ברגר קינג חוזרת לישראל על חשבון בורגראנץ'
קבוצת משקיעים בראשות יאיר חסון ורני צים תרכוש 51 מסניפי בורגראנץ' בכ־50 מיליון שקל ותקים מחדש את רשת ברגר קינג בישראל והתחייבו בפני ברגר קינג העולמית שהרשת תגיע ל־100 סניפים בתוך חמש שנים
רוב סניפי רשת בורגראנץ', שבבעלות האחים אלי ויובל אורגד, בדרך להימכר לקבוצת משקיעים שמתכננת להסב אותם לסניפי רשת ההמבורגרים האמריקאית ברגר קינג, כך נודע ל"כלכליסט". קבוצת המשקיעים כוללת את יאיר חסון, לשעבר אחד מזכייני ברגר קינג בישראל; רני צים, הבעלים של קבוצת צים אחזקות ומבעלי ריטייל 3000; אסף גרינברג ומשה טיילר, הבעלים של רשתות המזון פרנג'ליקו והסושיה; וכן המשקיע היהודי־בלגי מנו שינגוט.
כתבות נוספות בערוץ הכלכלה
לפי מתווה העסקה, קבוצת המשקיעים תרכוש 51 סניפים של בורגראנץ', כשני שלישים מכלל סניפי הרשת, תמורת כ־50-60 מיליון שקל, ואלה יוסבו לסניפי ברגר קינג. עוד נודע כי ברגר קינג הבינלאומית תעניק למשקיעים הלוואה של 18 מיליון דולר (ללא ביטחונות), שישמשו להסבת הסניפים ולהמשך פיתוח הרשת בישראל.
המשקיעים נדרשים על ידי ברגר קינג העולמית להגיע בתוך חמש שנים ל־100 סניפים. כל אחד מהמשקיעים - חסון, צים ומנו שינגוט - יחזיק קרוב לשליש ממניות הרשת. גרינברג וטיילר יחזיקו בכ־5% מהמניות. השניים, שכפי שנחשף ב"כלכליסט" יביאו בקרוב לישראל את רשת הפיצות האמריקאית פאפא ג'ונס, יהיו אחראים על הליווי המקצועי והקולינרי ויסייעו בהערכות של ברגר קינג בישראל.
מעבר לסכום הרכישה יידרשו המשקיעים להשקעה נוספת של כ־60 מיליון שקל עבור בינוי מחדש של הסניפים לפי הקונספט של ברגר קינג העולמית. כך שהסכום הכולל של עסקת הרכישה והסבת הסניפים צפוי להגיע ל־120-110 מיליון שקל. העסקה טרם נחתמה, אך היא נמצאת בשלב של החלפת טיוטות לאחר שהושגו הבנות עם האחים אורגד. בשבועות האחרונים נמצאים בארץ נציגים מטעם ברגר קינג במדריד, שהגיעו כדי לסכם את התנאים הנוגעים לשרשרת האספקה ולחתום על העסקה.
ויקטורי ו־BBB בחנו השקעה, אך ויתרו
כבר ביולי 2013 חשף כלכליסט שברגר קינג מנהלת מגעים כדי לחזור לישראל, באמצעות חסון, שהוא בעל קשרים ענפים בברגר קינג העולמית. חסון, לשעבר גם זכיין של פלייבוי בישראל, קיבל את האופציה לזיכיון על מותג ברגר קינג מהזרוע האירופית של החברה, שאחראית לפעילות הרשת במזרח התיכון. בשנה האחרונה ניהל חסון מו"מ עם כמה משקיעים אופציונליים במטרה להחזיר את ברגר קינג לישראל. ל"כלכליסט" נודע שבין הגורמים שהתעניינו בעסקה היו בעלי רשת השיווק ויקטורי אייל רביד, ובעלי רשת BBB בורגוס בורגר בר, ירון ישראל ורון שולמן. אלא שהמתעניינים החליטו לבסוף לוותר על העסקה.
הכניסה המחודשת של ברגר קינג לארץ נעוצה בשינוי הבעלות בחברה הבינלאומית. בסוף 2010 נרכשה ברגר קינג על ידי חברת הפרייבט אקוויטי הברזילאית G3 תמורת 4 מיליארד דולר. האסטרטגיה האגרסיבית של החברה דוגלת בכניסה של ברגר קינג לשווקים שבהם לא פועלת הרשת, כדי לנגוס בנתח השוק שתופסת המתחרה החזקה מקדונלד'ס.
ברגר קינג נכנסה לישראל לראשונה ב־1993. חסון החזיק אז ב־25% מברגר קינג ישראל עם משולם ריקליס וקמור רכב. ב־1998 קנו חסון וריקליס את חלקה של קמור ברשת לפי שווי חברה של 14.8 מיליון דולר, וב־2001 מכר חסון את חלקו לריקליס. עד 1998 ניהל את הרשת קובי חיון ששימש כמנכ"ל, וחסון שימש כיו"ר הרשת בישראל. לאחר עזיבתו של חסון סבלה הרשת מחילופים תכופים של מנכ"לים שכל אחד מהם ניסה לשנות את האסטרטגיה, מה שהוביל לבסוף לקריסתה. ב־2003 נכנסה ברגר קינג בישראל להקפאת הליכים בעקבות צבירת חובות של 98 מיליון שקל. האחים אורגד רכשו אותה מהקפאה תמורת 30 מיליון שקל כאשר היא מנתה 56 סניפים והמשיכו להפעילה.
