שתף קטע נבחר

 

דרכון, נוסע מתמיד ורכב שכור: כך תימנע חדירת אנשי דאעש ופשיעה בינ"ל לישראל

נתניהו רוצה להצטרף למדינות נוספות במערב שעושות שימוש במאגרי מידע של חברות התעופה. על פי פרטים שיצטברו ישראל תוכל למנוע כניסה ויציאה של נוסעים, ולחלופין לגלות אם הם מעורבים בפשע או בארגוני טרור בינלאומיים

על רקע המאבק הבינלאומי בדאעש, בארגון אל-קאעידה ובפשיעה הבינלאומית, מדינת ישראל מנסה להקים מאגר מידע אישי על ידי קבלת פרטים מחברות תעופה בנוגע לנוסעים בטיסות נכנסות, יוצאות או עוברות במדינת ישראל. הקמת מאגר המידע תאפשר לישראל לאסור את עלייתו של נוסע חשוד למטוס עוד בטרם ההמראה או לחלופין לדרוש בדיקות ביטחוניות מחמירות.

 

מאגר המידע הזה אמור לקבל מחברות התעופה שני סוגים של נתונים בנוגע לנוסעים:

 

1. מאגר API. פרטים ביוגרפיים בסיסיים של הנוסע ונתונים על אודות הטיסה הנאספים במעמד הצ'ק אין, בדרך כלל על ידי סריקת הדרכון. בין השאר הכוונה לשם הנוסע, תאריך לידה, מין, לאום, סוג תעודת הזהות ומספרה, המדינה שהנפיקה את תעודת הזהות, חברת התעופה, מספר הטיסה, תאריך וזמן ההמראה, נמל התעופה שממנו המריאה הטיסה, תאריך וזמן הנחיתה ועוד.

 

כדי להתמודד עם תופעת הלוחמים הזרים המצטרפים לארגוני טרור כגון דאעש התקבלה השנה באו"ם החלטה הקוראת למדינות החברות לחייב את חברות התעופה הפועלות בשטחן לספק נתונים מסוג API לרשויות המדינה הרלוונטית, במטרה לאתר נוסעים שהוכרזו על ידי מועצת הביטחון כמי שקשורים לאל-קאעידה ולדווח על כך לאו"ם.  

הישראלי חמזה מגאמסה שהצטרף לדאעש ()
הישראלי חמזה מגאמסה שהצטרף לדאעש

הדרישה לקבל נתונים כאלה נועדה לוודא מראש הרשאת כניסה של נוסע – כדי להימנע מהצורך לשלול את כניסתו לאחר ההגעה. 39 מדינות מחייבות כבר כיום את חברות התעופה לספק להן נתוני API (בהן ארה"ב, קנדה ויפן), ו-32 מדינות מתכננות לדרוש זאת מחברות התעופה בעתיד הקרוב.

 

2. מאגר PNR. מאגר זה מכיל מידע אישי לא מאומת הנמסר באופן וולונטרי על ידי נוסעים לחברות התעופה אשר אוספות ומחזיקות בו במערכת עבור מטרות מסחריות. רובו נחשב גם כסוד מסחרי של חברות התעופה. הנתונים עשויים לכלול מידע אישי על אודות נוסע, כגון כתובת מגורים, מספר סלולרי, דוא"ל, מידע על סוכנות הנסיעות, אמצעי תשלום, כתובת למשלוח חשבוניות, מספר מושב, מסלול הנסיעה, האם נשכר רכב או מלון, נתוני הכבודה (מספר המזוודות ומשקלן), נתוני הנוסע המתמיד, היסטוריית נסיעות והאם הזמין בעבר כרטיס ולא הגיע לטיסה.

 

כיום יש תשע מדינות הדורשות לקבל נתוני PNR מחברות תעופה (בהן ארה"ב, קנדה, אנגליה ואוסטרליה), ו-33 מדינות שהצהירו כי הן מתכוונות להטמיע את מערכת.

 

להיאבק בהצטרפות לדאעש

את הקמת המאגר יזם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבדברי ההסבר פירט את אירועי הטרור שבוצעו בשטח ישראל או נגד אזרחיה תוך שימוש בטיסות מסחריות. בין השאר הוא הזכיר את סיפורו של חסין מקדאד, פעיל חיזבאללה שהגיע לארץ ב-1996 בטיסה משוויץ במטרה לבצע פיגוע, אך נפצע באורח קשה במלון בירושלים בעת שהרכיב מטען חבלה.

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו יביא ביום ראשון לאישור הממשלה צוות שיעסוק בעניין ובראשו יעמוד ראש המטה ללוחמה בטרור. אליו יצטרפו נציגי שב"כ, המוסד, המשטרה, הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, משרד התחבורה, משרד המשפטים, רשות המסים, המכס, משרד הבריאות, רשות האוכלוסין וההגירה, משרד הביטחון, משרד החוץ ועוד.

 

הצוות יבחן כיצד ניתן יהיה להשתמש במאגר המידע גם לשיפור מערך ביקורת הגבולות של ישראל וההתמודדות עם הגירה בלתי חוקית ועוד. הצוות יגבש את המלצותיו תוך 120 יום.

 

"בדומה לנתוני API, ניתן להשתמש בנתוני PNR על מנת להיאבק בתופעה של אזרחים מערביים, לרבות ישראליים, הנוסעים להילחם בסוריה עבור ארגוני הטרור המקומיים כמו דאעש ועל מנת לעקוב אחר תנועות חשודות", נכתב בהצעה. "אגירת הנתונים, ניתוחם ושימוש בהם, בכפוף להגנה הולמת על זכויות הפרט, עשויים לסייע רבות לרשויות בישראל במאבקן נגד הטרור והפשיעה החמורה".

 

על פי נתניהו, השימוש במאגרי המידע הביא להצלחה בלחימה בפשיעה בעולם: מדינות אירופיות דיווחו כי מרבית תפיסות הסמים נובעות משימוש בנתוני PNR . בלגיה דיווחה ש-95 אחוזים מתפיסות הסמים בשנת 2009 התאפשרו הודות לעיבוד הנתונים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים