מדבקה ייחודית תזהיר מפני אלכוהול מזויף
בעקבות גל של זיופי מותגי אלכוהול ותלונות לקוחות בישראל, על בקבוקי וודקה ואן גוך תודבק מדבקה ייחודית שתגן מפני זיופים ותעניק אחריות רשמית של היבואן והמזקקה ההולנדית המייצרת אותם
אחרי שהיא הגיעה לתחום ההנעלה וההלבשה, הבשמים ומוצרי אלקטרוניקה, תופעת הזיופים לא פוסחת גם על תחום משקאות אלכוהול היוקרה. ארודן, יבואנית וודקה ואן גוך ההולנדית, מצאה דרך יצירתית להתמודד עם הצרה ולהילחם בה: מדבקה ייחודית שתימנע זיופים של המשקה.
עוד כתבות בנושא:
- במדינת הזייפנים: איך מזהים מוצר מזויף? צפו: מאות בקבוקי אלכוהול מזויף במעבדה בנשר
- הממשלה תתמוך בחוק נגד מכירת אלכוהול מזויף
לפני כשנתיים החלו צרכנים בישראל להתלונן בפני ארודן כי חלק מהטעמים של הוודקה לא התאימו למה שהכירו והם בעלי ריח חריף מדי. בבירור עם המזקקה בהולנד התברר שרק מכיוון ישראל הגיעו תלונות שכאלה. מבדיקת היבואנית עלה שאכן תכולת הבקבוקים לא תאמה למשקה המקורי ולאחר שהמשטרה שולבה בסיפור נמצא כי יש מכת זיופים.
יחד עם ראשי חברת לוקטור האמריקנית, בעלת מותג ואן גוך, חשבו הישראלים איך אפשר לתקוף את הנושא ולהחזיר את תחושת הביטחון ללקוחות הקבועים של המשקה. הפתרון אליו הגיעו יחד בסופו של דבר הוא מדבקה עם הולוגרמה, שלשם הדפסתה יש להצטייד במדפסת מיוחדת שניתן לרכוש אותה רק עם רישיון מיוחד. משמעות בקבוק הנרכש עם מדבקה על גביו, היא שהוא מגיע למעשה עם אחריות של המזקקה בהולנד, מיוצר על ידה ובתנאים שלה ושהוא יובא לישראל באופן רשמי וחוקי. לפי היבואנים והמזקקה, הם לא יישאו באחריות כלפי מי ששתה וודקה ואן גוך ללא המדבקה הזו ונפגע.
כל בקבוק יקבל מספר ייחודי שיאפשר מעקב על מכירתו
המדבקה תמוקם על צווארון הבקבוק, כך שלאחר פתיחת הפקק היא תיקרע ולא ניתן יהיה לשחזרה. היא תעוטר בחתימה של המאסטר דיסטלר (המונח המקביל ליינן בתחום המזקקות) של וודקה ואן גוך בהולנד, טים ווס, ולצידה לוגו המותג וסמל המזקקות המלכותיות. מעבר לכך, לצד ההולוגרמה, כל מדבקה תלווה במספר סידורי ייחודי כך שניתן יהיה להתחקות אחר נתונים כמו למי הבקבוק נמכר ומתי.
וודקה ואן גוך, שלה פלח שוק של 60% בשוק משקאות האלכוהול סופר פרימיום בארץ, נמכרת תמורת 153 שקל לבקבוק (מחיר מומלץ לצרכן) - מחיר לא נמוך, שבוודאי מצדיק את תחושת התסכול של מי שרכש בקבוק וגילה כי הוא מזויף. לדברי ווס, "לאחרונה הגיעו אלינו פניות בנושא טעמים חריפים שאינם מזוהים עם קו המוצרים הרשמיים שלנו. במטרה להגן על המותג האיכותי שלנו, עליו עמלנו רבות על מנת לשמור על קבלת מוצר בסטנדרט גבוה, החלטנו להדביק על כל הבקבוקים שלנו לישראל מדבקת בקרת איכות".
