לראות את החיים ממשקפיים של 25 אלף שקל
"משקפיים הם תכשיט שיש לו אמירה על האישיות שלך", אומר עזרא ורובל, בעלים של חנות אופטיקה בתל אביב. הוא היבואן היחיד בארץ של מותג משקפיים דני שעלותו עשרות אלפי שקלים. "גם לשרון סטון התאמתי זוג משקפיים"
על שולחן העבודה של עזרא ורובל בחנות האופטיקה המיוחדת שלו, אופטיק סנטר בתל אביב, מונחת באופן לא בולט מדי תמונה קטנה ממוסגרת. בתמונה הוא נראה צמוד לשרון סטון, כשהיא חמושה במשקפי שמש בעיצוב רון ארד, שנרכשו לפני כשנה בחנותו.
כתבות נוספות בערוץ הכלכלה:
- אופטיקנה תשיק משקפיים חכמים שיתחרו בגוגל
- ההסתדרות: שביתה במשק מה-4 בדצמבר
- איך מסתדרים עם 3,400 שקל בחודש?
"שרון סטון ביקרה בארץ לרגל חגיגות יום ההולדת ה-90 של שמעון פרס. קישרו בינינו ונסעתי אליה לירושלים, להתאים לה משקפי שמש בעיצוב רון ארד, לבקשתה. החלטתי להנציח את הרגע", הוא מחייך כשהוא צד את מבטי ומתרפק על הזיכרון בחיוך. "את רון ארד פגשתי בתערוכה, כשהוא התחיל לעצב את משקפי השמש שלו. לשמחתי, את אירוע השקת הקולקציה המדהימה שלו, PQ EYEWEAR, הוא בחר לעשות אצלנו".
אם יש מי שחשב, שמשקפיים בעיצוב רון ארד, הם מהיקרות בשוק המשקפיים, טעות בידו. אמנם מחיר משקפי השמש של רון ארד נע בין 3,000 ל-5,000 שקל, סכום בלתי מבוטל, אבל מסתבר שיש יקרים פי כמה וכמה, ויש להם גם קונים. כשורובל פותח את המגרות, מציצות מתוכן מסגרות משקפיים, שעלותם נעה בין 20 אלף שקל ל-25 אלף שקל.
20 אלף שקל ל-25 אלף שקל למסגרת למשקפיים? יש לזה השפעה על הראייה?
"לא", מחייך ורובל, "אבל יש אנשים שמתעקשים על המסגרות האלו מטעמים שלהם. החנות שלנו היא היבואנית הבלעדית של מסגרות 'לינדברג' מדנמרק, מסגרות יוקרתיות שעשויות טיטניום ומשקלן מזערי. העיצוב הנקי והאלגנטי והמשקל המזערי שלהן מביא לעלות של אלפי שקלים. יש ליין בשם precious, אלו מסגרות שעשויות זהב טהור, מקרן באפלו ומסגרות עם שיבוץ יהלומים. אנשים, שמבינים יוקרה וערך, משלמים אלפי שקלים על מסגרות כאלו, לפעמים מעל 20 אלף שקל, ולפעמים גם רוכשים שני זוגות בבת אחת, אותם הם מחדשים אחת לשנה-שנתיים".
רון ארד אמר: "כשאתה מרכיב משקפיים - אתה משפיע על התדמית שלך יותר משאתה לובש מכנסיים". אתה מסכים עם המשפט הזה?
"בוודאי. המשקפיים הם חלק מהפנים שלך, הן מייצגות אותך. מעבר להיבט הבריאותי, מדובר בתכשיט, בדיוק כמו על הצוואר. יש להם אמירה, יש מי שיבחר בקלאסי ויש מי שיבחר בטרנדי או בצעקני. בחירת משקפיים מעידה לא אחת על אופיו של האדם, ולקוחות מוכנים לשלם הרבה עבור חדשנות והדגשת האינדיבידואליזם. לכן למשל מנהיגים יבחרו במסגרות שונות משל אמנים. כמי שעוסק בענף עשרות שנים אני יודע שלא פשוט להיכנס לראש של לקוח. אני רואה מי עומד מולי. לפעמים לא אסכים לבחירה של לקוח במסגרת מסוימת, כי לא רק המחיר מדבר. אני יכול לזרום איתו ואומר את דעתי בעדינות, אבל ההחלטה בסוף היא שלו. אתפשר על המראה, אם זה חשוב לו, לעולם לא אתפשר על איכות. מסגרת זה אמינות, עמידות, נוחות.
מה המילה האחרונה בתחום מסגרות החורף?
"יש ביקוש גדול למסגרות מעץ, ואם מסגרות מפלסטיק, הדרישה היא למסגרת כמה שיותר עבה. אנשים מתחברים היום למשקפי המותג WOOD ONE גם בגלל איכות הסביבה, כי אלו מסגרות, שמשקלן 13 גרם בלבד, שעשויות עץ אמיתי, ומיוצרות באופן בלעדי מעץ בהרי הדולומיטים שנאסף בכריתת יערות מעגליות מתוכננים, מבלי לפגוע בטבע".
מכירות ענף האופטיקה - כ-2 מיליארד שקל בשנה
ורובל, איש עסקים נעים הליכות, נולד בתל אביב לפני 60 שנה, וטוען שהוא מתאהב בעיר בכל יום מחדש, בעיקר כשהוא רץ קבוע חצי מרתון. לאחר שהשתחרר מהצבא ונישא החליט ללמוד אופטומטריה. הוא למד גם בארץ וגם בארה"ב, וכשחזר מחו"ל פתח את החנות שבה הוא נמצא עד היום, אליה נוספה לא מכבר חנות למשקפי ילדים. גם בה יש מסגרות בעלות של אלפי שקלים למסגרת.
לפי סקירת BDI, הכנסות ענף האופטיקה ב-2011 הסתכמו בכ-1.6 מיליארד שקל. המחירים, הן של משקפי שמש והן של אופטיקה, ירדו ב-35%-45% בשנתיים האחרונות, בעיקר לאור התחרות שגררה את הענף כלפי מטה. אבל השחיקה הגדולה היא במותגי אמצע ולא במותגי יוקרה, כמו שיש בחנותו של ורובל. שווי שוק המשקפיים העולמי הוערך ב-81 מיליארד דולר ב-2011, וצפוי לצמוח ל-130 מיליארד דולר עד 2018.
כמה ענף ניתוחי הלייזר פגע לך במכירות, למשל במשקפי היוקרה?
"אני לא מרגיש פגיעה. לקוחות וותיקים ממשיכים להגיע ולקוחות חדשים מתווספים ללא הרף. לאחרונה פתחנו חנות, שמתמחה במשקפיים לילדים. גם פה המותגים הם מהמובילים בעולם, כמו שאנל, פראדה ורייבאן, מסגרות בשווי של אלפי שקלים. מראשית יומי בעסק, החלטתי לא להתפשר. מוצרים טובים מעניקים את היכולת להוביל, זה הוכיח את עצמו עד עכשיו ואין סיבה שזה לא ימשיך להיות כך".
בשבוע הבא ינחת בחנותו של ורובל למשך שלושה ימים מיק סאמרס, בנו של ווים סאמרס, הבעלים של חברת המשקפיים היוקרתית 'תיאו' הבלגית, ואחד המעצבים. פעם בשנה מוציאה החברה, שהסיסמא שלה למסגרות האקסטרווגנטיות שלה "לאנשים שלא פוחדים מעצמם", ושעל לקוחותיה נמנים אלטון ג'ון, ביל גייטס, ג'סיקה אלבה ועוד, קולקציה מוגבלת ב-70 מקומות בעולם, ביניהן היבואן ורובל בישראל.
בימים אלו יוכלו לקוחות לצפות ב-150 זוגות משקפיים, שהוצאו במיוחד במהדורה מוגבלת. לאחר מכן יחזור סאמרס לבלגיה, עד לשנה הבאה. "אנחנו עובדים רק עם אנשים חיוביים ובעלי הומור ורצון לשמח", אמר סאמרס באחד הראיונות. "אנחנו עובדים עם 1,200 חנויות בעולם, אותן אנו בוררים סלקטיבית".
אתה היבואן והחנות היחידה שמחזיקה את המותג 'תיאו' בארץ. למה דווקא אתה?
"זה המשך לפריצה שלי לחו"ל, שאותה התחלתי בשנת 2000", הוא משיב. "אני מאמין שאסור לקפוא על השמרים ועליך להמציא את עצמך כל פעם מחדש, בודאי בעידן של תחרות לגיטימית. בשנת 2000 החלו לקום רשתות האופטיקה, והבנתי שאם אני רוצה לייחד את עצמי ולא להיות עוד אחת מרשתות קיימות, אני צריך משהו אחר. למצוא ללקוחות שלי דברים מיוחדים. לכן הציוד שיש לי בחנות הוא מהמתקדמים בעולם, ואני כל הזמן מתעדכן בטרנדים שיש בעולם הזה, במקביל לקלאסיקה. תמיד יהיה פה ליין קלאסי ומחירים שווים לכל נפש, ויהיו מסגרות מיוחדות ששווין אלפי שקלים. השילוב הזה הוא הבסיס שלי ואני רוצה להעניק ללקוחות שלי את מה שאין בשום מקום אחר בארץ".