למכירה: התחנה המרכזית הישנה בת"א
אחרי שנים של מחלוקות על פיתוח המתחם, 40 דונם בדרום ת"א-יפו יוצאים למכרז - על אחת מעתודות הקרקע הגדולות בעיר ללא הפסקה. כ-60% מזכויות הבנייה יהיו מיועדות לתעסוקה ולמסחר והשאר למגורים. מתכנן התוכנית: "התחנה היא חור שחור בעיר - במרחק 5 דקות משדרות רוטשילד"
מתחם התחנה הישנה בתל-אביב-יפו ישנה את עורו? היום (א') החל השלב המקדמי בהליך של אחד המכרזים הגדולים שידעה העיר ללא הפסקה. מדובר במתחם התחנה המרכזית הישנה, אחת מעתודות הקרקע הגדולות והאחרונות שנותרו בעיר, שיוצא למכרז כאשר לפחות כ-60% מזכויות הבנייה המתוכננות יהיו מיועדות לתעסוקה ולמסחר והשאר למגורים. תוכנית המתאר החדשה מאפשרת זכויות בנייה לגובה בהיקף כולל של עד 1,280% (כ-450 מיליון מ"ר), בכפוף ליצירת שטחים לתועלת הציבור.
השלב המקדמי הוא שלב של לימוד וקבלת מידע עבור המכרז, במסגרתו יימכרו בסופו של דבר 5 חלקות מקרקעין בשטח כולל של כ-40 דונם. הקרקעות שיוצעו במסגרת המכרז, בהליך של פירוק שיתוף במקרקעין, מצויות במתחם הרחובות מנחם בגין, שביל עכו הגליל, הגדוד העברי והר ציון.
כיום משמש המתחם לחניונים, דוכני פירות וירקות, רוכלות ועסקים קטנים. כדי לקדם את תוכנית המתאר החדשה ואת המכרז, מכינה בימים אלה עיריית תל-אביב-יפו תב"ע (תוכנית בניין עיר) מפורטת למתחם כולו ולשטחים נוספים בסביבתו. התוכנית תוצג בפני הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה עד תחילת שנת 2015.
במקביל מתכננת עיריית תל-אביב- יפו הקצאת שטחים בסביבת המתחם ("אזור הרציפים הישנים") בנפרד מאלו העומדים למכרז, אשר ישמשו למוסדות תרבות, כאשר בשלב הראשון צפויה לקום באזור המכללה לאמנות "מנשר". עוד צפויה להקים את ביתה במקום להקת המחול "בת שבע".
הבעלות במתחם נמצאת בידי בעלים רבים - כ-30 אנשים פרטיים וקבוצות - ביניהם, בין היתר, עיריית תל-אביב-יפו, חברת משולם לוינשטיין, חברת דן, חברת באור השקעות, יורשי משה שפיר, עו"ד נחמיה צוריאל ואחיו עזרא ליפמן ובעלים פרטיים רבים נוספים.
לאחר שבמשך שנים הבעלים לא הצליחו להגיע להסכמות בדבר פיתוח המתחם, ב-2011 מינתה נשיאת בתי משפט השלום מחוז מרכז, השופטת דפנה בלטמן-קרדאי, את עו"ד מוטי גלוסקה ככונס נכסים, לצורך פירוק השיתוף בדרך של מכירת המתחם "למרבה במחיר". בשנים האחרונות קידם עו"ד גלוסקה את הליכי המכרז, תוך הזמנת חוות דעת שמאיות ומשפטיות הנוגעות לזכויות הבעלים במתחם, פינוי החניונים מפולשים והפעלתם, וכן עריכת סקר מחזיקים בשיתוף העירייה.
על פי מסמכי המכרז, ניתן יהיה לרכוש את המתחם כולו או חלקים ממנו, מתוך מגמה שהזכויות ירוכזו ככל שניתן בידי מספר מצומצם של יזמים אשר יפעלו לפיתוחו של המתחם. המגמה היא למכור את המתחם בכללותו ולא להותיר חלקות שלא יימכרו. אחרי קבלת ההצעות, יוזמנו המציעים להתמחרות ביניהם. ההצעה, או ההצעות, הגבוהות ביותר יוכרזו כזוכות.
