סקודה סופרב במבחן דרכים: נעליים גדולות
הסופרב של סקודה כבר לא צעירה, ולמעשה עומדת בפני החלפה מלאה בשנה הבאה. ובכל זאת, היא מצליחה להיות תחרותית גם בערוב ימיה, באחת הקטגוריות היותר קשוחות של שוק הרכב
- שנת השקה: 2008 (מתיחת פנים ב-2013)
- קטגוריה: משפחתיות גדולות
- מתחרות עיקריות: אופל אינסיגניה, יונדאי i40, מאזדה 6, סובארו לגאסי, סיטרואן C5, פורד מונדיאו
- מחיר התחלתי: 177.5 אלף שקל
- מחיר לרכב המבחן: 194.5 אלף שקל
- גלריית התמונות המלאה של סקודה סופרב
1. תא נוסעים ותפעול
שילוב גוונים נאה ועיצוב סולידי מקנים לסופרב תחושה מהודרת, כמעט יוקרתית. מבט (ומגע) מדוקדק יותר, חושפים את גילה של המכונית ואת ייעודה האמיתי. איכות החומרים בתא אינה מהטובות, עם יותר מדי חלקים קשים ולא נעימים במיוחד למגע. איכות ההרכבה אינה מצטיינת אמנם, אך מספקת. דברים דומים ניתן לומר על הנדסת האנוש - נוחות התפעול - ובפרט בהקשר למערכת המולטימדיה.
למרות שהסופרב נראית כבעלת מידות יוצאות דופן, המרווח בתא הנוסעים אינו מרשים דווקא. מלפנים ובצד הנהג, מרווח רגל-ימין אינו מספק וגם מרווח הכתפיים בינוני. מאחור מציעה הסופרב מרווח ברכיים ורגליים מרשים, אך נוסע שלישי יחשוף ממד רוחב צנוע יחסית. תא המטען גדול ומרשים במיוחד, אך חלקו התחתון של פתח ההטענה אינו נוח במיוחד.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
כיול המתלים של הסופרב נוקשה יחסית - ומתבלט ככזה בפרט מחוץ לעיר וליושבים מאחור, שם הנוקשות פוגעת משמעותית בנוחות בנסיעות ארוכות. שיכוך מהמורות בתוך העיר משכנע יותר, אך גם כאן הכיול נוקשה יחסית. המושבים נוקשים ושטוחים יחסית, ובסך הכל מדובר בחבילת נוחות בינונית בלבד.
נוחות הנהיגה העירונית טובה בסך הכל, עם כושר תמרון טוב והיגוי בעל דיוק ומשקל מספקים במהירויות זחילה-חנייה. הראות החוצה אף היא מספקת. בידוד הרעשים טוב, עם רמות נמוכות של רעשי רוח, צמיגים ומנוע.
3. מנוע ותיבת הילוכים
הסופרב התייצבה למבחן עם המנוע הבסיסי - יחידת טורבו-בנזין בנפח 1.8 ליטר עם 160 כ"ס. היא משודכת לתיבת שבעה הילוכים רובוטית כפולת-מצמד ומעבירה את הכוח לגלגלים הקדמיים. המנוע מרשים רוב הזמן: הוא גמיש, עם אספקת כוח טובה כבר מסל"ד נמוך ופעולה מעודנת ושקטה, גם אם אינו חזק כמו מנועי חלק מהמתחרות. תצרוכת הדלק במסלול המבחן עמדה על 8.5 ק"מ לליטר, 40% פחות מנתון היצרנית (14.3 ק"מ לליטר בממוצע).
תיבת ההילוכים אף היא מרשימה, עם העברות מהירות וחלקות, אך בנהיגה עירונית ופקקים כבדים ובמהירויות זחילה, אינה חלקה מספיק - לעיתים העברת הילוך מלווה בנקישה או רעידה (רעידות קלות הופיעו גם בזחילה בתחילת נסיעה).
4. התנהגות ואבזור בטיחות
היכולת הדינמית של הסופרב טובה. למכונית רמה גבוהה של אחיזת כביש, התנהגות צפויה וזוויות גלגול נמוכות יחסית. למרות היגוי רגיש במהירות שיוט, המצריך תיקוני הגה קלים בקו ישר, הנהג נהנה מתחושה כללית של בטחון. כושר הבלימה - הן מבחינת עוצמה והיציבות בבלימה והן מבחינת תחושת בלימה, היה טוב.
הסופרב משווקת עם תשע כריות אוויר - אחת לברכי הנהג, שתיים קדמיות, שתי כריות וילון להגנה על ראש היושבים מלפנים ומאחור וכרית צד לנהג ולשלושה נוסעים. במבחן הבטיחות של Euro NCAP שנערך בשנת 2009 זכתה המכונית לציון חמישה כוכבים מרבי.
5. אבזור ומחיר
הגרסה אותה בחנו, עם מנוע 1.8 ורמת אבזור "אלגנס", עולה 194.5 אלף שקל. תמורתם תקבלו חישוקי "17 קלים, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים ליושבים מאחור, בקרת שיוט, חיישני חנייה היקפיים, מערכת שמע עם מסך מגע, ריפודי עור משולב ומושבים קדמיים חשמליים. אבזור מכובד בסך הכל, אך חלק מהמתחרות מציעות חבילות אבזור עשירות יותר - במחיר נמוך מהסופרב.
ציון כולל וסיכום
+ מרווח ברכיים מאחור, בידוד רעשים, עידון, מראה יוקרתי
- נוחות נסיעה, איכות חומרים, מחיר, תצרוכת דלק
ולבסוף: סקודה סופרב לא הייתה עם השקתה הטובה בקטגוריה, ושש שנים ומתיחת פנים אחת מאוחר יותר היא לבטח אינה כזו. היא יכולה הייתה אמנם להתמודד בכבוד על תואר "הרכישה הכדאית", אך תג המחיר שהוצמד לה בארץ מונע זאת ממנה. עם זאת, ובקטגוריה הולכת ונעלמת, הסופרב - שתוחלף כאמור ב-2015 - בהחלט ראויה לבדיקה, ובפירוש משאירה למחליפתה נעליים גדולות למלא. היא מעניקה לנוסעיה תחושה מהודרת עם מרווח ברכיים מרשים מאחור, יחידת כוח טובה ועיצוב אלגנטי. עם שיפור קל בלבד, המחליפה עשוייה להיות משפחתית גדולה מובילה.
מנוע | ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 1,798 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 160 כ"ס ב-4,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 25.4 קג"מ ב-1,500 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / רובוטית מצמד כפול, שבעה הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | ארבע דלתות, סדאן / חמישה |
אורך | 483 ס"מ |
רוחב | 182 ס"מ |
גובה | 146 ס"מ |
בסיס גלגלים | 276 ס"מ |
משקל | 1,508 ק"ג |
נפח תא מטען | 565 ליטר |
100-0 קמ"ש | 8.4 שניות |
מהירות מרבית | 222 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 14.3 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (ממוצע מבחן) | 8.5 ק"מ לליטר |
פליטת פחמן דו-חמצני | 162 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 11 |
מחיר לגרסה שנבחנה | 194,500 שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 9 (2 קדמיות, 4 צדיות, 2 וילונות, 1 ברכי נהג) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | 5 כוכבים לפי Euro NCAP |