ציירו להם שפם - להעלאת מודעות
גברים ונשים מוכרים יותר ופחות, בחרו להצטלם עם שפם כחלק מקמפיין עולמי בשם "מובמבר" שנוצר כדי להעלות את המודעות לסרטן הערמונית. איצי באר, יו"ר עמותת "חיים עם סרטן הערמונית", מספר על ההתמודדות עם המחלה וההחלמה ממנה
בימים אלו של חודש נובמבר תוכלו להבחין במדורי הרכילות ובכל הרשתות החברתיות בגברים מפורסמים יותר ופחות ואף בנשים עם שפם. הסיבה לגל השפמים ההמוני הוא במילה אחת: "מובמבר", שמשמעותו היא קמפיין פרסומי בינלאומי שחל במהלך חודש נובמבר ומטרתו העלאת המודעות לסרטן הערמונית ומחלות גברים אחרות, על ידי גידול שפמים. השם לקוח מצירוף המילים "נובמבר" ו-"מוסטאג'" (שפם). הציפייה היא שתשומת הלב שהשפם מושך תעורר דיון פתוח על סרטן הערמונית, סרטן האשכים, בריאות הנפש ובריאות גברים בכלל, בדגש גם על רפואה מונעת.
מערכת הרפואה הגדירה את מחלתי חשוכת מרפא וסופנית
חודש מובמבר והעלאת המודעות לסרטן הערמונית חשובים וקרובים לליבי באופן מיוחד. מכיוון שבשלהי אוקטובר 2001, סמוך ליום הולדתי ה-50 אושפזתי בבית החולים בנהרייה ואובחנתי כחולה סרטן הערמונית גרורתי במצב מתקדם. מערכת הרפואה הגדירה את מחלתי חשוכת מרפא וסופנית וקצבה את ימי לתקופה שבין תשעה חודשים לשנתיים. במהלך 13 השנים שעברו מאז ניהלתי מאבק מוצלח במחלה וכיום אני במצב פיזי וכללי מצוין. אני מנהל אורח חיים של אדם בריא, עובד בעבודתי במשרה מלאה פלוס, מנהל חיי בית ומשפחה מלאים ונהנה מהחיים.יחד עם זאת אני ממשיך גם היום להתמודד באופן אינטנסיבי האינטנסיבית במחלה תוך העזרות בכל גורמי הרפואה העומדים לרשותי.
לימוד פרטי המחלה לעומק והבנת מהלכה היא בעיני תנאי הכרחי להצלחה במאבק. העזרות בפורומים אינטרנטיים שונים העוסקים הסרטן הערמונית בארץ ובחו"ל היא אבן בנין חשובה ביותר ובנוסף לכך קריאת חומר רלוונטי בנושא והחלפת דעות עם חולים אחרים בעלי מאפייני מחלה דומים הם מקורות מצוינים נוספים ללימוד על דרכי ההתמודדות האפשריות במחלה.
אבל כמובן , לא רק הידע וההבנה של מה שקורה בתוכך עוזר לך להתמודד עם המחלה, למשפחה ולמעגל החברים יש מקום חשוב ונכבד בהתמודדות אתה והם מהווים עוגן תומך ומסייע במאבק שברור לי שאילולא הם לא הייתי יכול לעמוד במאבק הארוך במחלה.
למשפחה ולמעגל החברים יש מקום חשוב ונכבד בהתמודדות. צילומים אור ניר
לפני כארבע שנים יצא לאור ספרי הנקרא "בשיטת החתול, איך התגברתי על סרטן הערמונית" הספר מתאר את מאבקי במחלה ואת דרכי ההתמודדות שלי בה. מתוך הבנה עמוקה את השבר וחוסר האונים שחווים חולי סרטן הערמונית, כשמתברר להם מצבם הרפואי ובכלל ואת הצורך שלהם בתמיכה ובסיוע בהיבטים השונים של ניהול המאבק, התארגנו, לפני כשבע שנים, קבוצת חולים בראשותו של לני הירש והקמנו עמותה לטובת תמיכה בחולים.
מעמידים את ניסיוננו לטובת תמיכה בחולים חדשים
בחרנו לעמותה את השם "חיים עם סרטן הערמונית" והגדרנו לה שלוש מטרות עיקריות: הגברת מודעות המחלה בקרב הציבור שיכולה להביא לגילוי מוקדם של המחלה במיוחד בקרב הגברים בקבוצת הסיכון של המחלה, תמיכה ועזרה לחולים בסרטן הערמונית ובבני משפחותיהם לשם כך אנחנו מעמידים את ניסיוננו לטובת תמיכה בחולים חדשים, הן באשר למידע על אודות דרכי הטיפול במחלה והן באשר לדרכי ההתמודדות עם המצב הנפשי והטרה האחרונה היא לספק מידע כללי בקשר למחלה.
כל פעילותה של העמותה נעשית על בסיס התנדבותי והתקציבים לפעילותה מבוססים על תרומות בלבד. בשטח מקיימת העמותה קבוצות תמיכה לחולים ולמשפחותיהם שבמסגרתן הם יכולים להיפגש עם חולים אחרים הנמצאים במצבם, כמו כן יוזמת העמותה סדנאות לחולים ומפעילה אתר אינטרנט פעיל שבו מוצגים נושאים רבים ושונים הקשורים בטיפול ובהתנהלות מול המחלה ובנוסף מפעילה העמותה באתר שלה פורום שבו ניתן לשאול שאלות פרטניות בכל נושא הקשור למחלה לצוות משיבים בהתנדבות הכולל רופאים מובילים בתחום וחברי העמותה.
אז מה נשאר לכם לעשות בסך הכול כדי לעזור לנו לקדם את העלאת המודעות לסרטן הערמונית? בסך הכול לגדל שפם, להצטלם ולהעלות את התמונות עם השפם לכל רשת חברתית שעולה על דעתכם. כשאנשים מתחילים להתעניין בשיער הפנים שצימחתם - ולדבר על זה, מטרת הקמפיין מושגת.
- סרטן הערמונית הוא הסרטן שכיח ביותר בקרב הגברים בישראל מגיל 65 +. 1 מ-9 גברים בישראל נמצא בסיכון לחלות בסרטן הערמונית. מסתבר שלא כל סרטן ערמונית מסכן חיים וכי 40% מן הגידולים הסרטניים בערמונית לא מחייבים טיפול אלא מעקב בלבד. קיים מגוון גדול של תרופות חדשות המאפשרות לטפל ולהאריך ולשפר את תוחלת חייהם של החולים, גם עם סרטן גרורתי. על פי מחקרים, כשעושים השוואה בינלאומית מגלים שבעוד ששיעור שכיחות המחלה בגברים הישראליים דומה לשיעור שכיחותה במדינות אירופה, שיעור התמותה בישראל הוא נמוך יותר מזה המדווח במדינות אלה.
- חודש מובמבר (מוסטאש+ נובמבר) הוא חודש בו מתקיים בכל העולם קמפיין פרסומי שמטרתו העלאת המודעות לסרטן הערמונית על ידי גידול שפמים. גילוי מוקדם של הסרטן יכול להציל חיים, והמודעות לעובדה שאפשר לחיות עם הסרטן ולהאריך ימים גם כשהוא נצא במצב מתקדם היא חשובה ותורמת לירידה משמעותית בשיעור התמותה מהמחלה ולהתפתחותה לפרטים היכנסו לאתר
.