ב־2008 זכו האחים אורגד גם בהתמחרות על רשת בורגראנץ' שנכנסה לפירוק, ורכשו אותה תמורת 25 מיליון שקל (כאשר בדרך גברו על יאיר חסון). בחלוף שנתיים, במאי 2010, החליטו האחים למחוק את המותג ברגר קינג והסבו את כל סניפי הרשת האמריקאית לסניפי בורגראנץ'. מהלך זה היה אקורד הסיום בסיבוב הלא מוצלח של רשת ברגר קינג בישראל, תוך כדי שהאחים אורגד מכפילים את מספר סניפי בורגראנץ' ל־107 סניפים. האחים הסבירו אז כי בחרו במותג הישראלי לאחר מחקרים ומבחני העדפות וטעם, אך המהלך גם חסך להם את תשלום התמלוגים של 5.5% לברגר קינג העולמית.
השנים שעברו מאז מיזוג הרשתות התאפיינו בצמיחה של רשתות המבורגר מתמחות רבות ותחרות רבה בתחום, שעשתה חיים לא קלים לבורגראנץ' הוותיקה. הרשת החלה לצמצם את מספר הסניפים, שכיום עומד על 80 בלבד. על פי הערכות בענף, בורגראנץ' מגלגלת כיום מחזור מכירות שנתי של 150 מיליון שקל. לאחר מכירת שני שלישים מהרשת לקבוצת המשקיעים ייוותרו בידי האחים אורגד כ־30 סניפים, והם יידרשו לקבל החלטה אם להמשיך להפעיל את בורגראנץ', שצפויה לסבול מתחרות קשה ומנחיתות מול הענקיות האמריקאיות; או לחלופין לסגור את הסניפים הנותרים בהדרגה, בהתאם למועד סיום החוזים מול בעלי הנכסים.
אין היתכנות לשלוש רשתות המבורגר
כך או אחרת, עבור ברגר קינג מתווה העסקה הנוכחי לא רק שיחזיר אותה לארץ אחרי קרוב לחמש שנים של היעדרות, אלא בו זמנית היא תצליח לצמצם כמעט לגמרי את התחרות מצד המותג הישראלי הוותיק, שפועל בישראל מאז פתיחת סניף בורגראנץ' הראשון ברחוב בן יהודה בתל אביב ב־1972.
זה הישג לא קטן עבור הרשת האמריקאית. ברגר קינג לא יכלה לחזור לישראל כרשת המבורגרים שלישית, לצד מקדונלד'ס ובורגראנץ', מאחר שמדובר בשוק קטן יחסית שאין בו מקום לשחקן גדול נוסף. מהלך כזה היה עלול להוביל את ברגר קינג לרווחיות נמוכה, והיא היתה מתקשה להחזיר את ההשקעה. בעיה נוספת שהיתה לברגר קינג אילו היתה נכנסת לישראל ולא באמצעות רכישת בורגראנץ', היא היעדר לוקיישנים טובים. כיום מקדונלד'ס היא השחקנית הראשית בענף שמחזיקה סניפים כמעט בכל קניון קיים או כזה שנמצא בהקמה, וברגר קינג היתה מתקשה למצוא לוקיישנים טובים שיהוו תחרות למקדונלד'ס. כעת, במסגרת העסקה המתגבשת עם האחים אורגד, מחזירה לעצמה ברגר קינג את כל המיקומים הטובים אשר בהם החזיקה הרשת בעבר ושהוסבו לסניפים של בורגראנץ'. לכן הרכישה איננה כוללת את כל הרשת, אלא רק 51 סניפים חזקים שנמצאים במיקומים מובילים אשר בהם מעוניינת הרשת הבינלאומית.
הכנסתו של רני צים כשותף מרכזי בברגר קינג תסייע גם היא בפיתוח הרשת. חברת צים אחזקות שבבעלות צים מחזיקה בבעלות על צים סנטרס, העוסקת בייזום ובנייה של מרכזים מסחריים פתוחים. צים סנטרס מחזקת את כוחה בתחום המרכזים המסחריים בעיקר בערי הפריפריה. בחלק מהמרכזים הללו פועל כיום סניף של בורגראנץ' שיוסב לברגר קינג. השותפות עם צים מאפשרת לקבוצת המשקיעים לפתח את הרשת האמריקאית גם ביתר המרכזים המסחריים של צים סנטרס ובמרכזים שתקים חברת הנדל"ן בעתיד.
יובל ואלי אורגד מסרו בתגובה: "בשנים האחרונות קיבלנו כמה הצעות וכרגע אין שום דבר קונקרטי". מקבוצת המשקיעים לא נמסרה תגובה.