שתף קטע נבחר

 

1.1 מ"ר עם נוף לים. העיר שרעבה לשטח פנוי

12.5 מיליון איש חיים בצפיפות בפחונים ובספינות נטושות באזור המספנות הישנות של מומבאי. הממשלה מתכננת להקים במקום דיור בר השגה, בי"ח, בית מלון צף ומרינה יוקרתית. האם הפעם תצליח במקום שבו נכשלה בעבר?

יש עתיד: הפיתוח מחדש של המספנות המוזנחות ביותר במומבאי אמור ליצור אזור חוף שאליו יגיעו תושבי העיר השנייה בצפיפותה בעולם כדי לרומם את רוחם. גם עשירי העיר יגיעו, לא כדי לרומם את רוחם אלא כדי לשחק ולהשתעשע ביאכטות שלהם.

 

עוד חדשות בעולם :

מתה הדוכסית מאלבה, שיאנית תוארי האצולה

גל הקור בארה"ב: 7 נהרגו, מצב חירום ב-NY

המדינה הערבית שגינתה בחריפות את הפיגוע

מרגישים פחות סקסיים? נסו שייק צפרדעים

 

"זו הזדמנות אמיתית להעניק למומבאי את מזה שאין לה, לתת לה מרחב פתוח", אמר נארינדר נאייר, איש עסקים הודי שחבר בפאנל מיוחד שמינתה הממשלה. פאנל זה אמור להגיש השבוע את המלצותיו בסוגיה.

 

השטח שמיועד לפיתוח מחדש שווה 12 מיליארד דולר. אזור המספנות הישנות במומבאי (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
השטח שמיועד לפיתוח מחדש שווה 12 מיליארד דולר. אזור המספנות הישנות במומבאי(צילום: רויטרס)
"קרן הנמל של מומבאי" היא בעלת הקרקעות הגדולה ביותר בבירה הפיננסית של הודו. רוב שבעת הקילומטרים הרבועים שמיועדים לפיתוח מחדש מאוכלסים כיום במחסנים מתפוררים, דיור בלתי רשמי ועובדים שרצו לחסוך כסף ופרצו לתוך ספינות נטושות כדי להתגורר בהן.

 

פתחו עין: רוצים גלגל ענק כמו בלונדון

על פי אומדן של ממשלת הודו, הקרקע שמיועדת לפיתוח מחדש שווה 12 מיליארד דולר. הפרויקט השאפתני הוא דוגמה להתחדשות האורבנית שצריכה לעבור המעצמה האסייתית ושר התחבורה ניתין גאדקרי רוצה שבמקום יוצב גלגל ענק בדומה ל"לונדון איי" (העין של לונדון), גלגל הענק הגבוה ביותר באירופה שמתנשא לגובה של 135 מטרים.

 

"אנחנו צריכים לקחת דוגמה מניו יורק, לונדון, סידני וגם מברצלונה, לראות מה אפשר לעשות עם אזורי התעשייה לשעבר שנמצאים באזור החוף", אמר נאייר.

 

עיר ללא מסורת של תכנון אורבני (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
עיר ללא מסורת של תכנון אורבני(צילום: רויטרס)
בעוד רצועת החוף המערבית של מומבאי משקיפה לים הערבי, הקרקע המדוברת ממוקמת בצד המזרחי של הקצה הדרומי של העיר, שממנו נשקפים הנמל ופני היבשה.

 

בתוכנית: 30% יהפכו לשטח ציבורי

איש העסקים ההודי אמר שהפאנל שמונה על ידי הממשלה ימליץ ש-30 אחוזים מהקרקע יהפכו לשטח ציבורי, וכן ימליץ על הקמת בית חולים ודיור בר-השגה וקווי רכבת סמוכים. בפרויקט הבנייה הגדול יש גם תוכניות להקמת בית מלון צף, מרכז כנסים ומרינה יוקרתית שתשתמש ודאי את עשירי מומבאי.

 

למומבאי אין היסטוריה ארוכה של תכנון אורבני. הלחצים הדמוגרפיים ההולכים וגדלים והעיכובים הגדולים בפרויקטים להקמת תשתיות חדשות הביאו לידי כך שברגע שכן נרשמה התקדמות היא כבר לא ענתה על צורכי האוכלוסייה הגדולה.

 

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
"אפשר ממש לחוש בלחצים שמופעלים על האדמה הזו מצד הקבלנים", אמר אנירודאה פול, אדריכל ממומבאי, והוא מרים מבטו לעבר שכונת מגדלי דירות חדשה שמתנשאת מעל המחסנים הריקים ברציפים.

 

ב"עיר האי", טריז צר של קרקע שבולט לתוך הים, חיים בצפיפות כ-12.5 מיליון בני אדם. 21 מיליון נוספים חיים באזור המטרופולין הגדול. חצי מהם חיים בשכונות עוני בתוך פחונים וספינות נטושות, ועל פי מחקר מ-2012 לכל תושב יש רק 1.1 מ"ר של חלל פתוח. לשם השוואה, בניו דלהי יש לכל תושב 15 מ"ר של שטח פתוח ובלונדון 31 מ"ר.

 

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

תושבים ומומחים אורבנים חוששים שפרויקט נמל מומבאי לא יצליח להתרומם או שייכנע לתופעת הבנייה ללא פיקוח שפשתה במדינה.

 

בשנות התשעים הייתה תוכנית להפוך שליש משטח של 2.4 קמ"ר במרכז מומבאי למרחב ציבורי ושליש נוסף לדיור בר-השגה. בסופו של דבר, רוב השטח שבו היו מוקמים מפעלים ומטחנת קמח נמכרו לידיים פרטיות והפכו לגורדי שחקים יוקרתיים בינות גנים מטופחים ומגודרים.

 

יו"ר "קרן הנמל של מומבאי", ר.מ. פרמאר, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס ש"אפילו מטר אחד לא יימכר לקבלנים", אף שכמה חלקות יושכרו לחברות נדל"ן כדי לגייס כסף מזומן שיסייע במימון הפיתוח מחדש של אזור המספנות. "עד כה, כוונות הממשלה היו טובות", אמר נאייר. "אך רק הזמן יגיד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
תושבי העיר פרצו לספינות נטושות ועברו לגור בהן. מומבאי
צילום: רויטרס
מומלצים