שתף קטע נבחר
 

הדרך לשלום מתחילה בחלוקת מים הוגנת

מחלוקת בנושא חלוקת המים הפכה את הברית של אברהם עם מלך פלישתי ל"ברית קרה" במקרה הטוב, בשונה מברית דומה שסיכם יצחק. פרשת תולדות מציעה לנו דרך נוספת להשיג רגיעה עם שכינינו

השגת שלום במזרח התיכון לא תלויה רק במלחמות הדת. היא תלויה לא פחות גם בחלוקה הוגנת של משאבי הטבע - ובראש ובראשונה הסדרת נושא הגישה למים, אשר יאפשר לכל הצדדים קיימות כלכלית. בשנים האחרונות הפכו אזוריים אחרים בעולם אשר סובלים מהעדר גשמים להיות נקודות חיכוך בין מדינות שונות. לדוגמא, סין מקדמת פרויקט ענק להסטת מים מנהרות שבדרום המדינה לאזורי המדבר שבצפון. פרויקטים אלו מעוררים התנגדות עזה מצד השכנים הדרומיים של סין (כגון וייטנאם), בשל החשש שזרימת הנהרות תיפסק והם יישארו בלי מקורות מים זמינים.

 

לכל הטורים של פרשת שבוע כלכלית:

טובות הנאה? לא אצל אברהם ומשה

פרשת שבוע: בואו לא נהיה כמו אנשי סדום

מה אברהם אבינו יכול ללמד אותנו על שינויים?

 

לכן, מעניין לראות איך פתרו את נושא המים בתקופת התנ"ך. לפני שבועיים בפרשת וירא היינו עדים לסכסוך מים שהתפרץ בין אבימלך מלך גרר (עיר פלשתית) לבין אברהם, אשר העתיק את מקום מגוריו לארץ פלישתים:

 

וַיְהִי, בָּעֵת הַהִוא, וַיֹּאמֶר אֲבִימֶלֶך ְוּפִיכֹל שַׂר-צְבָאוֹ, אֶל-אַבְרָהָם לֵאמֹר: אֱלֹהִים עִמְּךָ, בְּכֹל אֲשֶׁר- אַתָּה עֹשֶׂה. וְעַתָּה, הִשָּׁבְעָה לִּי בֵאלֹהִים הֵנָּה, אִם-תִּשְׁקֹר לִי, ולניניו ְנֶכְדִּי; כַּחֶסֶד אֲשֶׁר-עָשִׂיתִי עִמְּךָ, תַּעֲשֶׂה עִמָּדִי, וְעִם-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-גַּרְתָּה בָּהּ. וַיֹּאמֶר, אַבְרָהָם, אָנֹכִי, אִשָּׁבֵעַ. וְהוֹכִחַ אַבְרָהָם, אֶת-אֲבִימֶלֶךְ, עַל-אֹדוֹת בְּאֵר הַמַּיִם, אֲשֶׁר גָּזְל וּעַבְדֵי אֲבִימֶלֶךְ. וַיֹּאמֶר אֲבִימֶלֶךְ-לֹא יָדַעְתִּי, מִי עָשָׂה אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה; וְגַם-אַתָּה לֹא-הִגַּדְתּ ָלִּי, וְגַם אָנֹכִי לֹא שָׁמַעְתִּי-בִּלְתִּי הַיּוֹם. וַיִּקַּח אַבְרָהָם צֹאן וּבָקָר, וַיִּתֵּן לַאֲבִימֶלֶךְ; וַיִּכְרְתוּ שְׁנֵיהֶם, בְּרִית. וַיַּצֵּב אַבְרָהָם, אֶת-שֶׁבַע כִּבְשֹׂת הַצֹּאן--לְבַדְּהֶן. וַיֹּאמֶר אֲבִימֶלֶךְ, אֶל-אַבְרָהָם: מָה הֵנָּה, שֶׁבַע כְּבָשֹׂת הָאֵלֶּה, אֲשֶׁר הִצַּבְתָּ, לְבַדָּנָה. וַיֹּאמֶר—כִּי אֶת-שֶׁבַע כְּבָשֹׂת, תִּקַּח מִיָּדִי: בַּעֲבוּר תִּהְיֶה-לִּילְ עֵדָה, כִּי חָפַרְתִּי אֶת-הַבְּאֵר הַזֹּאת. עַל-כֵּן, קָרָא לַמָּקוֹם הַהוּא—בְּאֵר שָׁבַע: כִּי שָׁם נִשְׁבְּעוּ, שְׁנֵיהֶם. וַיִּכְרְתוּ בְרִית, בִּבְאֵר שָׁבַע; וַיָּקָם אֲבִימֶלֶךְ, וּפִיכֹלשַׂר-צְבָאוֹ, וַיָּשֻׁבוּ, אֶל-אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים. (בראשית כאכב-לב)

