הולך רגל עומד ליד מעבר חציה? חובה עליכם להאט
תקנות תעבורה מחמירות נוספות בפתח - והפעם תור נהגי המכוניות שיחוייבו להאט לפני מעבר חציה, גם אם הולך הרגל רק עומד לצדו
ועדת הכלכלה החליטה היום (ג') לאשר הצעת חוק המחייבת מהנהג להאט לפני מעבר חציה, גם אם הולך הרגל רק עומד בסמוך לו. עוד לא נרגעתם מהצעת החוק המבקשת לאסור שימוש בסלולרי ובאוזניות בעת חציית כביש, אותה אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה? ועדת הכלכלה ממשיכה את הקו המחמיר, ואישרה היום מספר תיקונים לתקנות התעבורה, ובהם חובת האטה לפני מעברי חציה אם בסמוך אליהם עומד הולך רגל, גם אם הוא לא החל לחצות את הכביש. מדובר במספר הצעות שנועדו לצמצם את מספר הולכי הרגל הנפגעים, אשר נחשפו ב-ynet במארס אשתקד. בהן גם הצעות נוספות כמו הגבהת מעברי חציה, סימון מעברים אלכסוניים במרכזי ערים וחיוב נהגי אוטובוס בביצוע הדרכה ייעודית למניעת תאונות עם הולכי רגל.
חשיפת ynet: כך תשמור המדינה על הולכי הרגל
כעת יועבר אישור התקנה לידי שר התחבורה המעוניין בה, לאחר אישורו תועבר למשרד המשפטים אשר יפרסם אותה, וכ-60 יום לאחר מכן היא תהפוך לחוק לכל דבר ועניין.
לדברי סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עורכת הדין חוה ראובני, החוק קובע כיום כי רק כאשר הולך הרגל מוריד רגל לכביש במטרה לחצותו, חייב הנהג לעצור ולהעניק לו זכות קדימה. במסגרת התיקון יחוייב הנהג להאט לפני מעבר החציה, גם אם הולך הרגל לא ביצע כל פעולה המעידה כי הוא מתכוון לחצות את הכביש, ורק עומד בסמוך למעבר. תיקון זה, כמו גם-חובת האטה או עצירה לפני מעבר חציה, אם רכב בנתיב סמוך האט או עצר לפניו, יכנסו לתוקף תוך 60 ימים מיום פרסומן ברשומות כנדרש. כך אישרה הוועדה.
מגמת הירידה במספר ההרוגים על כבישי ישראל נעצרה בשנתיים האחרונות, והשנה אף נרשמת עליה מפתיעה. זאת, בניגוד למגמה העולמית במדינות המערב, שם נמשכת הירידה שהחלה בשלהי העשור הקודם. אלא שכדאי להזכיר כי מספר הנוסעים ההרוגים במכוניות המעורבות בתאונות, ממשיך לרדת למרות העליה במספר כלי הרכב על הכביש. לעומת זאת, מספר הולכי הרגל שנהרגו השנה נמצא בעליה חדה ומדאיגה, ו"גורר" עמו את נתון ההרוגים הכולל.
כך למשל אמר היום יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, יעקב שיינין, כי לעומת שיעור של 14% הרוגים הולכי רגל מכלל ההרוגים בתאונות דרכים בארה"ב, בעולם המפותח מדובר ב-20%, ובישראל הוא עומד על 40% מכלל ההרוגים. שיינין אמר היום כי השנה צפויה עלייה של כ-30% במספר הולכי הרגל ההרוגים לעומת 2013 - מ-92 בני אדם אשתקד ל-120 השנה.
שיינין התייחס היום גם להחלטת ועדת השרים בעניין הטלפונים הסלולריים והאוזניות, ואמר כי לא ברור כיצד יאכפו החוקים החדשים, אשר נועדו בבסיסם לצמצם ככל הניתן את שיקול הדעת אותו מפעיל נהג כאשר הוא מתקרב למעבר. לדבריו, כל הסחת דעת מסוכנת - דוגמת אכילה, שתיה וכו' - ומכשיר הטלפון הסלולרי אינו ייחודי. יו"ר הרשות ממליץ כי המדינה תשקיע מאמצים בהסברה והדרכה ממוקדת, כמו-גם חינוך תעבורתי שיהפוך לחלק ממבחן הבגרות בבתי הספר.
משנת 2000 בה נהרגו בכבישים 565 בני אדם, נרשמה כמעט מדי שנה ירידה במספר ההרוגים בתאונות דרכים בישראל, עד לנקודת השיא ב-2012 בה נהרגו 290 בני אדם, כמעט מחצית ממספר ההרוגים 12 שנים לפני כן. אלא שמאז נעצרה מגמת הירידה, אשתקד נרשמה עליה וגם השנה צפויה להסתיים במגמה שלילית.