סטודנטים: פיתחנו אופניים שלעולם לא ייגנבו
צריך להרוס את האופניים כדי לגנוב אותם: פרויקט "ירקה" של שלושה צ'יליאנים ישים סוף לבעיה הכלל-עולמית? צפו ותשפטו בעצמכם
חניה תמיד יש, זיהום אוויר אין, אבל בעיה מרכזית אחת מקשה על חייהם של רוכבי האופניים - הגניבות. יכול להיות ששלושה סטודנטים צ'יליאנים מצאו את הפתרון לאותה בעיה. לדבריהם, הם פיתחו אופניים שלעולם לא ייגנבו. לפרויקט שלהם קוראים "ירקה", וגם אם ייצור המוני עדיין לא החל - הפוטנציאל כבר מרקיע שחקים. צפו והחליטו אם אכן העיצוב שלהם יוביל לשינוי:
"ירקה" הוא האחרון במגמה הולכת וגוברת של אופניים שניתן לנעול אותם באמצעות שימוש בחלקים שלהם עצמם. לפניו היו "סיטילוק" שפותח בבוסטון ומשתמש במושב האוכף שלו כמנעול, ו"דני"
מסיאטל, שננעל בעזרת הכידון המתברג שלו.
אבל המפתחים של "ירקה" לקחו את הרעיון הזה צעד אחד קדימה. אצלם החלק התחתון של האופניים נפתח לשתי זרועות שאחר כך מתחברות למושב - כך שהגנבים יצטרכו להרוס את האופניים כדי לפתוח את המנעול, מה שיהפוך אותם לחסרי ערך.
"אופניים שנגנבים הם כבר לא אופניים"
"לכן המוטו שלנו הוא 'אופניים שנגנבים הם כבר לא אופניים'. מה שיש לנו כאן זה אופניים שבאמת אי אפשר לגנוב", אמר קריסטובל קאבלו, שהגה את העיצוב במהלך שיעור באוניברסיטה עם חברי ילדותו, אנדרס רוי אגרס וחואן חוסה מונסלבה.
בצ'ילה, ובדרום אמריקה כולה, הוספת נתיבים ייעודיים לאופניים והרחבת תוכניות שיתוף אופניים (בדומה לתל-אופן) מעודדים את הציבור לעבור ממכוניות לאופניים - חלופה זולה וידידותית לסביבה. מהנדס הסביבה קריסטובל גלבאן אמר כי מחקר שנערך בשנה שעברה מצא כי "השימוש של הצ'יליאנים באופניים הוכפל בחמש השנים האחרונות".
"הבעיה העיקרית בצ'ילה ובכל מקום אחר היא מעשי השוד, וירקה יכול לפתור זאת", אמר גלבאן, שבעצמו חווה זאת - אופניו נגנבו לאחרונה. טוני הדלנד, אחד המחברים של הספר "ההיסטוריה של עיצוב האופניים", כינה את העיצוב הצ'יליאני "חכם מאוד". לדברי הסופר הבריטי, רוב האמצעים נגד גניבות כוללים דבר מה ששמים בין הגלגלים כדי למנוע מהם להסתובב - אבל גנבים עדיין יכולים לשדוד את האופניים ללא בעיות מיוחדות.
התחליף: לקנות אופניים ישנים, לשים אותם במשרד
"האסטרטגיה הנפוצה בלונדון כיום נגד גניבות היא לקחת את האופניים למשרד איתך", פירט הדלנד את השיטה הלא ממש מתוחכמת. טכניקה אחרת נגד גניבה היא שימוש באופניים שנראים כל כך לא אטרקטיביים, עד שאף אחד לא ירצה לגנוב אותם.
המהנדסים הצ'יליאנים הצעירים אמרו כי הרעיון עלה להם לאחר שאופניו של רוי נגנבו. תחילה הם בנו מודל PVC, ואחר כך עיצבו אב טיפוס. כעת, בזמן שהם מחכים שהפטנט יאושר ועורכים בדיקות נוספות הנוגעות לעמידות של האופניים לניסיונות גניבה, הצוות מתכנן להתחיל בקמפיין גיוס כספים מהציבור. הם גם מחפשים שותף שיכול להשקיע את 300 אלף הדולרים הדרושים להם לפיתוח ראשוני של 1,000 אופניים שיימכרו - וזו לפחות התקווה - עד אמצע השנה הבאה.