יצוין כי התחנה המרכזית הישנה הוקמה ב-1942 ושימשה, עד להקמת התחנה החדשה, כמוקד שמשך אליו רבבות נוסעים מכל רחבי הארץ שנהגו "לפשוט" על החנויות באזור. עם הקמת התחנה החדשה ב-1993, נטשו רוב בעלי העסקים את המקום.
לדברי אדריכל דני קייזר, מתכנן התוכנית ומהנדס העיר תל-אביב-יפו לשעבר, "כל מתחם התחנה הישנה הוא מעין חור שחור בתוך העיר, אך כשמסתכלים על הסביבה מבינים שאין סיבה שכך זה ימשיך להיות. העיר מלאה במקומות שהיו מוזנחים והיום הם מקומות מבוקשים מאוד. אני מאמין שכך זה יהיה גם כאן, כאשר המתחם המדובר הוא במרחק של 5-6 דקות הליכה משדרות רוטשילד".
קייזר, המשמש כשותף מייסד בקייזר אדריכלים, הוסיף כי "המטרה שלנו היא להפוך את השטח לחלק מהמרקם העירוני האיכותי. בהתאם לתוכנית המתאר שהופקדה, האזור מיועד להפוך למרכז עסקים מטרופולוני ראשי, הרכבת הקלה צפויה לעבור בלב השטח ותהפוך את המקום לנגיש. במסגרת התוכנית, על מתחם הרציפים הישנים של התחנה יוקם המתחם החדש של להקות המחול ובנוסף חלק מהבנייה במתחם יופנה למגורים". יצוין כי המועד האחרון להגשת הצעות במכרז נקבע לסוף אפריל 2015.
ובינתיים במרכז ת"א: חניה חינם ליד הקריה
בתוך כך, הודיעה היום עיריית תל-אביב- יפו כי בחודש הבא ייפתח חניון "קרן הקריה" הסמוך לבסיס הקריה לחניה חינם לשימוש הציבור הרחב. זאת לאחר שהעירייה סיכמה עם משרד הביטחון על פתיחת חניון בן כ-288 מקומות חניה החל בחודש דצמבר השנה בערבים ובסופי שבוע בחניון הממוקם בפינת הרחובות שאול המלך ודרך נמיר. נזכיר כי באחרונה נפתח גם חניון "כנרית" ליד הקריה לשימוש הציבור.
- פונה מתחם צפון הקריה לטובת חניון ומגדלים
- עיריית ת"א אישרה הקמת המגדל הגבוה בארץ
- פתרון למצוקת החניה בת"א: חניון בקריה
- שני מגדלי מגורים ייבנו ליד הקריה בת"א
את שטח "קרן הקריה" מקדמות רשות מקרקעי ישראל ועיריית תל-אביב-יפו פרויקט מגורים, מסחר ותעסוקה. על פי התכנון, עד לאחר פינוי המתחם והורדת הגדרות שתחמו אותו, השטח ישמש כחניון לתקופה של כ-3 שנים. במסגרת ההסכם עם משרד הביטחון, העירייה תבצע עבודות סביבתיות להכשרת החניון, כגון אספקה והתקנה של עמודי תאורה, התחברות לתשתית החשמל העירונית, ביצוע תשתיות ניקוז וחיבור לתשתית הניקוז העירונית.
החניון נמצא בסמיכות למתחם בתי המשפט, מוזיאון תל-אביב, המשכן לאמנויות, תיאטרון הקאמרי, בית אריאלה ובית החולים איכילוב הסמוך. נזכיר כי ביולי 2013 אישרה הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה את קידום תוכנית "קרן הקריה".
התוכנית צפויה לכלול, בסופו של דבר, שני מבני תעסוקה בגובה של 80 ו-50 קומות בחלקו הצפון-מערבי של המתחם; לצד שני מבני מגורים בגובה של 45 קומות שיכללו 450 דירות לאורך רחוב שאול המלך. עוד תכלול התוכנית מרכז מסחר ותעסוקה בגובה של כ-20 מטרים, אשר ישמש כקומה מסחרית עם חיבור לרחוב עבור הולכי רגל.