נשים בשחור: אקדח, חרב וחליפת עור צמודה
קטניס אברדין בגילומה של ג'ניפר לורנס מהווה קול חדש של פמיניזם רענן, כוחני, לא מתנצל ולא מנוצל. אבל איך זה שהדמות הראשית ב"משחקי הרעב" נראית כמו כל גיבורות האקשן העכשוויות - בחליפה שחורה נטולת מחשוף, אך הדוקה מאוד. התלבושת האחידה והחונקת של הנשים החזקות של הוליווד
נשים חזקות - יש כנראה פחות מדי כאלה בעולמנו. אולם בעולם טוב יותר, במציאות האלטרנטיבית שמאפשר לנו הקולנוע, צצו לאורך השנים לא מעט דמויות של נשים שיודעות ליזום, לעשות שימוש בעוצמה הגלומה בתוכן, להשתמש באלימות כדי להדוף זכרים חורשי רעה. לפעמים אפילו לנקום. הן לא נכנעות מול הגברים שמתיימרים לשלוט בהן, ויודעות לתמרן אותם באמצעות פיקחותן הרבה והאינטואיציה הנשית הבריאה.
גיבורות שכאלה היו לנו לאורך השנים מכל הסוגים: מג'ודי פוסטר כקלריס הבלשית בבלייזר מ"שתיקת הכבשים" לפרנסיס מקדורמנד כשוטרת גונדרסון מ"פארגו"; מדמי מור קצוצת השיער במדי המארינס ב"ג'יי.איי. ג'יין" לקריסטן סטיוארט כסוהרת בגוונטנאמו ביי ב"Camp X-Ray"; מפאם גריר והמחשוף ב"ג'קי בראון" לגרייס ג'ונס המחוספסת עם המוהוק מג'יימס בונד; מהנשים השופעות בסרטי ראס מאייר לסיגורני וויבר כסגן ריפלי עם ובלי חליפת האסטרונאוט ב"נוסע השמיני"; מבריג'יט נילסן שהחטיפה לארנולד שוורצנגר ב"סוניה האדומה" ללינדה המילטון שעשתה זאת כשרה קונור ב"שליחות קטלנית".
מדגם זה מייצג את ארסנל הגיבורות הנשיות של הקולנוע האמריקני על שלל דמויותיו וטיפוסיו: בלונדיוניות או שחרחרות, מלאות או רזות, שופעות שיער או קירחות, סקסיות או קרות. איכשהו הן תמיד אוזרות עוז ועוצמה כדי להיאבק בגברים - אלו הנצלניים שמבקשים להרע להן באופן אישי, או אלו שמייצגים את הממסד הפטריאכלי שמדכא אותן. אבל בשנים האחרונות מתגבשת תופעה חדשה, די מדאיגה. אמנם ההעצמה הנשית המיינסטרימית נמצאת בשיאה, אבל תמיד היא נראית זהה.
מיהי אישה חזקה על פי הקולנוע האמריקני הפופולארי? צעירה רזה, עקשנית, טובת מראה וחסודה לכאורה - בחליפת לייטקס הדוקה. הוליווד ייצרה אריזה תקנית לגיבורות האקשן שלה: המחשופים נעלמו, והשחקניות נאטמו מכל הכיוונים בפלסטיק או בעור לא שלהן. מצד שני, גם לא תראו אותן בפעולה עם מעיל, שכפ"צ או סתם טי-שירט. כנראה שזה לא נשי מספיק. הרי למה להם ללהק כוכבת דקיקה אם אי אפשר להדגים את חיטוביה - ולו ברמיזה. משטרת האופנה של גיבורות העל מחדדת את הגבולות ומציבה תמרור: פמיניזם אקטיבי-מיינסטרימי לפנייך!
