אוי לאוזניים: תסירו האוזניות במעבר חציה?
הצעת חוק המבקשת למנוע מהולכי רגל לחצות כביש עם אוזניות באוזניים תיבחן השבוע בכנסת. הכוונה טובה, אבל מומחים ואזרחים תוהים: האם היא בכלל ישימה? "שוטרים לא עוצרים את מי שעובר באור אדום, אז כאן יעירו?"
הצעת החוק המבקשת למנוע שימוש בטלפון נייד ובאוזניות המחוברות למכשיר אלקטרוני בעת חציית כביש מעוררת רגשות מעורבים אצל אזרחים, שתוהים בעיקר כיצד ניתן לאכוף את האיסור. "זה לא ריאלי", אומר עו"ד אלעד שור, מומחה לדיני תעבורה. "מדובר בחדירה לפרטיות". ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה אתמול (א') את היוזמה והיא תובא לקריאה טרומית ביום רביעי במליאת הכנסת.
את ההצעה הגישו ארבעה חברי כנסת: אברהם מיכאלי (ש"ס), חמד עמאר (ישראל ביתנו), יעקב מרגי (ש"ס) וליה שמטוב (ישראל ביתנו). מדובר למעשה בתיקון לחוק לתיקון פקודת התעבורה על איסור שימוש בטלפון נייד או באוזניות במעבר חציה. "מבחינה משפטית עלולות לצוץ בעיות", מזהיר עו"ד שור. "מבחינת אכיפה יש בעיה לאכוף את זה מול ילדים בגיל 12-13 וגם ילדים מעל גיל 13 שעוד אין להם תעודת זהות. תהיה למשטרה בעיה לזהות מי מדובר".
המומחה מציין עוד כי בניגוד לחוק שאוסר על החזקת טלפון נייד בנסיעה, בין אם דיברת בו ואם לאו, במקרה של אוזניות לא ניתן לדעת אם האוזניות היו במצב פעיל בעת החציה. "כיצד מוכיחים אם אדם שמע במכשיר באוזניות או לא שמע? איך תאכוף את הטענה אם הוא אומר שהוא לא שמע", הוא תוהה. "אם האדם עבר במעבר חציה עם אוזניות כנראה שהוא הקשיב למוזיקה, אבל אם תבקש ממנו להוריד אותם זו חדירה לפרטיות ולכן נראה לי שזה לא יעבור. הדרישה עוברת על חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. זה לא ריאלי".
לעומתו, ד"ר משה בקר, מומחה לתחבורה ובטיחות בדרכים, אומר כי מדובר בחוק נכון לישראל שבה יש גידול במספר הולכי הרגל שנהרגו בתאונות דרכים. "כ-40% מכל ההרוגים בתאונות הם הולכי רגל. כמו שלנהגים אסור לדבר ללא דיבורית, כך גם להולך הרגל שנמצא בשלב הכי מסוכן כשהוא חוצה את הכביש וכל הדעת שלו ניתנת למה שהוא שומע, שיחה או צליל", אומר ד"ר בקר. "הוא מנתק את עצמו מהעולם וזו סכנה גדולה מאוד".
לגבי האכיפה טוען ד"ר בקר כי הוא לא צופה שום בעיה. "כל רכב משטרתי סמוי או רגיל יוכל לאכוף את זה. יש עניין אצל ילדים שעוד אין להם תעודת זהות שזה יהיה טיפה יותר בעייתי, אבל אני חושב שהצעת החוק נכונה ושאפילו צריך לעשות מסע הסברה נגד הסכנות הללו", הוא אומר.
המשתמשים חלוקים: לא רק הנהגים אשמים
אז מה חושבים האזרחים? התגובות נעות בין תיאור החוק כנחוץ להקעתו כמיותר, כשיש כאלה שאומרים שהוא בכלל לא ישים. "החוק בעיני הוא מוצדק במידה מסוימת, ולטעמי אפשר יהיה לאכוף אותו. זה חשוב מפני שאדם שמאזין למוזיקה הוא לא ערני ולא רגיש וויזואלית וסביבתית", אומרת שרה מרמת גן. לעומתה, אבישי מתנגד ואומר: "אני חושב שזה מטומטם ויותר בטוח שאין דרך לאכוף את זה".תושבים נוספים באזור המרכז טוענים כי הרעיון עצמו טוב, אך האכיפה עלולה להיות בעייתית. "אני חושב שזה רעיון טוב שאם אפשר היה לאכוף אותו הוא היה מציל חיים, אבל הוא לא ניתן לאכיפה", אומר עומר. "כמה פעמים ראית שוטרים שעוצרים מישהו שעובר באור אדום או מעירים לו? כך זה יהיה בדיוק כאן".
האזרח אברהם טוען כי יש להסתכל על החוק גם מהצד של הנהגים. "כשאני נוהג יש אנשים שמאוד מעצבנים. הם מדברים בטלפון וחוצים בלי להסתכל את הכביש. לגבי הנייד אני חושב שזה רעיון טוב, לגבי אוזניות אני לא סגור על זה", הוא אומר.
עוז בן ה-60 מציין בהקשר זה כי "אני חושב שזה בסדר גמור, לא רק הנהגים אשמים. האחריות צריכה להתחלק עם הולכי הרגל. כמו שאסור לעבור ברמזור אדום, אז גם כאן יתפשו לאט לאט ויבינו שגם זה אסור. אני בעד".