שתף קטע נבחר
 

"תקציב פיתוח התחבורה הציבורית יקוצץ ברבע"

למרות הפיגור הגדול ממנו סובלת ישראל בפיתוח תחבורה ציבורית מול מרבית מדינות העולם, תכניות אסטרטגיות לשיפור המצב והערכות כי כדי לסגור את הפער יש להשקיע מאות מיליארדי שקלים, יצומצם ב-2015 תקציב פיתוח התחבורה הציבורית ב-24%. כך טוענים אנשי "15 דקות", ארגון צרכני התחבורה הציבורית בישראל

משרד התחבורה עומד לקצץ 24% מתקציב פיתוח התחבורה הציבורית בשנה הבאה. כך אומרים בארגון צרכני התחבורה הציבורית בישראל, 15 דקות. לדברי אנשי הארגון, היקף הקיצוץ בתקציב הפיתוח עומד על מאות מיליוני שקלים שלא יועברו לתמיכה בתחבורה הציבורית לסוגיה על-ידי משרד התחבורה. "הקיצוץ בתחבורה הציבורית מתבצע בניגוד להצהרות משרד התחבורה", אומרים בארגון, וטוענים כי נוסעי התחבורה הציבורית ייפגעו כך פעמיים. ראשית באי מימוש פרויקטים למערכות הסעת המונים במטרופולינים, ושנית בקיצוץ תקציבי פיתוח ואי התחייבות לסיום פרויקטים קיימים.

 

 (צילום: עמית מגל) (צילום: עמית מגל)
(צילום: עמית מגל)

 

הגידול בתקציבים נבלם

מנכ״ל 15 דקות גיל יעקב, אמר כי ״אנו קוראים לממשלת ישראל ולכנסת לבלום את הקיצוץ בתחבורה הציבורית. יש להסיט באופן מיידי תקציב לטובת פיתוח התחבורה הציבורית, כפי שקובעת התכנית האסטרטגית של משרדי האוצר והתחבורה. הנפגעים העיקריים מהקיצוץ בתחבורה הציבורית הם מעמד הביניים שנדחק להשתמש ברכב פרטי ללא חלופה ראויה, וכן קהל שבוי שמשתייך לעשירונים הנמוכים ואינו מקבל שירות מספק. כולם בסופו של דבר תקועים בפקקים בתוך הערים, בכניסות אליהן ובמרכזי התעסוקה ומשלמים על כך בזמן יקר מאוד״.

 

מגמת הגידול בהשקעות בתחבורה ציבורית נבלמת ב-2015 לפי חוברת הצעת התקציב של משרד התחבורה, כך אומרים ב-15 דקות. לדברי הארגון, הקיצוצים יפגעו לא רק באופן מיידי, אלא גם בתכניות ארוכות טווח של הממשלה, שהצהירה לא פעם כי בכוונתה לצמצם את הפער האדיר שנוצר בתחום התחבורה הציבורית משאר מדינות המערב. "מסמך משותף של משרדי האוצר והתחבורה מ-2012 מגלה כי ההשקעה הממוצעת בתחבורה ציבורית לאזרח גדולה באירופה פי 7 מזו הנהוגה בישראל. זהו פער עצום שנוצר על-ידי הפניית תקציבים בעיקר לפיתוח כבישים, עם כל ההשלכות החמורות על איכות חיי התושבים, אפשרויות התעסוקה והדיור והמשק הישראלי בכללותו", אומרים שם.

 

יש להזכיר כי בדו"ח הצעת התקציב ל-2015, מדווח משרד התחבורה כי "קשיי התכנון, התיאום והביצוע בתחום התחבורה הציבורית, בדגש על מערכות להסעת המונים במטרופולינים, גרמו באופן קבוע בשנים האחרונות להסטת תקציב לא מנוצל מהפרויקטים העירוניים והמטרופוליניים ומפרויקטים של התחבורה הציבורית, אל עבר הפרויקטים הבין-עירוניים ופרויקטים של הכבישים". ומכיוון שמשרד התחבורה הוא זה האחראי על התכנון, התיאום והביצוע של הפרויקטים האמורים, מודים בכיריו למעשה כי כשלו בתכנית, וכי כספים שאמורים היו לשמש לפיתוח תחבורה ציבורית, הופנו לפיתוח כבישים.