הבקבוקים המזויפים שאותרו בארץ נמצאו ללא תווית בעברית, וכלל לא הופיעו על גביהם פרטי היבואן. ככל הנראה, מוצרים אלה יובאו והוכנסו לארץ ללא רישיון יבוא או תחת מסווה של יבוא מקביל או על ידי זייפני אלכוהול. למי שרכש אותם אין שום מידע על המשקה שרכשו, ולכן אין להם גורם אחראי אליו ניתן לפנות במקרים של פגיעה.
לדברי רותם נרדי בוטל, מבעלי חברת ארודן, "מדובר בסכנה ממשית לבריאות הציבור ולצד פעילות אינטנסיבית בכיוון הרגולטורי בשיתוף עם יבואני אלכוהול נוספים, אנו מברכים על הפתרון אליו הגענו יחד עם בעלי המותג. לאור העובדה שחוק מדבקת אחריות לא חל על מוצרי אלכוהול ומזון, החלטנו לקבל את הצעת בעלי המותג ולקחת את האחריות כל המוצרים אותם אנו מייבאים.
"אני מקווה שצעד זה יהיה פתח לחקיקה מסודרת בתחום, ויהיה מודל שמותגי אלכוהול נוספים יישמו. לצד מדבקת האיכות של המזקקה צירפנו גם תעודת מקוריות של וודקה
ואן גוך המאשרת כי מדובר בנקודת מכירה הרוכשת את המוצרים עליהם אנו נכונים לתת אחריות מלאה על איכותם".
נרדי בוטל מסבירה כי ככל הידוע להם בארודן, זו הפעם הראשונה שנעשה שימוש במדבקה מסוג זה בשוק האלכוהול בישראל: "מדובר ברעיון של בעלי המותג, פתרון שנבע מתוך הצורך במתן אחריות לאיכות הבקבוק ומתוך הכרות עם שווקים אחרים בעולם והדרך שלהם להתמודד עם הבעיה".
הטעמים הרשמיים של וודקה ואן גוך בישראל הם אסאי, דאבל אספרסו, אננס, קוקוס, מלון, בננה, רימון, קרמל, בלאק שרי ווודקה קלאסית נקייה (ואן גוך Blue). הכנת הוודקה נעשית במזקקה בעיר טילבורג בהולנד הממוקמת כ-100 ק"מ דרומית לאמסטרדם, על ידי טים ווס, שמבצע בקרת איכות על כל בקבוק בדקדקנות ומשתמש בפירות טבעיים ואיכותיים, הנקטפים מרחבי העולם.
וודקה ואן גוך מיוצרת במזקקות דירקזוואכר (Dirkzwager) השייכות למשפחת דירקזוואכר שמסורת האלכוהול שלה התחילה בשנת 1882. מאז מתגאה המשפחה במותגי עלית רבים שיוצרו ומיוצרים על ידה. מדי שנה מיוצרים במזקקה 1.8 מיליון בקבוקים של וודקה ואן גוך.
המזקקה מצויה במבנה רב-ממדים, שתחת גגו מועסקים מעל ל-60 איש, ובה נמצאות מעבדות מרשימות בהן מרכיבים את הטעמים הייחודים של המשקה, מיכלי איחסון עצומים לוודקה בתהליכיה השונים, פסי ייצור למוצרי אלכוהול שונים וכן חלל ענק לאיחסון המשקאות לפני שליחתם לשלל מדינות ברחבי העולם.
לפי חברת ארודן, תהליכי היצור של הוודקה - הנקראת על שם האמן ההולנדי המפורסם וינסנט ואן גוך, ומרכיביה - נבחרים ונבדקים בקפידה רבה החל משלב בחירת גרעיני החיטה, דרך איכות מי המעיינות, וכלה בשיטת הזיקוק הידנית עליה מנצח טים ווס.
אף שהוא אינו נצר למשפחת דירקזוואכר, גם ווס מגיע ממסורת רבת שנים של אלכוהול, וסבו ואביו ניהלו בעבר מזקקה, יקב וחנות משקאות שמכרה את התוצרת המשפחתית. ספרון מתפורר ומצהיב, בו כתובים מתכונים המלווים כבר עשרות שנים את משפחתו, משמש את ווס בעבודתו במזקקה ומעניקה לכל הביקור במזקקה נופך מסורתי, אינטימי ומשפחתי.
הכותב היה אורח חברת ארודן בהולנד