חומרים מסוכנים בב"ש: הרכבת תתן הסברים
ניצחון לירוקים: רכבת ישראל תסביר את כוונתה להוביל חומרים מסוכנים במסגרת הקמת תוואי הרכבת לאילת. על פי התכנית, הרכבת צפויה להעביר חומרים מסוכנים במרכז באר שבע, במרחק של 25 מטרים בלבד מבתי תושבים
רכבת ישראל תשלים סקירה על מידת ההשפעה על הסביבה ועל כוונתה להוביל חומרים מסוכנים במסגרת פרויקט הקמת תוואי הרכבת לאילת, כך נקבע היום בדיון בוועדה המחוזית דרום בנושא לאור העובדה כי ישנעו חומרים מסוכנים במרכזי אוכלוסין. בחברה להגנת הטבע מקווים כי הפרויקט יבוטל לאור הסכנות.
כתבות נוספות בערוץ הכלכלה הירוקה
על פי התכנית, הרכבת לאילת צפויה להעביר חומרים מסוכנים רבים במרכז באר שבע, במרחק של 25 מטרים בלבד מבתי תושבים, וכ-40 מטר מאוניברסיטת בן גוריון. המסילה המוצעת עוברת גם בצמידות לשכונות מגורים גם בעיר דימונה.
המשרד להגנת הסביבה העביר ביקורת על הפרויקט, שכן לא התייחס להשלכות של שינוע חומרים מסוכנים במרכזי ערים. לטענתם, כדי לשמור על בטיחות הציבור יש לבחון את הסוגיה במסגרת תסקיר השפעה על הסביבה. ״אין כל סיבה שמאות טונות של חומרים מסוכנים יעברו באמצע באר שבע ליד שכונה ד' בלי שיתקיים דיון על השפעות הנושא על הציבור", אמר מנכ״ל המשרד להגנת הסביבה דוד לפלר. "אנחנו שמחים שהתעקשותנו על כך הביאה להחלטה שהתקבלה".
"המתכננים לא סיפקו נתונים על ההשפעה על התושבים"
מהחברה להגנת הטבע נמסר: "ככל שמתקדמים עם הליכי התכנון, כולם מבינים את ההשלכות ההרסניות של הפרויקט, ושהוא מיותר ויגרום רק לנזקים סביבתיים, כלכליים וחברתיים, ויעמיד בסכנה אזרחים רבים", הוסיף. "הגיע הזמן שהמדינה תודה בטעות ותבטל את הפרויקט".
"זה פחד אלוהים", אמרה תושבת שכונת רמות בבאר שבע. "אני בטוחה שבסוף זה לא ייצא לפועל והמסילה לא תעבור בעיר". שי טחנאי, רכז שמירת הטבע של החברה להגנת הטבע באזור הדרום וחבר הוועדה המחוזית אמר כי "הוועדה עשתה את השיקול הנכון ונקטה בעיקרון הזהירות המונעת. כדי שלא נתעורר מאוחר מדי. לצערנו, המתכננים לא הביאו נתונים לגבי חומרים מסוכנים שעתידים לעבור בתוך ריכוזי האוכלוסייה, בעיקר בבאר שבע ודימונה. הרכבת עוברת 40 מטר מבית ספר. כששאלנו את מתכנן תוואי המסילה אם היה שולח את ילדיו לבית ספר שנמצא 40 מטר ממקום בו עוברים חומרים מסוכנים, לא הייתה לו תשובה".
צופית שמואל - יו"ר נציגות תושבי שכונת רמות הרכס הגיבה לדברים ואמרה "נראה, שכמו בכל העולם, אינטרסים כלכליים מאיימים להטיל עלינו אסון סביבתי. כך רכבת ישראל, מנסה לחסוך בעלויות ולהעביר חומרים מסוכנים, ממפעלי הדרום, דרך שכונת המגורים שלנו תוך התעלמות מהתוצאות ההרסניות שיכולות להיות להחלטה.
"לשמחתי, היום התקבלה החלטה חשובה לפיה על חברת רכבת ישראל להגיש דוח שיבחן מעבר הרכבת במרכזי הערים, כולל באר שבע, ומה צריך לעשות כדי למנוע סיכון לבני אדם. אנו, תושבי השכונה, נעמוד על זכותנו לחיות בסביבה נקיה ובלי סכנה מיותרת לבריאותנו ולחיינו".