 

הרעיון הלא מקורי של משרד התחבורה

איך אמורה המדינה לפתור זאת? למשרד התחבורה יש רעיון. "גורמי המקצוע בענף ובמשרדי הממשלה סבורים כי הפתרון הבסיסי לקשיים אלו הוא שינוי מבני, שעיקרו מעבר לניהול ענף התחבורה הציבורית באמצעות רשויות תחבורה ציבורית מטרופוליניות, תוך העברת הסמכות והאחריות ממשרדי הממשלה לרשות מטרופולינית, כמקובל בכל המטרופולינים המתקדמים בעולם", אומרים במשרד התחבורה. להזכירכם, אותו משרד המתעקש באופן היסטורי לשלוט בכל פעולה הנוגעת לתחבורה ציבורית על כל סוגיה. כולל מערכת הסעת המונים מודרנית בגוש דן.

 

  • רשויות לניהול תחבורה ציבורית: מדוע זה לא מצליח בישראל?

 

בהקשר זה ראוי לזכור כי לפני כשבע שנים כינס שר התחבורה דאז, שאול מופז, מסיבת עיתונאים בה הציג את תוכנית המשרד לעידוד תחבורה ציבורית, שהתבססה בחלקה על מסקנות ועדת סדן לבחינת הרפורמה בתחבורה הציבורית בישראל. גם אז אגב המליץ משרד התחבורה כי יוקמו רשויות מטרופוליניות לתחבורה ציבורית במרחבי הערים הגדולות, ואלה יהיו אחראיות על תכנון התחבורה הציבורית. תחילה בתל-אביב וחיפה, ואחר כך גם בירושלים ובאר-שבע.

 

ומי שמניח כי שבע שנים לא העניקו מספיק זמן למדינה כדי ליישם את הרעיון המצוין, מוזמן לגשת 40 שנה לאחור. ב-1998 הוזכר בדו"ח מבקר המדינה כי "ב-1975 התגבשה במשרד התחבורה הדעה שכדי לפתור את בעיות התחבורה במטרופולין, יש צורך להקים רשות מטרופולינית לתחבורה, בעלת סמכויות תיאום בין הגופים העוסקים בנושא. המשרד הכין נוסח הסכם להקמת רשות כזאת, שהיה אמור להיחתם בינו לבין שש עיריות במטרופולין. ההסכם לא נחתם כיוון שלא כל הצדדים הסכימו לחתום. במהלך השנים הלכו והחמירו בעיות התחבורה במטרופולין, ואילו האחריות לפתרונן נותרה מחולקת בין גופים רבים".

 

חברת הכנסת תמר זנדברג אמרה ל-ynet כי "לצערנו אנחנו רואים שוב ושוב שההבטחות לשיפור התחבורה הציבורית בישראל נשארות על הנייר, ובפועל דוחק משרד התחבורה את הציבור להמשיך ולהשתמש ברכב פרטי יקר ומזהם, שהמדינה נהנית ממנו וגוזרת עליו מסים גבוהים. ישראל גם כך מפגרת אחר העולם ברמת השירות וההשקעה בתחבורה ציבורית, ויהיה צורך בהשקעות משמעותיות כדי להדביק את הפער. מי שמופקר, כרגיל, הן האוכלוסיות החלשות ביותר שימשיכו בלית ברירה להידחק מדי יום באוטובוסים צפופים ושימשיכו לבזבז זמן יקר בהגעה למקום העבודה וחזרה".


פורסם לראשונה 19/11/2014 23:08

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית מגל
פחות תקציבי פיתוח
צילום: עמית מגל
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים