בין חידות למלכודות - Grimrock 2
אוהבי החידות התאחדו: Grimrock 2 - קווסט רחב יריעה מלא מפלצות, מלכודות ודלתות סתר הגיע למחוזותינו, והוא עמוס בפאזלים, שדונים ויערות עבותים
משחקי תפקידים שונים מייחדים את עצמם בצורות שונות, אם בעזרת מערכות יחסים עם דמויות, בחירות עלילתיות או עולם פתוח. סדרת Grimrock מייחדת את עצמה במשהו אחר: חידות וסודות.
Grimrock 2 כמו קודמו, בנוי על מורשת משחקים בהם מובילים חבורה בחקירת עולם מגוף ראשון, כשהדגש הוא על התמודדות עם מבוכים אימתניים מלאי מלכודות, דלתות סתר ומנגנוני חידה. ההמשך למשחק העצמאי המצליח מפינלנד גדול ומגוון יותר, אבל בנוי על אותם יסודות. חבורה של ארבע דמויות שניצור - או נבחר מבין הדמויות הקיימות - צריכה לחקור אי מסתורי, מלא מפלצות וחורבות עתיקות, במטרה להימלט מהמקום.
חידות וסודות
Grimrock 2 הוא המשך למשחק של האולפן הפיני העצמאי Almost Human, שמונה בסך הכל ארבעה אנשים במשרה מלאה (אחד מהם ישראלי לשעבר). הוא בנוי על מורשתם של צאצאי הקלאסיקה Dungeon Master, ששני המשחקים המוכרים ביותר ביניהם הם Eye of the Beholder ו-Lands of Lore. במשחקים מהסוג הזה חוקרים את עולם המשחק בזמן אמיתי, מגוף ראשון, תוך שליטה בחבורה של מספר דמויות (לרוב ארבע, גם כאן), ואת רוב זמן המשחק מבלים בהתמודדות עם מבוכים מורכבים, אימתניים, מלאי מלכודות, מרצפות נלחצות ודלתות נסתרות. אפשר לומר שזה סוג משחקי התפקידים החביב על אינדיאנה ג'ונס.
Grimrock 2 הוא המשך גדול יותר ומגוון יותר למשחק הקודם, אבל בנוי בדיוק על אותם היסודות. הפעם החבורה שלנו - בנויה מאפס על ידי השחקן אלא אם הוא בוחר ללכת על ארבע מהדמויות המוכנות - נטרפת על חופיו של אי שלא מופיע במפות. מתברר שלמקום יש היסטוריה, ומארמונו שבמרכז האי שולט עליו טיפוס מסתורי שאוהב לשחק משחקים עם הרפתקנים שנקלעים לאזור. מרגע זה השחקן מתחיל לחקור את סביבותיו של האי - עולם פתוח בעיקרון, גם אם רובו נמצא בהתחלה מאחורי דלתות נעולות ומכניזמים חידתיים; להילחם בחיות ובמפלצות שמאכלסות את המקום; למצוא ציוד שיאפשר לו לשרוד את המבוכים המתקדמים יותר; ובעיקר לפצח את כל שדות האנרגיה, השערים, מבוכי הטלפורטציה והמנגנונים הנשלטים על ידי מתגים חבויים שהאי מלא בהם באופן שלא ניתן לדמיין במבט ראשון.
ביחס ל-Grimrock המקורי, ההמשך גדול יותר (בערך כפול לגודל) ומכיל סביבות מגוונות הרבה יותר, בהן חופים, יערות, ביצות וכמובן מבחר של סוגי מבוכים תת ועל-קרקעיים. הסביבות לא רק מגוונות יותר, אלא גם מורכבות יותר מבנית, עם מספר רובדי גובה לכל מפה איפה שהיה רק רובד אחד בעבר, והאפשרות לחקור גם מתחת למים (במגבלת האנרגיה הזמינה לכל דמות, הקובעת את אורך הזמן בו היא יכולה לתפקד ללא אוויר). הגרפיקה של הסדרה הייתה מצויינת גם במשחק המקורי, אבל כאן הגרפיקאי של Almost Human קיבל הזדמנות להפגין את כישוריו במימד נרחב יותר, והוא ניצל הזדמנות זו היטב.
הקרב במשחק, למרות היותו פחות מאתגר ממרכיב החידות, עדיין מהווה רכיב משמעותי ממנו, וגם הוא משופר ביחס ל-Grimrock הראשון. זה ניכר ב-AI מתוחכם יותר ופחות צפוי, במפלצות עם זמן תגובה מהיר יותר שלא מאפשרות לשחקן לנצל כה בקלות, כמו במשחק המקורי, את הזמן שבו הן מתמקמות להתקפה, וגם בקרבות בוסים רבים ומפותחים יותר. במפלצות ובבוסים הללו תלחמו בעזרת מגוון קסמים וכלי נשק, כולל הפעם גם כלי נשק חמים פרימיטיביים ושורה ארוכה של נשקים בעלי זהות וכוחות יחודיים - אם תהיו חכמים מספיק כדי לחשוף את מקומות המחבוא שלהם.
החידות הן, כאמור, במרכז המשחק, וכמתבקש הן גם מגוונות למדי, נעות מהקל (למרות שכמעט ואין חידות טריוויאליות מהסוג שמבזבז את זמננו במשחקי תפקידים אחרים) אל הקשה ומופיעות גם במסלול המשימה המרכזית - שדורש מאיתנו למצוא דרך אל תוך הארמון של שליט האי - וגם בתוכן האופציונלי של המשחק, החבוי מאחורי קירות נעים, שערי פלדה כבדים, בתוך בורות שצריך לחפור או מקומות שניתן להגיע אליהם רק על ידי קריאה של מספר כתובות קיר וחיבור בין הרמזים שהן מספקות. התגמול למי שפותר את החידות האופציונליות הללו נע מאספקה כלה כמו תחמושת ושיקויים, דרך מידע על קסמים ושיקויים מתקדמים ועד פריטי נשק ושריון יחודיים שהופכים את החיים, בעיקר בקרבות הבוס, להרבה יותר קלים.
יש גם מרכיב של פיתוח תכונות דמות, וגם מעט סיפור שמועבר בעיקר דרך טקסטים קצרים שמוצאים בספרים או מכתבים, אבל שני אלה משניים. התגמול העיקרי במשחק הוא חשיפת עוד ועוד מהמפה ופיצוח האתגרים שפותחים את הדרך לאזורים חדשים ולציוד מרשים יותר. אם נרתעתם מהחידות ב-Grimrock, אל תתקרבו ל-Grimrock 2 - לא רק שיש כאן יותר מהן, אלא שבניגוד למשחק המקורי, שניתן היה לוותר על כל החידות ברמת קושי בינונית ומעלה ועדיין להגיע לסופו (עם איכות ציוד נמוכה), כאן כלולות גם חידות מאתגרות של ממש בדרך הקווסט הראשי.
עם הגרפיקה המרשימה שלו, המוזיקה הטובה לא פחות, גודלו (לפחות 40 שעות משחק) וליטושו הכללי, The Legend of Grimrock 2 יכול להתחרות עם Lands of Lore על תואר צאצא Dungeon Master הטוב בהיסטוריה. יכול להיות שהקלאסיקה של ווסטווד, עם הקסם הווסטוודי הקל לזיהוי שלה והסיפור היותר מושקע, מנצחת בסופו של דבר, למרות עליונות החידות ומורכבות המפות של המשחק החדש יותר - אבל גם במקרה הזה, ל-Grimrock 2 מגיע מקום שני ממש מעט מאחוריה.