שתף קטע נבחר
 

רבע מנהגי האוטובוסים בי-ם לא הגיעו לעבודה

נהגים יהודים וערבים העידו בדיון מיוחד בכנסת, על אלימות קשה המופנית כלפיהם בשבועיים האחרונים והזהירו: "זה ייגמר באסון". נציג ההסתדרות סיפר כי כ-60 נהגים נעלמו ו-40 נוספים התפטרו. במשרד התחבורה לא הכירו את הנושא

כ-60 מנהגי התחבורה הציבורית בירושלים נעלמו ולא ניתן ליצור איתם קשר, וכ-40 נוספים התפטרו מתפקידם בשבועיים האחרונים, מאז נמצא מת נהג אגד יוסוף אל רמוני בירושלים. כך הודיע היום (ג') הממונה על איגוד התחבורה בהסתדרות, רועי בליטנטל, בדיון מיוחד שערכה ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת.

 

 

הדיון עסק בהסלמת האלימות כלפי נהגים יהודים וערבים בתחבורה הציבורית באזורי עימות ובעיקר בעיר הבירה. בלינטל ציין במהלכו, כי הנהגים "מעדיפים לא להתפרנס, העיקר לא לעלות בחזרה להגה בגלל הפגיעה בביטחונם האישי". יו"ר ועד עובדי אגד תעבורה, יצחק קשקש, ציין כי מספר מקרי האלימות כלפי נהגים יהודים וערבים, בהם פציעות שנגרמו כתוצאה מהשלכת בלוקים - התעצם מאז מבצע 'צוק איתן'.

 

נהג אגד, עמר אבן סמאן, סיפר בדיון כי "בשבוע שעבר חייל סרב להציג בפני תעודת חוגר", סיפר. "הוא אמר לי: 'אני אקרע לך את הצורה, עוד ניפגש'. התקשרתי למשטרה ואמרו לי שאין מה לעשות". לצד זאת, נהג אוטובוס וחבר 'כוח לעובדים', יניב זעפרני, סיפר כי "זורקים עלינו אבנים ופחיות, בעיקר בוואדי ג'וז ובעיסאוויה", סיפר "לא כל האוטובוסים ממוגנים והנהג יכול לאבד שליטה. זה ייגמר באסון".

 

גם הנהגים במרכז הארץ סיפרו על תופעות אלו. "בבני ברק חסמו לי את הכביש עם עגלת תינוק וסירבו לפנות", סיפר נהג אפיקים, אנוואר טאוויל. "אם הייתי נוגע בעגלה היו אומרים שנהג ערבי פגע בתינוק. במקרה אחר סירבו שני נוסעים לשלם ואמרו לי: 'יא חתיכת ערבי זבל, נתפור לך את הפרצוף'. הזעקתי משטרה והיא לא הגיעה.

 

"במקרה אחר סירבה נוסעת לשלם על ילדה שהיתה איתה ואמרה לי 'אתה חתיכת ערבי מניאק, יותר גרוע מהחמאס בעזה'. פניתי למנהל שלי והוא סירב להתלונן, אמר לי שצריך סבלנות. החברה גם אוסרת עלינו להפעיל מצלמות בטיחות באוטובוסים כדי לא לפגוע בצנעת הנוסעים הדתיים".

 

משרד התחבורה: שומעים על כך לראשונה

מנהל אגף הביטחון במשרד התחבורה, דניאל שנער, טען כי הם לא מכירים את התופעה.  "אף חברה לא העלתה בפני את הבעיה, אפילו לא בפתק. זו פעם ראשונה שאני שומע על כך. משרד התחבורה אינו אמון על טיפול בהפרת הסדר הציבורי. עם זאת, יזמנו הקמת יחידת מאבטחים, אולם חברות התחבורה הציבורית סירבו ליטול חלק במימונה, העומד על 80 מיליון שקל בשנה".

 

ראש מדור גופים ציבוריים במשטרת ישראל, סנ"צ עופר יצחק, אמר כי "חברות האוטובוסים אינן מונחות על ידי המשטרה. אנחנו מטפלים בעיקר ברכבת וברכבת הקלה. עם זאת, אנחנו מפעילים שוטרים סמויים באוטובוסים ומעניקים לנהגים סמכות לעכב נוסע, לדרוש ממנו להזדהות ולהוריד אותו מהרכב. ידוע לנו רק על מקרה התנכלות אחד כלפי נהג בחודש האחרון".

 

ח"כ אחמד טיבי (תע"ל) טען לאפלייה. "אם היו פונים אליכם נהגים יהודים עם מקרים דומים לאלה ששמענו, גם אז לא הייתם מגיעים, או שמיד היינו רואים ארבע ניידות, נוסע אזוק והודעה לעיתונות על סיכול ניסיון פיגוע? יש כאן איפה ואיפה", אמר.

 

ממלא מקום יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי רוזנטל (עבודה), הורה למשרד התחבורה, למשרטה ולמכרז לשלטון מקומי לגבש פתרונות טולדווח עליהם לוועדה תוך 3 חודשים. "אנחנו בפתחו של הר געש ועלינו להתעשת לפני שיקרה כאן אסון חמור", הזהיר. "על משרד התחבורה מוטלת האחריות, יחד עם המשטרה והמרכז לשלטון מקומי, לגבש פתרונות לבעיה המדאיגה, אם זה באמצעות תקנות להחמרת הענישה, או אמצעים טכנולוגיים כמו הפרדת הנהג מהנוסעים ולחצני מצוקה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים