המגן של הרכבת מפני טילים: עוד רכבת
על פי מערכת הביטחון, קרונות משא ממוגנים יסעו במקביל לקטע המסילה החשוף ליד קיבוץ ארז. גורם בפרויקט: נוכל להפעיל את הרכבת גם בחירום
המטה לביטחון לאומי (מל"ל) מקדם פתרון לא שגרתי למיגון הרכבות שנוסעות בקטע המסילה החשוף לרצועת עזה, סמוך לקיבוץ ארז. על פי התוכנית, בכל פעם שרכבת תגיע לאזור החשוף, תלווה אותה על מסילה מקבילה קבוצת קרונות משא ממוגנים שימתינו שם ולמעשה יחצצו בין הנוסעים לבין גבול הרצועה. גורם המעורב בתוכנית אמר ל-ynet: "המטרה היא להפעיל את קו הרכבת לשדרות גם בזמני חירום".
רכבת המשא הממוגנת "תלווה" את רכבת הנוסעים עד צאתה מהתוואי החשוף ומשם זו תמשיך לבדה אל היעד. כך ייעשה גם בדרך חזרה וחוזר חלילה. בשבועות האחרונים נערך ניסוי על מסילת רכבת באזור אחר בארץ ובהמשך יבוצעו ניסויים נוספים עד שהרעיון יוכשר ויאושר.
"זה למעשה הפתרון המהיר הקיים כעת שיכול להבטיח מקסימום הגנה לנוסעים ברכבת", המשיך הגורם. "יש לכך גם משמעות כי למעשה קו הרכבת המקביל יהיה תפוס וזה ישבש מעט את תנועת הרכבות, אבל זה עדיף מאשר הפסקתה באופן מוחלט".
במהלך מבצע "צוק איתן" הפסיקה רכבת ישראל, בהוראת מערכת הביטחון ומחשש לירי ממוקד של חמאס, את קו הנסיעה החדש יחסית לשדרות. בעבר פרסם חמאס סרטון ובו מתועדת הרכבת נוסעת חשופה, והדבר המחיש לכול את הקלות שבה ניתן לפגוע בה באמצעי ירי שונים. כך קרה באפריל 2011, סמוך לקיבוץ נחל עוז, כשאוטובוס תלמידים נפגע מטיל קורנט שגרם למותו של דניאל ויפליך בן ה-16.
מי שסבל בעיקר מהשבתת הרכבת בקיץ היו סטודנטים ממכללת ספיר ותושבי שדרות והנגב המערבי שעובדים במרכז ונאלצו לנסוע בכלי רכב פרטיים.
לכן, בתום המבצע החלו במטה לביטחון לאומי לקדם שורה של פתרונות, וכצעד ראשון נשתלו עשרות עצים להסתרה לאורך תוואי הרכבת באזור החשוף. בנוסף, בצה"ל מקדמים גם פתרונות טכנולוגיים שלא ניתן לפרטם.