הדוגמה האקטואלית ביותר היא ג'ניפר לורנס. אותה הוליווד שהתכנסה מאחוריה כשתמונות העירום שלה דלפו לרשת, וגוננה עליה על הפלישה לפרטיותה, סוגדת לה כשהיא מופיעה בחליפה צמודה וחץ וקשת בדמותה של קטניס אברדין ב"משחקי הרעב". הנערה הלוחמת שהסופרת סוזן קולינס עיצבה על הנייר, התגשמה על המסך כסמל פמיניסטי, ובחלק הראשון של "משחקי הרעב - עורבני חקיין" היא אף מניעה מהפכה. היא עושה זאת כפרזנטורית של המרד. ככזו תופרים לה חליפה מיוחדת על פי מידותיה, אולי קצת קטנה מהן. לשדה הקרב היא יוצאת בחליפה שחורה צמודה ושתי צמות.
אלא שבכל הנוגע לקריאת תגר על הקונבנציות של הקולנוע האמריקני, קטניס אינה מביאה בשורות גדולות. בניגוד למשל לדמות החריגה של מיסטיק, הפריקית כחולת העור שמגלמת לורנס בת ה-24 ב"אקס-מן", קטניס נענית לחלוטין למודל של הפמיניזם ההוליוודי החדש - צעיר, רענן ובעיקר מהוגן. המוטנטית של מארוול יכולה להופיע בשלל צורות ומלבושים ועדיין להישאר בעלת עוצמה ובטוחה בעצמה. גם ג'יי-לו נשארה כזו - בין בתפקיד נערה רדנקית ב"מתחת לעצם" בו לבשה מעילים בלויים, או כבימבו פתיינית ב"חלום אמריקאי". למדנו כבר, אל תסתכלו בקנקן אלא במה שבתוכו.
אפשר להגיד את זה גם על קטניס, אלא שהקנקן החדש שלה - "חליפת העורבני החקיין" - נראה כמו המון קנקנים עדכניים אחרים, שאמורים לסמן לנו איך עוצמה נשית אמורה להיראות, ולחנוט אותה. חליפות צמודות אינן חושפות הרבה, הן משאירות את הגוף שמאחוריהן לדמיון של הצופים, שאמורים להשאיר גם קצת מקום בראש למסרים החתרניים. האם מדובר אכן בסמל פמיניסטי חדש, או מודל נשי מוגדר ותחום? אתם תחליטו בעצמכם. בכל מקרה, קטניס היא לגמרי לא היחידה.
וונדר וומן מי ימצא?
זוכרים את וונדר-וומן של לינדה קרטר מסדרת הטלוויזיה הפופולרית מהסבנטיז? ובכן, תשכחו מזה. זאק סניידר, שאיתגר את תפיסתנו בנוגע לגיבורות-על בסרטו "סאקר פאנץ'" (2011), ממשיך במגמה עם הליהוק של גל גדות הדקיקה לתפקיד אשת חיל ב"באטמן נגד סופרמן" שלו. הוא עטף אותה בבגדי עור צמודים, שמשרטטים קווי מתאר מצודדים, אך לא מעבר לכך. מחאות המעריצים כבר התחילו, לא עליה פינטזו.
קאט-וומן או חתולת מין
שותפו ליצירה של סניידר, כריסטופר נולאן, זימן לבאטמן עזר כנגדו בדמותה של סלינה קייל - קאט-וומן. מאחורי הדמות האפלה של אשת החתול הסתתרה אן האת'אוויי החסודה שעטתה מסכה וגם חליפה צמודה צמודה שהדגישה את חיטוביה אך כיסתה כל פיסת עור. זוהי דמות שונה בתכלית מזו שעיצב הבמאי הצרפתי פיטוף בהתאם לגופה של האלי ברי ב"קאט-וומן" מ-2004. ברי היתה חשופה יותר, אך גם פראית משוחררת ואנרגטית יותר. גיבורת-על עם ציפורניים, אין מה להגיד. ממש מיאו!
אגב, אם נמשיך לצעוד אחורה, נפגוש את קאט-וומן הקדומה של טים ברטון מהסרט "באטמן חוזר" (1992), כשהיא לבושה בחליפת לייטקס שחורה שעוטפת את מישל פייפר מכף רגל ועד ראש. אבל תסתכלו עליה: לפנינו מלכת סאדו-מאזו מושחתת יותר מאשר גיבורת על מהזן העכשווי.
שתיים אוחזין בציצית
וונדר-וומן וקאט-וומן הן יצירות העולם של DC קומיקס, ומה לגבי הצד הנשי של החברה המתחרה מארוול? גם שם מסתמנת סוג של התכנסות אל דמות גיבורת-העל רבת העוצמה, המסתגרת בתוך עצמה ובגדיה. כך במקרה של נטשה רומנוף, הלא היא האלמנה השחורה בגילומה של סקרלט ג'והנסון. מי שידועה כאישה הסקסית ביותר עלי אדמות, נחנטת בתוך חליפת העור על פי המסורת האופנתית שתיארנו כאן. טוב, בכל זאת הסרטים האלימים הללו אמורים לפנות גם לילדים. ספק אם אלו יכולים לשאת את דמותה של אלקטרה, שהיתה שם לפני עשור עם ג'ניפר גארנר והמחשוף העמוק שלה באדום ובשחור.
מילה כנגד מידה
האבולוציה האופנתית של דמויות האקשן הנשיות מוצגת בפנינו סרט אחר סרט על גבי גופה של מילה יובוביץ' בסדרת סרטי "האויב שבפנים". בסרט הראשון ב-2002 הבמאי פול וו. אנדרסון חשף אותה מול המצלמה כאליס שמתעוררת עירומה לעולם פוסט-אפוקליפטי שבו נשארו הרבה רובים, אבל כנראה מעט בגדים. עם הזמן התווספו לגרדרובה של אליס עוד ועוד בגדים, עד שבסרט החמישי מ-2012 היא נעטפת כל כולה בחליפת שחורה חונקת. יכול להיות שנישואיה לאנדרסון השפיעו?
תלבושת אחידה
קייט בקינסייל מוכרת פחות מיובוביץ', וגם פרנצ'ייז הערפדים שהיא מובילה "עולם האופל" פחות מצליח מפרנצ'ייז הזומבים "האויב שבפנים". אבל לזכותה של השחקנית הבריטית יאמר שהיא שומרת על כושר וגזרה נאה מאז 2003 ועד היום, ומלבישיה שמרו בהתאמה על אחידות ארבעת סרטי הסדרה. סלין, שאותה היא מגלמת, הופיעה מההתחלה כשהיא לובשת חליפת עור שחורה, צמודה ואטומה. בכל זאת, מדובר בערפדה, וצריך לגונן עליה מקרני השמש - ובמקביל למשוך את מבטי הגברים שבקהל.
היי-טק לייטק
תלבושת דומה במיוחד עוטה על עצמה טריניטי בטרילוגיית "המטריקס", הלא היא הלוחמת של המחתרת האנושית. לכאורה חבריה לובשים מדים אחידים בצבע שחור ומשקפיים כהים במיוחד. אלא שאיכשהו קארי אן מוס מצאה את עצמה בסד שחור-מטאלי שמאיים למעוך את גופה, זאת בעוד שעל ניאו (בגילומו של קיאנו ריבס) נתלה חלוק רפוי שהסווה בהמשך גם את החלקים הפחות מחמיאים שלו, ולרשות מורפיוס (לורנס פישברן) ניתן מעיל לכסות איתו את הכרס. נחשו מי מהשלושה נדרש להקפיד על דיאטה לאורך שלושת הסרטים?
קטלנית, בלי שליחות
כמו במקרה של טריניטי הנאבקת במשעבדים הממוחשבים, כך גם במקרה של שרה קונור, המוכרת בעולם של "שליחות קטלנית" כאמא של... מנהיג מרד בני האנוש במכונות. בסרט הראשון מ-1984 שלח ג'יימס קמרון את הטרמינטור שוורצנגר מן העתיד כדי לרדוף את לינדה המילטון, אישה רגילה מן הישוב בלבוש בלוי אופייני לאייטיז. בסרט השני מ-1991 שוורצנגר מגיע לגונן עליה ומוצא אותה כשהיא קשוחה ומחוספסת יותר (מהזן של ריפלי על פי קמרון ב"הנוסע השמיני 2") בגופיה שחושפת זרועות שריריות במיוחד.
בשנה הבאה אנחנו נעשה היכרות מחודשת עם שרה קונור, הפעם כאמיליה קלארק, הלא היא חאליסי הנאווה. בניגוד למלכה הבלונדינית והחשופה מ"משחקי הכס", ב"שליחות קטלנית: ג'נסיס" - הסרט החמישי בסדרה - נראה אותה כשהיא לבושה, מאוד לבושה, עם חליפה שחורה וז'קט תואם ומגונן מעל. בניגוד לדמות המיוסרת שגילמה המילטון בשנות ה-80, קונור של קלארק היא צעירה ויפה, ולמרות כל הכיסויים, נשית, מאוד נשית.
ויש את זה גם במידות לילדים
מי שמביאה את ליין ההלבשה של גיבורות העל, וגיבורות בכלל, לכדי הקצנה מגוחכת - מכוונת - היא קלואי גרייס מורץ בסרט "קיק-אס" מ-2010. האנטומיה של הנינג'ה בת ה-11 עדיין לא התפתחה, אבל החליפה הסגולה הכהה ההדוקה כבר כאן(בצירוף חצאית סקוטית קצרצרה מעליה), מה שאמור להעיד על נשיותה העתידית. לא, מת'יו ווהן לא התכוון ליצור דמות של לוליטה קטלנית. מיניות היא לא הסיפור של היט-גירל, אבל היא כן נמצאת בביקורת החצופה שלו על התופעה. כשהיט-גירל מתבגרת ב"קיק-אס 2" היא מנסה להתאזן עם אפודה וחצאית, וכששאיפת הנקם פורצת שוב, יוצאת גם החליפה מהארון.
פצצת אנרגיה צהובה
קוונטין טרנטינו סוגד לגיבורות הפעולה הנשיות שלו, שמעוצבות בהשראת סרטי אקספלויטיישן. במקרה של גריר ב"ג'קי בראון" וזואי בל ב"חסין מוות" הוא יישר קו עם בי-מוביז מהסבנטיז. עם זאת, ב"קיל ביל" הוא יישר קו בהתאם לקווי המתאר של קימורי גופה של אומה ת'ורמן, וגם עם מה שמצופה מאותן נשים חזקות חדשות. אמנם בנות העוולה נשארות נאמנות לרוח העבר (לוסי לו בחליפת קונג-פו, ודריל האנה בחלוק אחות), אבל "הכלה", גיבורת הסרט - היא מסרסת בעזרת חרבה, ומפתה בעזרת חליפה שעוטפת אותה מכף רגל ועד צוואר. לפחות היא בצבע צהוב - וכמו שראינו קודם, גם זה יוצא דופן.
לארה קרופט: נשיות ארכיאולוגית
חלוצה פורצת דרך בקהילת גיבורות הפעולה היא לארה קרופט, הגרסה הנשית הנחשקת של אינדיאנה ג'ונס ממשחק המחשב "טומב ריידר". אנג'לינה ג'ולי טיפסה איתה על חבלים וסולמות לגבהים חדשים עם בגדיה הצמודים. מדובר אולי במיניות מן הדור הישן, אך זו השתלבה היטב בדמותה העיקשת והעוצמתית של הארכיאולוגית הקופצנית לארה קרופט בשובר הקופות ב-2001. עכשיו, עם היוזמה לאתחול של הדמות, מסקרן לראות אילו שינויים היא תעבור בסרט העתידי - האם תופיע בגופיה ושורטס מאווררים, או תידחס לתוך חליפה אטומה של פוליטיקלי-קורקט.