מחלוקת על מים הופכת את הברית ל"ברית קרה" במקרה הטוב, או כסתם פיקציה במקרה הרע (צילום: אביב מוזס) (צילום: אביב מוזס)
מחלוקת על מים הופכת את הברית ל"ברית קרה" במקרה הטוב, או כסתם פיקציה במקרה הרע(צילום: אביב מוזס)

על אף הנכונות של אברהם להיכנס לברית עם אבימלך, נושא המים נשאר כנראה כאבן נגף בין שני הצדדים, מה שהופך את הברית ל"ברית קרה" במקרה הטוב, או כסתם פיקציה במקרה הרע. אחרי כריתת הברית, אברהם מרגיש צורך להציב הוכחה (סוג של ערבות) לפני אבימלך, כדי להבהיר לו שהבאר שהוא חפר באמת שייכת לו. אברהם אינו מסתפק בהבטחות הכלליות אשר נכללו בברית.

 

בפרשתנו, פרשת תולדות, אנו עדים לחיכוך דומה בין אבימלך מלך גרר לבין יצחק אבינו. הברית הקודמת עם אברהם הופרה, ועניין הבעלות על מקורות המים פורץ ביתר שאת לאחר שעובדי אבימלך נלחמים עם יצחק לגבי הזכות לבארות מים, ואבימלך מגיע אצל יצחק לפסגת פיוס:

 

וַיְהִי רָעָב, בָּאָרֶץ, מִלְּבַד הָרָעָב הָרִאשׁוֹן, אֲשֶׁר הָיָה בִּימֵי אַבְרָהָם; וַיֵּלֶך ְיִצְחָק אֶל-אֲבִימֶלֶך מֶלֶךְ-פְּלִשְׁתִּים, גְּרָרָה.....וַיִּזְרַע יִצְחָק בָּאָרֶץ הַהִוא, וַיִּמְצָא בַּשָּׁנָה הַהִוא מֵאָה שְׁעָרִים; וַיְבָרְכֵהוּ, יְהוָה. וַיִּגְדַּל, הָאִישׁ; וַיֵּלֶךְ הָלוֹךְ וְגָדֵל, עַד כִּי-גָדַל מְאֹד. וַיְהִי-לוֹ מִקְנֵה-צֹאן וּמִקְנֵה בָקָר, וַעֲבֻדָּ הרַבָּה; וַיְקַנְאוּ אֹתוֹ, פְּלִשְׁתִּים. וְכָל-הַבְּאֵרֹת, אֲשֶׁר חָפְרוּ עַבְדֵי אָבִיו, בִּימֵי, אַבְרָהָם אָבִיו—סִתְּמוּם פְּלִשְׁתִּים, וַיְמַלְאוּם עָפָר. וַיֹּאמֶר אֲבִימֶלֶךְ, אֶל-יִצְחָק: לֵךְ, מֵעִמָּנוּ, כִּי-עָצַמְתָּ מִמֶּנּוּ, מְאֹד. וַיֵּלֶךְ מִשָּׁם, יִצְחָק; וַיִּחַן בְּנַחַל-גְּרָר, וַיֵּשֶׁבשָׁם. וַיָּשָׁב יִצְחָק וַיַּחְפֹּר אֶת-בְּאֵרֹת הַמַּיִם, אֲשֶׁר חָפְרוּ בִּימֵי אַבְרָהָם אָבִיו, וַיְסַתְּמוּם פְּלִשְׁתִּים, אַחֲרֵי מוֹת אַבְרָהָם; וַיִּקְרָא לָהֶן, שֵׁמוֹת, כַּשֵּׁמֹת, אֲשֶׁר-קָרָא לָהֶ ןאָבִיו. וַיַּחְפְּרוּ עַבְדֵי-יִצְחָק, בַּנָּחַל; וַיִּמְצְאוּ-שָׁם--בְּאֵר, מַיִם חַיִּים. וַיָּרִיבוּ רֹעֵ יגְרָר, עִם-רֹעֵ יִצְחָק לֵאמֹר—לָנוּ הַמָּיִם; וַיִּקְרָא שֵׁם-הַבְּאֵר עֵשֶׂק, כִּי הִתְעַשְּׂקוּ עִמּוֹ. וַיַּחְפְּרו ּבְּאֵר אַחֶרֶת, וַיָּרִיבוּ גַּם-עָלֶיהָ; וַיִּקְרָא שְׁמָהּ, שִׂטְנָה. וַיַּעְתֵּק מִשָּׁם, וַיַּחְפֹּר בְּאֵר אַחֶרֶת, וְלֹא רָבוּ, עָלֶיהָ; וַיִּקְרָא שְׁמָהּ, רְחֹבוֹת, וַיֹּאמֶר כִּי-עַתָּה הִרְחִיב יְהוָה לָנוּ, וּפָרִינוּ בָאָרֶץ. ...וַאֲבִימֶלֶךְ, הָלַך ְאֵלָיו מִגְּרָר; וַאֲחֻזַּת, מֵרֵעֵהוּ, וּפִי כֹל, שַׂר-צְבָאוֹ. וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יִצְחָק, מַדּוּע ַבָּאתֶם אֵלָי; וְאַתֶּם שְׂנֵאתֶם אֹתִי, וַתְּשַׁלְּחוּנִי מֵאִתְּכֶם. וַיֹּאמְרוּ, רָאוֹ רָאִינוּ כִּי-הָיָה יְהוָה עִמָּךְ, וַנֹּ אמֶרתְּ הִינָא אָלָה בֵּינוֹתֵינוּ, בֵּינֵינוּ וּבֵינֶךָ; וְנִכְרְתָה בְרִית, עִמָּךְ. ...וַיַּעַשׂ לָהֶם מִשְׁתֶּה, וַיֹּאכְלוּ וַיִּשְׁתּוּ. וַיַּשְׁכִּימוּ בַבֹּקֶר, וַיִּשָּׁבְעוּ אִישׁ לְאָחִיו; וַיְשַׁלְּחֵם יִצְחָק, וַיֵּלְכוּ מֵאִתּוֹ בְּשָׁלוֹם. וַיְהִי בַּיּוֹם הַהוּא, וַיָּבֹא וּעַבְדֵי יִצְחָק, וַיַּגִּדוּלוֹ, עַל-אֹדוֹת הַבְּאֵר אֲשֶׁר חָפָרוּ; וַיֹּאמְרוּ לוֹ, מָצָאנוּ מָיִם. וַיִּקְרָא אֹתָהּ, שִׁבְעָה; עַל-כֵּןשֵׁם-הָעִירב ְּאֵר שֶׁבַע, עַד הַיּוֹם הַזֶּה (בראשית כו א-לג)

 

ראוי לשים לב שהפעם המשא ומתן לגבי חלוקת משאבי המים כנראה צלח במידה רבה. אחרי פסגת השלום שנערכה במסגרת סעודה, התורה מדגישה שאבימלך ויצחק נפרדים כאחים באווירת שלום. (וַיַּעַשׂ לָהֶם מִשְׁתֶּה, וַיֹּאכְלוּ וַיִּשְׁתּוּ. וַיַּשְׁכִּימוּ בַבֹּקֶר, וַיִּשָּׁבְעוּ אִישׁ לְאָחִיו; וַיְשַׁלְּחֵם יִצְחָק, וַיֵּלְכוּ מֵאִתּ וֹבְּשָׁלוֹם) האחווה והשלום נעדרו מהמפגש בין אברהם לאבימלך. גם הפרידה בין אברהם לאבימלך הייתה קרה - בשונה מיצחק, אשר שולח את אבימלך לדרכו עם משמר כבוד (וַיְשַׁלְּחֵם יִצְחָק, וַיֵּלְכוּ מֵאִתּוֹ בְּשָׁלוֹם) , אבימלך נאלץ להיפרד מאברהם בכוחות עצמו (וַיָּקָם אֲבִימֶלֶךְ, וּפִי כֹל שַׂר-צְבָאוֹ, וַיָּשֻׁבוּ, אֶל-אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים (. לאחר כריתת הברית באים עבדי יצחק ומבשרים לו על מציאת מקור מים נוספת. בעקבות ברית השלום אשר נכרתה ביניהם אין עוררים על הזכויות של יצחק לשימוש במים ואין צורך בערבויות ובנספחי צד (שמקורם באי אימון הדדי וחשדנות) כפי שקרה עם אברהם.

 

טרנס קלינגמן הוא מנהל מחלקת מחקר (sell side) בבית ההשקעות פסגות. הטור משקף את הדעה האישית שלו לגבי השקפת התורה וחז"ל ואינו משקף בהכרח את הדעה של בית ההשקעות בו הוא עובד

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמותת צלול
צילום: עמותת צלול
צילום: גיא חמוי
טרנס קלינגמן
צילום: גיא חמוי
מומלצים