין הדוקר בתחנת הרכבת בתל אביב לבין סרטוני עריפת הראשים של דאעש.

 

אולם במקרה שלנו, הסיבות הפוליטיות והלאומניות המקומיות מתלכדות עם ה"אסלמה" הגלובלית, השילוב בין האיסלאם להסלמה.

כפר כנא. הרוג פלסטיני מלהיט את היצרים (צילום: חסן שעלאן) (צילום: חסן שעלאן)
כפר כנא. הרוג פלסטיני מלהיט את היצרים(צילום: חסן שעלאן)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)
 

אפשר להתנחם בעובדה אחת: בניגוד לפוליטיקאים הלאומניים והדתיים משני הצדדים, המלבים את היצרים ותורמים תרומה נכבדת לאלימות, כוחות הביטחון של ישראל דווקא למדו את לקחי האינתיפאדות הקודמות. המשטרה מזרימה כוחות ניכרים גם לירושלים וגם למוקדי המגזר הערבי וצה"ל עושה מה שצריך ביהודה ושומרון. אבל השמיכה קצרה, השוטרים לא יכולים להיות נוכחים בכל מקום, וגם אם יפעילו יד קשה מדי הם עלולים רק ללבות את התבערה - כמו שקרה באינתיפאדה הראשונה והשנייה - במקום לכבותה.

 

כל הרוג פלסטיני מנוצל ומלהיט את היצרים, בעיקר אם נסיבות הריגתו אינן ברורות לגמרי או שהערבים רואים בו קורבן של התנכלות מכוונת של כוחות הביטחון הישראליים. לצערנו, רק אם מחבל נהרג אחרי שהרג כמה יהודים, חיסולו מתקבל כמובן מאליו ברחוב הערבי. אז מעניקים לו מיד תואר שהיד והופכים אותו לסמל ולשמן למדורה. כך האינתיפאדה השלישית של הפלסטינים בירושלים ומשני עברי הקו הירוק מסלימה והולכת.

 

כדי לעצור אותה חשובה ראשית ערנות הציבור, שהוכיחה את עצמה כאמצעי מונע יעיל באינתיפאדות הקודמות. מעבר לכך, צריך להכיר בעובדה שמדובר בתופעה כלל-פלסטינית ששואבת את השראתה מההתלהטות הדתית-איסלאמית הכללית המתחוללת במזרח התיכון ובעצם בחלקים נרחבים מהגלובוס.

 

אמצעי נוסף להתמודדות הוא הצפת רחובות ישראל כולל ירושלים וגם הגדה המערבית בנוכחות של כוחות ביטחון. אם יש צורך לשם כך להכניס סיורים של צה"ל לשטח ישראל, המצב מצדיק זאת כמו בימי האינתיפאדות. המשטרה לבדה אינה יכולה לעשות את העבודה וצריך להכיר בכך. אחרי שיירגעו מעט הרוחות אולי אפשר יהיה להוציא את הצבא.

 

כמו כן נדרשות פקודות מחמירות של פתיחה באש לחיילי צה"ל ולמשטרה, שיגבילו את השימוש בנשק חם רק למקרים שבהם נשקפת סכנת חיים ברורה ומוחשית. צריך גם לדאוג שאנשי כוחות הביטחון יסתובבו ויפעלו בצוותים של לפחות חמישה-שישה אנשים, כדי למנוע מצב שבו נשקפת סכנת חיים וכוח שנקלע למצוקה, למשל ביהודה ושומרון או במגזר הערבי.

 

פרט לכך, יש לחסום ולנקוט בכל האמצעים שננקטו באינתיפאדה השנייה כדי למנועת כניסת שוהים בלתי חוקיים לישראל, ובכלל זאת הידוק הבדיקות במעברים.

 

אמצעי נוסף - להורות לפוליטיקאים להפסיק את ההסתה ולנקוט נגדם את כל האמצעים הדרושים כדי לאכוף ריסון. כל אלו אם יינקטו במקביל, בעת ובעונה אחת, יכולים להביא להרגעת הרוחות ואפילו אם לא יביאו לרגיעה מוחלטת, ימנעו את אותם "פיגועי אווירה" שנובעים מהסתה וממניעים דתיים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
זירת הפיגוע בתל אביב
צילום: מוטי קמחי
מומלצים